PowLitie laat illegale vuurwerkverkoop op industrieterrein in Deurne zien

Moontan

Moderator
Medewerker
PowLitie laat illegale vuurwerkverkoop op industrieterrein in Deurne zien

DEURNE - In het televisieprogramma PowLitie is vrijdagavond een illegale vuurwerk getoond die zich afspeelde op een industrieterrein in Deurne. In de reportage is te zien hoe een verslaggever illegaal vuurwerk koopt op internet en deze in Deurne gaat afhalen.
In de aflevering van PowLitie worden de gevaren van illegaal vuurwerk getoond. Zo kan je door het afsteken van een cobra je hele hand kwijtraken.

Illegaal vuurwerk kopen
Verslaggever Danny van PowLitie komt via een vuurwerkforum in contact met de handelaar 'Nitraatbommetje / Hans Anders'. Hij heeft twee dozen Cobra's in de aanbieding voor tweeduizend euro, dat is zo'n 22 kilo aan zwaar vuurwerk. Danny spreekt af met Nitraatbommetje op het industrieterrein van Deurne. Van tevoren wordt het terrein uitgebreid gecheckt. Danny werkt samen met de lokale politie.

Op de avond zelf komt de vuurwerkhandelaar, die een duidelijk Brabants accent heeft, langs in een grote Mercedes. Hierin zijn de twee dozen met Cobra's te vinden. De broer van de vuurwerkhandelaar staat op de uitkijk. Op het moment dat hij het vuurwerk wil verkopen, wordt hij in de kraag gegrepen door de politie.

Nog meer vuurwerk thuis
De twee broers kunnen naar verwachting zestien tot achttien maanden cel verwachten. Er is ook huiszoeking gedaan bij de twee. Zo werd in de schuur negentig kilo illegaal vuurwerk aangetroffen. Op de slaapkamer van een van de broers werden 2700 cobra's gevonden. Dit is in beslag genomen.

http://www.omroepbrabant.nl/?news/1...rkoop+op+industrieterrein+in+Deurne+zien.aspx

USRRobiwan

Registered User
Ik vind het helemaal niet belachelijk, imho een zeer goede zaak om dit soort praktijken aan het licht te brengen. Zulk soort figuren verkopen rustig van dit soort prul aan kids van 12. Als 'handelaar' weet je dat het illegaal is, je weet dat je opgepakt kan worden en je weet dat je risico's loopt. Kennelijk was het grote geld belangrijker dan het in 'eigen kring' houden of voor eigen gebruik. Dan ben je gewoon een lul met dollar tekens in de ogen.

painkiller

Registered User
Ik wist natuurlijk dat er zo'n reactie zou komen...
Ik ben benieuwd of je reactie hetzelfde was geweest als het hier om profblokken ofzo ging.

boozebelly

Registered User
De manier waarop de handelaren gepakt zijn kun je natuurlijk over discussiëren. Feit is wel dat ik deze Cobra rotzooi niet zal missen in het straatbeeld.

Tony

Administrator
Medewerker
Ik wist natuurlijk dat er zo'n reactie zou komen...
Ik ben benieuwd of je reactie hetzelfde was geweest als het hier om profblokken ofzo ging.

Kom op een auto opblazen met 1 cobra 6 gaat nergens meer over!

Maar het is toch de waarheid?
Ik kijk zonder problemen naar zulke uitzendingen en voel er ook niks bij als vuurwerkliefhebber.
Dit is het spul wat onze hobby aan het verzieken is. Met prof blokken en rollen heb ik dat idee totaal niet. En de prof blokken liggen nu hier gewoon in de winkel, dus ja.

Opzouten met die cobra en andere explosieve zooi.

