Rotjes enz

NitraatFreak

Registered User
Is het zo dat als rotjes ouder worden, dat ze dan harder knallen, of is dit een fabeltje|:(
En als dit zo is, is dit dat met elk knalvuurwerk, of alleen met rotjes

T-sec

Registered User
Hou het maar op een fabeltje, de knalsas in een 'rotje' is geen wijn en zal dus zeker niet met de jaren beter worden.

Tijdens het mengen van de individuele knalsas chemicalien vind eenmalig een onzichtbaare reactie plaats waardoor de uiteindelijke knalsas ontstaat, verder zal er niets meer gebeuren.

Het kan hooguit zo zijn dat door een combinatie van lang bewaren en slechte omgevingsomstandigheden de knalsas in kwaliteit kan verminderen of in het meest extreme geval onstabiel kan worden.
Zo kan bijvoorbeeld bij een te vochtige omgeving een eventueel metaal in de sas gaan oxideren wat de knalsas negatief zal beinvloeden.

zink901

Registered User
Het is wel degelijk zo dat de huls van het knalvuurwerk dat je 'vers' koopt nog niet helemaal is uitgehard. In China mag sinds enkele jaren geen vuurwerk meer worden opgeslagen en voor transport wordt het vuurwerk zelfs een beetje bevochtigd. Als je het knalvuurwerk dan een tijd droog bewaard, of boven de verwarming laat drogen (niet óp de verwarming, te groot risico) kun je zeker een hardere knal verwachten.

Tony

Administrator
Medewerker
zink901 zei:
Het is wel degelijk zo dat de huls van het knalvuurwerk dat je 'vers' koopt nog niet helemaal is uitgehard. In China mag sinds enkele jaren geen vuurwerk meer worden opgeslagen en voor transport wordt het vuurwerk zelfs een beetje bevochtigd. Als je het knalvuurwerk dan een tijd droog bewaard, of boven de verwarming laat drogen (niet óp de verwarming, te groot risico) kun je zeker een hardere knal verwachten.

Als je geen vuurwerk mag opslaan dan heb je een probleem lijkt me.
Dan moet alles direct van de werktafel de containers in en weg gereden worden.
Geen Opslag hebben als fabriek is onmogelijk lijkt me...

zink901

Registered User
Tony zei:
Als je geen vuurwerk mag opslaan dan heb je een probleem lijkt me.
Dan moet alles direct van de werktafel de containers in en weg gereden worden.
Geen Opslag hebben als fabriek is onmogelijk lijkt me...

Dat wordt dan inderdaad lastig. Ik bedoel meer op de langere termijn, de tijd die nodig is om de huls echt goed uit te laten harden is best lang. Dat mag nu niet meer.

Maar aangezien genoeg fabrieken in China de regels aan hun laars lappen zal lang niet iedereen zich hieraan houden.

Tony

Administrator
Medewerker
reuzenkind zei:
Ik denk dat er bedoeld wordt door zink901, dat ze geen voorraden meer mogen opbouwen.

Maar je kan als fabriek toch niet anders. Een voorraad komt er al als je 100 stuks rotjes hebt liggen..

Cameo

Registered User
Klopt helaas. (sorry dat ik even inbreek ;) ) Het wordt ook als een probleem ervaren (door producent EN afnemer) dat er slechts kleine voorraden gehouden mogen worden. Het betreft echter een wijziging in de wet aldaar. De fabrieken mogen gerust produceren, maar er mag niet teveel "op de plank" liggen. Er wordt nu dus meer dan ooit "op bestelling" geproduceerd. Om de "overloop" op te vangen zijn er natuurlijk wel strikt gereguleerde bufferruimtes (soort bunkers) of er wordt gebruik gemaakt van commerciele bunkeropslag. Die laatste optie kost de fabrikanten te veel geld, dus kiest men er vaak voor om strakke productieschema's aan te houden. De afnemer wordt zo "opgezadeld" met het opslagprobleem.

Het verhaal van de "nog niet volledig uitgeharde hulzen" heb ik inmiddels door vrijwel alle grote importeurs (Belgie en Nederland) bevestigd horen worden. Nu zal het ene product hier gevoeliger voor zijn dan het andere. Toch is het iets om rekening mee te houden.

