joszie
Zilveren Member
N.a.v. mijn bericht in DIT topic, heb ik vandaag een reactie ontvangen van de gemeente Amsterdam.
Fijn dat er een reactie is, hoewel het inhoudelijk compleet nietszeggend blijft.
Fijn dat er een reactie is, hoewel het inhoudelijk compleet nietszeggend blijft.
Geachte heer ......,
U heeft op 27 december een e-mail gestuurd aan de gemeente Amsterdam naar aanleiding van de jaarwisseling. Specifiek benoemd u de pilot van de gemeente Amsterdam rond het burgerinitiatief met vrijwillige vuurwerkvrije zones. Gelet op mijn betrokkenheid bij de evaluatie van de afgelopen jaarwisseling is uw mail aan mij doorgestuurd.
Vuurwerk/ jaarwisselingsproblematiek is een ingewikkeld onderwerp. Veel mensen in Nederland genieten van (het afsteken van) vuurwerk tijdens de jaarwisseling terwijl blijkt dat ook dit ook vaak voor gevaarlijke situaties en veel overlast kan zorgen. Om die reden is de vraag hoe om te gaan met vuurwerk zo complex. Vanuit de overheid wordt elk jaar door verschillende partijen hard gewerkt aan een veilig verloop van de jaarwisseling waarvan iedereen kan genieten. Naast de overheid, is het vooral van groot belang dat in de rest van de samenleving het debat gevoerd wordt over hoe wij als samenleving om willen gaan met vuurwerk. De jaarwisseling is een maatschappelijke viering met zowel voor- als tegenstaanders.
Er is vanuit de gemeente Amsterdam geëxperimenteerd met een pilot waarbij inwoners met hun buurtgenoten in aanloop naar de jaarwisseling een initiatief konden nemen tot een vrijwillige vuurwerkvrij zone. De komende tijd zal deze pilot worden geëvalueerd. U kunt deze zien als onderdeel van de maatschappelijke discussie rond vuurwerk. Daarnaast is vanuit de gemeente Amsterdam in aanloop naar de afgelopen jaarwisseling een onderzoek uitgezet met als doel om inzichtelijk te krijgen hoe de Amsterdammer aankijkt tegen vuurwerk en het afsteken daarvan. In dit onderzoek is alle ruimte voor zowel voorstanders als tegenstaanders van vuurwerk, beide partijen zijn dan ook cruciaal voor de discussie. Zoals elk jaar zal de jaarwisseling zorgvuldig geëvalueerd worden en zullen de uitkomsten meegenomen worden in de voorbereiding op komende jaarwisseling.
Met vriendelijke groet,
.........
Adviseur Openbare Orde en Veiligheid/ crisisbeheersing
Gemeente Amsterdam