@Nitraat12
Je ziet nu gewoon wat er gebeurd. Teveel mensen onderschatten de kracht van deze monsters en dat gaat het niet nog niet eens om de zwaarste knallers die op de markt te koop zijn. En ja, als er 1 zo ziet knallen wat doen er dan 30 bij elkaar in een doosje? Juist, 1.1G massa explosief en dus dikke BOEM!

sprinkhaan

Registered User
Dit soort handelaren heb ik geen medelijden mee.
Vergeet 1 ding niet, dit zit in het criminele circuit.
Dit zijn geen gezellige jongens waar je ff mee kan dollen.
Gewoon lekker oprotten met die gasten.

nitraat12

Registered User
Ik kijk zonder problemen naar zulke uitzendingen en voel er ook niks bij als vuurwerkliefhebber.
Dit is het spul wat onze hobby aan het verzieken is. Met prof blokken en rollen heb ik dat idee totaal niet. En de prof blokken liggen nu hier gewoon in de winkel, dus ja.

@Nitraat12
Je ziet nu gewoon wat er gebeurd. Teveel mensen onderschatten de kracht van deze monsters en dat gaat het niet nog niet eens om de zwaarste knallers die op de markt te koop zijn. En ja, als er 1 zo ziet knallen wat doen er dan 30 bij elkaar in een doosje? Juist, 1.1G massa explosief en dus dikke BOEM!

Ik ben zelf een fel tegenstander van zwaar knalvuurwerk. Wat mij betreft leggen ze nog veel zwaardere straffen op het in bezit hebben van dit vuurwerk. Ik deel jou mening dat dit de Nederlandse vuurwerk markt verziekt. Maar waarom zijn delen van de auto naar binnen gedeukt? Door een explosie gaat de kracht naar buiten en niet naar binnen. Ik denk dat er hier meer aan de hand was als 1 cobra. De media moet eens de waarheid aan het licht brengen. Zo laten ze een plaatje van vlinders uit België zijn waar naar zeggen 4 gram kruit in zou zitten. Dan zit ik mij op te vreten dat dit aangedikt wordt want wij weten dat dit 2 gram max mag zijn.

Ik wil hier totaal niks verdedigen maar de houding van de media erger ik mij vreselijk aan.

En wat ik niet aan de jeugd snap is waarom ze geen melkbus kopen. Knalt keihard en nog legaal ook! Zo knallen wij al een paar jaar hard maar ook legaal :happy:

Laatst bewerkt:

KoenL

Registered User
Ik ben zelf een fel tegenstander van zwaar knalvuurwerk. Wat mij betreft leggen ze nog veel zwaardere straffen op het in bezit hebben van dit vuurwerk. Ik deel jou mening dat dit de Nederlandse vuurwerk markt verziekt. Maar waarom zijn delen van de auto naar binnen gedeukt? Door een explosie gaat de kracht naar buiten en niet naar binnen. Ik denk dat er hier meer aan de hand was als 1 cobra. De media moet eens de waarheid aan het licht brengen. Zo laten ze een plaatje van vlinders uit België zijn waar naar zeggen 4 gram kruit in zou zitten. Dan zit ik mij op te vreten dat dit aangedikt wordt want wij weten dat dit 2 gram max mag zijn.

Ik wil hier totaal niks verdedigen maar de houding van de media erger ik mij vreselijk aan.

En wat ik niet aan de jeugd snap is waarom ze geen melkbus kopen. Knalt keihard en nog legaal ook! Zo knallen wij al een paar jaar hard maar ook legaal :happy:

Ik deel je mening dat de media de waarheid aan het licht moet brengen, maar deze knallers zijn wel degene die het voor ons verzieken. Of ze nou wel of niet de kracht hebben die hier gesuggereerd wordt maakt eigenlijk niet uit. Het feit dat er door sommige misbruik van gemaakt is reden om ze aan banden te leggen.

En wat betreft die handelaar, tja...all in the game. Ik kan het alleen niet uitstaan dat die man van de Taskforce in het programma trots is, terwijl ze alleen kilo's bij elkaar rapen op basis van (anonieme) tips. Het wordt tijd dat degene die het verneukt (bijv. degene met filmpjes op Youtube) wordt aangepakt. De politie zou actief moeten handhaven en opsporen.