Groet,
Cameo

Laatst bewerkt:

Tony

Administrator
Medewerker
Cameo zei:
Klopt helaas. (sorry dat ik even inbreek ;) ) Het wordt ook als een probleem ervaren (door producent EN afnemer) dat er slechts kleine voorraden gehouden mogen worden. Het betreft echter een wijziging in de wet aldaar. De fabrieken mogen gerust produceren, maar er mag niet teveel "op de plank" liggen. Er wordt nu dus meer dan ooit "op bestelling" geproduceerd. Om de "overloop" op te vangen zijn er natuurlijk wel strikt gereguleerde bufferruimtes (soort bunkers) of er wordt gebruik gemaakt van commerciele bunkeropslag. Die laatste optie kost de fabrikanten te veel geld, dus kiest men er vaak voor om strakke productieschema's aan te houden. De afnemer wordt zo "opgezadeld" met het opslagprobleem.

Het verhaal van de "nog niet volledig uitgeharde hulzen" heb ik inmiddels door vrijwel alle grote importeurs (Belgie en Nederland) bevestigd horen worden. Nu zal het ene product hier gevoeliger voor zijn dan het andere. Toch is het iets om rekening mee te houden.

Groet,
Cameo

Dit is duidelijke informatie. Die buffer zone's had ik wel verwacht want anders kan je gewoon bijna niet produceren. Misschien zit ik er dan ook te strak op als er wordt gezegd er mag geen voorraad zijn.

Thnx Cameo

Patrick

Registered User
Wat me wel vaak is opgevallen is dat sloffen kanonslagen bijvoorbeeld heel vaak vochtig uit de bunkers vandaan komen als ze naar de consument gaan. Vorig jaar kwam het eigenlijk constant voor dat de oververpakkingen zelfs al klam aanvoelden, over de inhoud niet eens gesproken.
Op een bepaald punt komt er dus zeker vocht in. Denk alleen maar aan de lange reis van China naar nederland als het in zeecontainers op een boot zit, de bunkers waar het de laatste maanden in Nederland ligt zijn ondergronds, dus zal het vochtgehalte ook vrij hoog zijn. Dan is er natuurlijk het transport van de bunkers naar de winkel. Vrij vaak wil het nog wel eens regenen of sneeuwen, dus slaat er bij het in/uitladen ook vocht in de pallets en tijdens de verkoop is in de meeste winkels de tijd of ruimte niet om de bunkers met een professioneel apparaat tussentijds te ontvochtigen. En daarnaast zijn er natuurlijk ook altijd veel temperatuurs verschillen in de verschillende stadia, waardoor condens in het vuurwerk kan trekken.

Dat zijn dus een enorm aantal aan factoren die het vochtgehalte in het vuurwerk omhoog kunnen gooien. Het zou mij dus echt niet verbazen dat als je een slof rotjes een paar weken op kamertemperatuur bewaard, dat ze daarna beter knallen.

T-sec

Registered User
Een enigzinds vochtig opslagklimaat zal niet meteen de kwaliteit van het vuurwerk verminderen, maar komt de veiligheid van de opslag juist wel ten goede. Denk maar eens aan vermindering van kruitstof en/of statische elektriciteit.
Het zal daarom ook zo zijn dat (geconditioneerde) opslagruimtes voor vuurwerk een bepaalde temperatuur en relatief vochtigheidsgehalte zullen moeten hebben.

Dat knalvuurwerk in een iets te vochtige conditie een zwakkere behuizing/huls krijgt en daardoor minder hard zal knallen is zeker een feit.

"On Topic" over de eerste vraag blijf ik nog wel steeds van mening dat knalvuurwerk 'met de jaren' zeker niet beter zal worden en/of harder zal gaan knallen.

NitraatFreak

Registered User
Maar hoe zit het nou, de een zegt dat ze wel harder knallen als je ze boven de verwarming houdt, de ander zegt dat het een fabeltje is...:S

Son-T

Registered User
Het is eigenlijk allemaal heel simpel. Theoretisch dan !!!
In theorie is het zo dat karton wat vochtig is groter in volume word en tevens dan ook de drukkamer=minder druk dus ook minder knal.

