Poll: Bijval in regio voor beperking afsteekuren vuurwerk rond oudjaar

tristen

Registered User
EINDHOVEN - Burgemeesters uit de regio zijn positief over het terugbrengen van het aantal uren dat rond de jaarwisseling vuurwerk mag worden afgestoken.

Geen algeheel verbod
Een algeheel verbod wordt door de meesten afgewezen. Dit jaar verandert het Vuurwerkbesluit. Voortaan mag alleen nog tussen 18.00 en 02.00 uur vuurwerk worden afgestoken. Voorheen mocht dit al vanaf 10.00 uur. Algemeen is de verwachting dat de overlast en de schades tengevolge van vuurwerkvandalisme zullen afnemen.

Brussel
Het kabinetsbesluit ligt momenteel ter notificatie in Brussel, meldt een woordvoerster van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Tot eind oktober kunnen lidstaten bezwaar aantekenen. "Tot op heden is dat niet gebeurd en de verwachting is dat het ook niet zal gebeuren."

Geen extra mensen
De politie Oost-Brabant zet geen extra mensen in om de nieuwe regelgeving te handhaven, zo laat een woordvoerder desgevraagd weten. "Dit valt binnen de reguliere taakuitvoering in de decembermaand en past binnen de taken en verantwoordelijkheden van de politie. In heel het land wordt de laatste maanden van het jaar altijd politiecapaciteit ingezet voor de aanpak van vuurwerkoverlast en vuurwerkcriminaliteit."

Bron: http://www.ed.nl/regio/eindhoven/bi...g-afsteekuren-vuurwerk-rond-oudjaar-1.4582504

tristen

Registered User
Verder vond ik dit stukje interessant:
Brussel
Het kabinetsbesluit ligt momenteel ter notificatie in Brussel, meldt een woordvoerster van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Tot eind oktober kunnen lidstaten bezwaar aantekenen. "Tot op heden is dat niet gebeurd en de verwachting is dat het ook niet zal gebeuren."

We zijn dus volledig afhankelijk van andere lidstaten, maar waarom zouden andere lidstaten tegen stemmen. Zelf hebben ze er geen last van. Dus het lijkt mij vrij groot dat de 18:00 regeling aangenomen wordt.

Wel vind ik het raar dat Minister Opstelten in een stuk over de Jaarwisseling 2014-2015 schrijft dat het tot 1 december onzeker is. Hier staat weer eind oktober. Allemaal een beetje onduidelijk, en ik weet niet wat we nu moeten geloven.

Huisman Vuurwerk

Registered User

We zijn dus volledig afhankelijk van andere lidstaten, maar waarom zouden andere lidstaten tegen stemmen. Zelf hebben ze er geen last van. Dus het lijkt mij vrij groot dat de 18:00 regeling aangenomen wordt.

Wel vind ik het raar dat Minister Opstelten in een stuk over de Jaarwisseling 2014-2015 schrijft dat het tot 1 december onzeker is. Hier staat weer eind oktober. Allemaal een beetje onduidelijk, en ik weet niet wat we nu moeten geloven.

Wij gaan er vanuit dat het doorgaat, we zullen wel moeten als ondernemer!

gizmo75

Registered User

De Minister schreef dat het de bedoeling is om het aangepaste Vuurwerkbesluit uiterlijk 1 december in te laten gaan. Hij schreef niet dat het onzeker is volgens mij. Die conclusie werd door derden getrokken. Wat in het artikel hierboven staat is dat het bij de EU in Brussel ligt en dat daar tot eind oktober bezwaar kan worden gemaakt. Nadat die termijn is verstreken gaat er een goedkeuring vanuit Brussel naar Den Haag. Vervolgens moet Koning Willem Alexander de stukken formeel tekenen en wordt e.e.a. gepubliceerd in de Staatscourant. Overigens betekent bovenstaande dat als het al in Brussel ligt het ook de Eerste Kamer al door is.

Baron van lunt zu sas

Registered User
Blijven stemmen! Gek genoeg blijven er ook mensen stemmen met een andere mening :surprised:

Stem extra via je smartphone en direct bij ED.nl en via de site van vwc!

Laatst bewerkt:

Puur

Registered User
Echt representatief zo n filmpje alsof iedereen staat te zuipen op straat....slaat nergens op....ik steek samen met de kleine vuurwerk af zoals vele ouders dat doen maar als ze zo n filmje laten zien hebben ze geen argumenten om de tijden in te korten.....dus je ziet maar 1kant van het verhaal.......triest diep triest

D

Deleted member 17038

Guest
Ik sluit me aan bij Puur, maar het zegt meer over die regio dan over oud en nieuw hoor. Zo staan ze er ieder weekend bij waarschijnlijk ;) :tounge:

explosio

Registered User
Echt representatief zo n filmpje alsof iedereen staat te zuipen op straat....slaat nergens op....ik steek samen met de kleine vuurwerk af zoals vele ouders dat doen maar als ze zo n filmje laten zien hebben ze geen argumenten om de tijden in te korten.....dus je ziet maar 1kant van het verhaal.......triest diep triest

Zo wordt het vaak in beeld gebracht, zeer verleidelijk voor mensen die nog geen mening hebben om het standpunt ''tegen'' over te nemen en olie op het vuur voor mensen die al tegen waren. Een mooi voorbeeld van de invloed die de media heeft. Deze manier van handelen wordt ook op vele andere onderwerpen toegepast om zo meningen (proberen) te sturen in een bepaalde richting. Subjectieve berichtgeving is alledaags, maar weinig is de media echt objectief.