Iemand die het vuurwerk gewoon netjes gebruikt kunnen ze buiten beeld laten, maar iemand die ermee sloopt en vernield moet gepakt worden. Het zal het aantal kilo's misschien doen toenemen.

painkiller

Registered User
Laat ik even voorop stellen dat ik ook helemaal niks heb met cobras ed. en ben ook van mening dat zo'n knallers niks met vuurwerk te maken hebben. Van mij mag al dat spul van de markt verdwijnen.
Ik vind het alleen belachelijk hoe deze handelaar erin is geluisd omwille van hits of kijkcijfers. Laat de politie lekker zelf hun werk doen zoals koen zegt.

GMP82

Zilveren Member
mja, je zal zien dat de een of andere handige advocaat het voor elkaar gaat krijgen om ze vrijuit te laten gaan vanwege "uitlokking" of een of andere vormfout door de politie.....

HyPeR-X

Registered User
Iedereen (inclusief admins) loopt nu schijnheilig te zeuren en te drammen over de cobra's en ander zwaar knal spul, maar velen hebben (in recent verleden) zelf ook soortgelijk materiaal (denk aan salute shells bijvoorbeeld) afgestoken. Dat het de Nederlandse markt verziekt ben ik ook niet echt met jullie eens.
Onze regering verziekt zelf de markt door geen fatsoenlijke knallers toe te staan, want zeg nou zelf die buskruit bende schiet echt niet op. Door de achterlijke beperkingen die ons worden opgelegd zie je dat de illegale handel juist zo groot is in dit soort spul. Daarnaast verzieken onze fijne importeurs de markt nog verder door verboden prijsafspraken te maken en zo de prijzen kunstmatig hoog te houden. (Je moest eens weten wat de daadwerkelijke marges zijn als je kijkt naar de INKOOP prijs die je als winkel betaald bij de importeur, laat staan de prijs die de importeur betaald)

Laat voorop staan dat ik geen voorstander ben van dit extreme geschut hoor, wat (belgische) vlinders en nitraten zijn in principe genoeg. Van mij hoeft al die zooi met 10+ gram flash kruit echt niet, maar ook ik ben niet roomser dan de paus en heb hier ook wel eens wat van afgestoken in het verleden (BSC, C6 etc) Mits goed gebruikt is er nog niet eens zoveel aan de hand, maar helaas schort het daar nog wel eens aan omdat de jeugd tegenwoordig ook niet fatsoenlijk wordt opgevoed met vuurwerk en het stoer is om spullen te slopen ..

Earthquake

Registered User
mja, je zal zien dat de een of andere handige advocaat het voor elkaar gaat krijgen om ze vrijuit te laten gaan vanwege "uitlokking" of een of andere vormfout door de politie.....

De grap is dat de uitlokking door het tv programma is gedaan. De politie heeft officieel alleen maar geconstateerd dat er illegaal vuurwerk is aangetroffen na een tip. Niet zo heel veel anders als misdaad anoniem lijkt me.

Persoonlijk hoef ik dit soort zwaar spul helemaal niet op straat te zien. Veel te gevaarlijk in verkeerde handen zowel voor de afsteker als voor de per ongelukkige omstander.

wit1704

Registered User
Kom op een auto opblazen met 1 cobra 6 gaat nergens meer over!

Hmmm, lijkt mij ook heel onwaarschijnlijk???:surprised:
Zeker als in het artikel staat dat er nog eens 2700 Cobra's op een kamertje lagen.

Wat zou dan gebeuren als dat af gaat?:sad:

Is dan de hele straat, beurt of plaats dan opgeblazen en verdwenen van de kaart?

Geloof dat je daar toch wel andere (militaire) middelen moet gebruiken of.....

Zou het hier toch weer een beetje om sensatie en uitzonderingen gaan?:hehe!:

Wat denken jullie?