Als het karton vochtig is kan het kruit ook vochtig zijn = kan roestvorming geven wat de knal ook niet bevorderd.(reactie trager)

Als het karton krimpt door warmte en condensatie zal de drukkamer kleiner worden en dus meer drukopbouw= kan het mogelijk zijn dat ie dan harder knalt.

Word het karton te heet dan zet ie weer uit en kan ook resulteren in verandering van de knal.

Mocht je dit niet begrijpen ,dan adviseer ik je om eens de basislessen van natuurkunde te lezen .

Bovenstaande is theoretisch en kan door middel van andere invloeden andere uitwerkingen hebben . Die hebben we namelijk niet zelf in de hand.

Genoeg gelult over hoe en wat knalt harder als het nat of droog is.
NU gaan we weer lekker ouwehoeren over rotjes:w :w

T-sec

Registered User
Sont, duidelijker kan niet. Alleen nog een paar kleine correcties:

1. Als door vocht de container van een 'rotje' opzweld en dus iets groter wordt is het niet de grootte van de container wat tot een mindere knal leidt, maar de vochtige dus zwakkere container die minder druk kan hebben dan een droge harde container. Vergelijk het maar met de sterkte van een droge en een vochtige/natte krant.
En pas als de container echt een aantal keren groter zou worden kan dit leiden tot een minder hard knaleffect. In deze praktisch niet mogelijk.
2. De relatieve uitzettingscoefficient van karton is dusdanig klein dat van uitzetting bij 'heet karton' praktisch geen sprake kan zijn. Dus een 'heet' rotje zal niet harder of zachter knallen dan een exemplaar op normale temperatuur.
3. Wanneer rotjes in extreem vochtige omstandigheid bewaard worden kan de knalsas inderdaad uiteindelijk ook vochtig worden. Echter zullen de metalen in de knalsas niet roesten maar oxideren. Oxideerd een metaal dan wordt het praktisch een andere stof (+O2), dus wordt ook de knalsas-formule anders. In de praktijk zal dit meestal resulteren in een slechte of helemaal geen knal.

Om NitraatFreak zijn uiteindelijke vraag nog duidelijker te beantwoorden: Je kan rotjes kopen die vrij recentelijk zijn gemaakt en dus nog iets vochtig zijn door het productieproces, het vervoer en de opslag. Deze rojes zouden inderdaad iets minder hard kunnen knallen dan wanneer ze minder vocht zouden bevatten.
Het is aan jou om je rotjes altijd eerst een jaar te laten drogen op kamertemperatuur voor ze te gebruiken, of gewoon meteen af te steken omdat het uiteindelijke minimale verschil toch niet echt af zal doen aan de feestvreugde.

Succes maar weer.

Son-T

Registered User
T-Sec ik ben met bovenstaande het helemaal eens op 1 puntje na

oxi·de·ren1 (onov.ww.)
zich met zuurstof verbinden => roesten

Roesten = oxidatie =verbinding aangaan met Co2
En alle metalen oxideren ,dus ook roesten;)

Sont

Son-T

Registered User
Korrectie! vrijwel alle metalen en hun legeringen zijn onder normale atmosferische condities ontvankelijk voor oxidatie..;)

Weer ontopic aub!

Laatst bewerkt:

NitraatFreak

Registered User
En dan, hoe zit het dan met bijv knalpotten, kunnen de knallen daar ook op een of andere manier harder knallen ivm de manier hoe je het opslaat?

zink901

Registered User
NitraatFreak zei:
En dan, hoe zit het dan met bijv knalpotten, kunnen de knallen daar ook op een of andere manier harder knallen ivm de manier hoe je het opslaat?

Er zal geen hoorbaar verschil optreden, onder normale omstandigheden.

T-sec

Registered User
Sont,

Je hebt inderdaad gelijk hoor, oxideren kan als synoniem voor roesten worden gebruikt. Echter worden er in knalsassen voornamelijk aluminium en/of magnesium metalen gebruikt en daarvan is bekend dat ze niet kunnen roesten maar wel oxideren.
Ik wil en mag op dit forum niet te veel in detail treden voor wat betreft knalsassen en formules en dat leidt klaarblijkelijk wel eens tot onvolledige informatie.

Voor wat betreft het vochtige vuurwerk wil ik het hier bij laten. :w

Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan