Ruimere afsteek periode vuurwerk bij extreem weer

zwelgje

Registered User
Het weer is steeds extremer, harde wind, veel regen en mist maken het afsteken van vuurwerk gevaarlijker. De tijd om vuurwerk af te steken is nu van 10:00 's ochtends oudjeaarsdag tot 2:00 nieuwjaars ochtend.

Stel er staat bijvoorbeeld windkracht 8, moet het dan niet mogelijk zijn om een dag of 2 dagen later als nog je vuurwerk te kunnen afsteken?

Wat vinden jullie?

Hairy Harry

Registered User
Als ik me niet vergis is het in het verleden wel eens gebeurt dat er op nieuwsjaardag vuurwerk afgestoken mocht (lees gedoogd) worden omdat het weer met oud en nieuw te slecht was.

DioR

Registered User
Qua veiligheid lijkt het me het beste dat er een soort pardon komt om alles af te schieten als het weer meer gunstig is. Dit zou dan vanaf 23:30 uur en gedurende de klok bekend gemaakt moeten worden.
Het bewaren vind ik geen optie. Lijkt me niet bepaald handig als bijna elk huis een heel jaar lang vuurwerk heeft liggen.

ief

Registered User
Dat is een lastige Zwelgje.
Aan de ene kant hoort het vuurwerk op oudejaarsavond en niet op een andere dag.
Aan de andere kant als de omstandigheden zo slecht zijn moeten de mensen wel de kans krijgen om dit vuurwerk af te steken op een ander tijdstip.

Ik heb in al die jaren nog nooit zulke weersomstandigheden meegemaakt die het onmogelijk maakten om vuurwerk af te steken.

Het weer moet geen gevaarlijke situaties gaan scheppen, ik zal dus geen vuurpijlen af steken bij te harde wind.
Maar met zeer dichte mist steek ik toch mijn vuurwerk af.
Dit omdat het in mijn ogen toch echt af gestoken dient te worden op oudejaarsavond.

Maar veiligheid staat uiteraard voorop.

Pancake77

Registered User
Helemaal mee eens!

Stel het stortregent/hagelt/windkracht 8+ van 22.00 tot 4.00 de 1ste januari? wat dan?

Ik maak me er steeds meer zorgen over omdat het voorlopig redelijk goed weer was/blijft verhoogt de kans dat het de 31ste/1ste puin wordt.

hmmzzz

nilo19

Registered User
Qua veiligheid lijkt het me het beste dat er een soort pardon komt om alles af te schieten als het weer meer gunstig is. Dit zou dan vanaf 23:30 uur en gedurende de klok bekend gemaakt moeten worden.
Het bewaren vind ik geen optie. Lijkt me niet bepaald handig als bijna elk huis een heel jaar lang vuurwerk heeft liggen.

ben het compleet eens met DioR

Jur asic

Registered User
Lijkt me ook beter voor de handel, en daarmee voor de staatskas.
Als alles blijft liggen wordt het jaar erop minder verkocht, of je houd het probleem dat het hele jaar door geknald word als er iemand jarig is, bruiloft heeft, nederland kampioen wordt e.d.
Zou wel top zijn als er dan een dag uitgezocht wordt waarop je het alsnog af mag steken.
Beter dan je vuurpijlen maar afsteken en die waaien drie staten vederop.

sprinkhaan

Registered User
ik kan me niet voorstellen dat men over het algemeen blij zou zijn als de complete verkochte vuurwerk batch van 2011 opgeslagen zou worden in onze woningen. Ik denkdat men daar wel een beetje zenuwachtig van zou worden. Dus kan ik me voorstellen dat er bij uitzonderings situaties een veruiming van de afsteektijden word ingewilligd.

smilli

FPM Filmer
Lijkt me wel handig als dit mogelijk zou zijn, mijn hele collectie de rest van het jaar in huis houden is eigenlijk te gek.

Red Eagle

Registered User
Lijkt me ook beter voor de handel, en daarmee voor de staatskas.
Als alles blijft liggen wordt het jaar erop minder verkocht, of je houd het probleem dat het hele jaar door geknald word als er iemand jarig is, bruiloft heeft, nederland kampioen wordt e.d.
Zou wel top zijn als er dan een dag uitgezocht wordt waarop je het alsnog af mag steken.
Beter dan je vuurpijlen maar afsteken en die waaien drie staten vederop.

Die kans is net zo groot als een verbod op vuurwerk :tounge:
Van mij mag je gewoon 3 dagen knallen.
Bijna alle feesten duren meerdere dagen ( carnaval,kerst,pasen,enz)
Dus als je het dan niet op krijgt moet het wel heel slecht weer zijn.

ifeelfine

Registered User
tijdens de killerfog van 2007-2008 hebben veel mensen op 1 januari nog vuurwerk afgestoken (in het oosten van het land dan)

dat is samen met 1990 (storm) voor mij de enige jaren dat het bijna onmogelijk was om vuurwerk af te steken, denk dus niet dat het echt een probleem is. Vaak is er tussen altijd wel één moment dat het weer goed genoeg is

Bovenaan