Laatst bewerkt:

vuurvent

Registered User
Ik vind powned wel een stelletje farizeeërs, moet kunnen zo'n knal zolang het maar niet in de straat afgestoken wordt maar op een open terrein. En dan gaat iedereen hier fel erin tegen maar profblokken is geen probleem... Onzin net zo gevaarlijk, kan je zeggen die heb je nu in nederland ook. Maar alsnog, voorheen mocht dat ook niet. En een profblok uit het buitenland blijft altijd beter dan ëën uit ons landje.

blouapie

Registered User

@Nitraat12

Dit klinkt toch een beetje zwaar hypocriet. Je bedoeld misschien dat de mensen die met cobra's gaan smijten de kracht zwaar onderschatten, maar doe jij nu niet hetzelfde met die o zo mooie professionele blokken??
Gelukkig zitten daar geen zwaardere kalibers tussen.. of wat dacht je van een simpel 30mm salute blokje. Hélemaal niet gevaarlijk natuurlijk en het verziekt ook blijkbaar je hobby niet?? Ik zie zelf weinig verschil eigenlijk.

OT: terecht dat de handelaar is gepakt want uiteindelijk mág het niet al vind ik de manier waarop dit gebeurd om te kotsen.

Koetje

Registered User
Netjes! Al het zware knalspul mag wat mij betreft uitgebannen worden. Dat vergroot de kans dat ik over 15 jaar nog gezellig kan stoken de 31e. Plus minder vandalisme. Win win situatie.

Tony

Administrator
Medewerker
Dit klinkt toch een beetje zwaar hypocriet. Je bedoeld misschien dat de mensen die met cobra's gaan smijten de kracht zwaar onderschatten, maar doe jij nu niet hetzelfde met die o zo mooie professionele blokken??
Gelukkig zitten daar geen zwaardere kalibers tussen.. of wat dacht je van een simpel 30mm salute blokje. Hélemaal niet gevaarlijk natuurlijk en het verziekt ook blijkbaar je hobby niet?? Ik zie zelf weinig verschil eigenlijk.

OT: terecht dat de handelaar is gepakt want uiteindelijk mág het niet al vind ik de manier waarop dit gebeurd om te kotsen.

Zwaar hypocriet?
De laatste keer dat ik een illegaal blok heb afgestoken is in 2003 geweest.
Daarna ben ik gepakt en was het over voor mij. 30mm Salute blokje in legaal vuurwerk? Bestaat niet, en daarbij of het nou 20,25 of 30mm is de burst blijft hier maximaal op 2 gram steken.

Nee dit verziekt onze hobby niet. Want we steken dat af op 31 December als iedereen er op berekend is en niet zomaar in September of Oktober waar niemand het verwacht. Dan nog zijn de knallen gewoon niet normaal meer. Ik vind het geen ene *** aan. Ja, in Valencia als het in de kooi hangt, dan vind ik het leuk en kan ik er echt van genieten.

Daarbij zie ik op de films jongentjes van 14 a 16 jaar met dit spul spelen en daar zit ook een groot verschil.
Waar wij tientallen shows hebben gebouwd en diverse ongelukken hebben meegemaakt plus het feit dat wij hier 364 dagen per jaar mee bezig maakt het wel dat we dondersgoed weten wat de kracht van vuurwerk kan zijn plus hoe ermee om te gaan.

Dus ik zie wel degelijk heel veel verschil al is het maar 13 jaar lang elke dag ermee bezig zijn en dan iemand zien die even de cobra's besteld heeft want hij leest er zoveel over op het internet.

Daarbij, als je het al allemaal gevolgd hebt is het ook zo dat de anti vuurwerk lobby het altijd over de HARDE KNALLERS heeft. Ik heb ze nog nooit gehoord over de siercakes, fonteinen, draaizonnen etc.

En als je niet op de blaren wilt zitten moet je gewoon niet handelen. Iedere Jan Lul weet toch dat je dit gevaar loopt? Iedereen weet toch wanneer je er reclame mee maakt dat de kans heel groot is dat je gepakt word. Ben je een goede handelaar dan weet geen enkele website jou te vinden!

Wat ook van het hart moet; Het is wel vrij triest dat iedereen het goed vind wanneer POWLITIE bijvoorbeeld fietsendieven, Autokrakers en dergelijke in de val lokt en op pakt maar zodra het vuurwerk betreft kunnen de meeste niet normaal meer nadenken en gewoon de realiteit inzien.

Bovenaan