Bubble Gum

Registered User
Zo, even 30 minuten lang gereageerd. Het is echt ongelooflijk hoeveel mensen daar "feiten posten" die onjuist zijn, iemand zij zelfs dat vuurwerk een miljard aan schade veroorzaakt...????? lol??

Nja, gelukkig zijn de top comments positief tegenover vuurwerk en is 57% tegen deze regel

boozebelly

Registered User
Ik heb toch maar even een poging ondernomen om de reacties onder het artikel te lezen. Toen kwam ik vrijwel direct het volgende tegen en toen had ik er al meteen helemaal geen zin meer aan :hehe!:

"Blijkbaar bent u heel erg naïef,of gewoon heel erg dom ! Hoezo is ''legaal vuurwerk'' niet krachtig genoeg ''om schade aan vuilnisbakken en dergelijke aan te richten'' ! Wat nou als de jeugd tien zware Japanse donderslagen aan elkaar gaat tapen dan,wat gewoon gebeurt ?Begint het nu een beetje bij u door te dringen !"

Tegen zulke domheid aan proberen te praten is toch wel zo'n energieverspilling...

magnolia

Registered User
poll deugt niet helemaal .
want gisteren stonden we nog 60 % voor .
rare gang van zaken maar goed ik voor de 2de keer mijn stem uit brengen dus dat heb ik maar gedaan dan .
dat je voor de zoveelste keer je stem kunt uit brengen is eigenlijk al niet zoals het hoort lijk mij .
dan maar dankbaar gebruiken

AWG

Registered User
Het is water naar de zee dragen, iedereen moet het zelf weten hoor, ik doe het niet meer.
De strijd is al lang en breed verloren geen zin en tijd meer om me er nog meer druk om te maken dan ik deed.

De reactie die boozebelly kreeg op zijn reactie spreekt boekdelen voor de algehele onverstand die leeft in de hoofden van vele mensen.
Willens en wetens dom zijn en het dan anderen verwijten. dat is het nivo waar je tegen aan moet vechten.

In plaats van elk polletje,forumpje en handtekeningactietje af te struinen kies ik ervoor me eraan te onttrekken, voor mij is het inmiddels verloren moeite.
Ben liever bezig met mijn lijstjes en mijn financieele plaatje om dit jaar en wellicht volgend jaar nog een mooi oud en nieuw te kunnen hebben zonder de achterlijke meningen te lezen van mijn medelanders.
Kijk graag filmpjes van vuurwerk en ik heb ook nog andere hobby,s, ik heb jarenlang het mijn plezier laten vergallen door iedere jaar alles te lezen en uit te pluizen, en aan het einde van de rit hebben ze het er even doorheen geramd, dan ben ik maar laf dan gooi ik maar het bijltje erbij neer ik wil me er niet meer druk om maken.:huh:

maargoed ieder mag doen waar ie heil in ziet.

smilli

FPM Filmer
Ik heb toch maar even een poging ondernomen om de reacties onder het artikel te lezen. Toen kwam ik vrijwel direct het volgende tegen en toen had ik er al meteen helemaal geen zin meer aan :hehe!:

"Blijkbaar bent u heel erg naïef,of gewoon heel erg dom ! Hoezo is ''legaal vuurwerk'' niet krachtig genoeg ''om schade aan vuilnisbakken en dergelijke aan te richten'' ! Wat nou als de jeugd tien zware Japanse donderslagen aan elkaar gaat tapen dan,wat gewoon gebeurt ?Begint het nu een beetje bij u door te dringen !"

Tegen zulke domheid aan proberen te praten is toch wel zo'n energieverspilling...

Laat je niet gek maken door de vuurwerk haters, valt niet tegen in te gaan in een normale discussie.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Puur

Registered User
Allemaal leuk en aardig, maar jullie doen met zijn allen net alsof jullie stoppen met overdag stoken.
Dat geloof ik geen moment :hehe!:

geloof me dat ik pas om 18:00uur ga beginnen want ik heb op mijn leeftijd geen zin meer om te gaan rennen voor piet met de pet, maar dat wil niet zeggen dat ik om 10:00uur ga beginnen met cat1 natuurlijk...maar is toch anders(maar niet minder leuk natuurlijk)

ifeelfine

Registered User
10 zware japanse donderslagen die houden we er in

#priceless

o ja en zoals je misschien aan mijn reactie kan lezen ik stem al even niet meer en maak me ook niet meer druk, het komt zoals het komt heb 6 jaar geleden voorspeld dat er een algeheel vuurwerkverbod aankomt en tja we zijn goed op weg. Geniet er maar van zolang als het nog kan.

MichelAngelo

Registered User
Ik kan me toch niet inhouden hoor. Heb wel gereageerd, want die ongelofelijke domheid kan ik niet zomaar voorbij laten gaan. Ik weet, het is verloren moeite, want tegenstanders gaan niet gebukt onder enige kennis van zaken. Maar die oetlullen een beetje op hun plek zetten kan ik toch niet laten.

Bovenaan