Politiek wil overlast "kindervuurwerk" in Den Bosch aanpakken

Moontan

Moderator
Medewerker
Ervaar jij ook overlast van ‘kindervuurwerk’ in Den Bosch?

Ook in Den Bosch is supermarktketen Aldi vanaf 1 december gestart met de verkoop van vuurwerk dat, zo leert navraag bij het hoofdkantoor van de Aldi, officieel in de categorie F1 valt. Lidl is hier sinds 7 december mee gestart. Deze categorie vuurwerk wordt ook wel kindervuurwerk genoemd waaronder bijvoorbeeld sterretjes, knalerwten, Bengaalse lucifers en kleine ijsfonteintjes vallen. Maar het zorgt echter voor veel overlast. Een reden voor de Bossche PvdA om zich zorgen te maken.
Het vuurwerk is verkrijgbaar vanaf 12 jaar, het hele jaar te verkoopbaar en mag het gehele jaar afgestoken worden. Inwoners ondervinden flink overlast van dit ‘kindervuurwerk’.

Overlastgevend knalvuurwerk
In Rosmalen rondom de winkelpassage Molenhoek wordt er al stevig vuurwerk afgestoken dat wellicht officieel onder de categorie F1 kan vallen maar qua geluid is het vreselijk hard. Ook bij het hoofdkantoor van de Aldi geven ze aan dat ze veel klachten ontvangen. Zij verwijzen echter naar de regels: het mag en het is aan individuele gebruikers om hier fatsoenlijk mee om te gaan en aan de politie om desgewenst te handhaven.

Volgens de PvdA kan het aangeboden vuurwerk formeel wel onder kindervuurwerk vallen maar is er in de praktijk sprake van overlastgevend knalvuurwerk. Fractievoorzitter Pieter Paul Slikker vraagt het stadsbestuur om bekijken welke mogelijkheden de gemeente heeft om op te treden en de ketens aan te spreken op hun maatschappelijke verantwoordelijkheid.

https://indebuurt.nl/denbosch/gemee...-kindervuurwerk-in-den-bosch-aanpakken~13728/

Moontan

Moderator
Medewerker
Gemeente reageert op vragen PvdA over vuurwerk

Op vragen door Piet Paul Slikker van de PvdA over overlast van vuurwerk [brief dd. 8-12-2017] schrijft B&W in haar [brief dd.30-01-2018] dat het vuurwerk van categorie 1 legaal is en door jongens vanaf 12 jaar gekocht mag worden en het mag het hele jaar afgestoken worden. Dit legale vuurwerk is bij de twee grote landelijke winkelketens, te weten Aldi en Lidl te koop.De gemeente is niet in beeld of aan zet om hierop toe te zien. De brief zegt verder dat waar overlast door wordt ervaren dat het dan om vuurwerk gaat dat mogelijk afkomstig is van andersoortig vuurwerk.
In de aanhef als wel in het slot schrijft B&W dat het de verantwoordelijkheid van de burgers is dat geen excessieve overlast wordt veroorzaakt. 'Het moet een leuk feest blijven,' stelt het college van B&W.

http://www.bastionoranje.nl/index.php?pagina=nieuws&categorie=1129&artikel=15019

Baron van lunt zu sas

Registered User
hopelijk gaan de belangenorganisaties hier direct op in met de melding dat het de Europese regelgeving is die ze dan moeten laten aanpassen.
ze pissen tegen de verkeerde boom aan, dan is dat ook gelijk helder.

joszie

Zilveren Member
Wat een absoluut geouwehoer!
Manmanman, het moet niet gekker worden.

Vroeger liepen we ook met knappertjespistolen, knalpijltjes en trektouwtjes..

The Passion

Registered User
overlast? van dat beetje geknetter? laat me niet lachen. als ze daar al over gaan klagen is het nl volk echt diep gezonken.

adgertic

Registered User
Re: Politiek wil overlast "kindervuurwerk" in Den Bosch aanpakken

overlast? van dat beetje geknetter? laat me niet lachen. als ze daar al over gaan klagen is het nl volk echt diep gezonken.
Wat kan ik zeggen..... Tja, de bodem lijkt nog niet bereikt.
Aan deze kant van het land gaat het er echt een stuk minder gemoedelijk aan toe. Zelf al vaak genoeg mogen ervaren hoe de buurman bij mn neefje van 12 loopt te bulderen omdat er een knetterkegel afgestoken wordt.... De discussies over de schutting heen zijn daar jaarlijks terugkerende taferelen op verjaardagen......

Laatst bewerkt:

AWG

Registered User
Ik krijg een beetje eng gevoel als ik die meneer zo zie met al die kleine jongetjes.... :sick:

ken hem niet persoonlijk ofzo maar michel is geen verkeerde kerel hoor, het zijn ook een clubje vrienden die dat vuurwerk kanaal hebben.
hij is volgens mij pas net zelf 20 ofzo.
jongens kunnen in de comments zeggen welke stad ze zullen gaan afspreken om cat 1 af te steken.
en bij de meeste stemmen voor een bepaalde stad gaan ze de daar cat 1 inslaan en afsteken met de jongens.
veel jeugd doet daar aan mee in de comments en die gasten verdienen lekker aan dat kanaal waarmee weer meer vuurwerk wordt bekostigd.

niet iedereen is een pedo die in de buurt van kinderen is.
volgens mij zou je het zelf ook niet leuk vinden als iemand het alleen al van je vermoedt.

AWG

Registered User

hier maken de mensen zich al druk over gijp met een pruik op. op 2:55

en zo gaat het met vuurwerk ook, een minderheid overschreeuwd de meerderheid.

Dennis010

Registered User
ken hem niet persoonlijk ofzo maar michel is geen verkeerde kerel hoor, het zijn ook een clubje vrienden die dat vuurwerk kanaal hebben.
hij is volgens mij pas net zelf 20 ofzo.
jongens kunnen in de comments zeggen welke stad ze zullen gaan afspreken om cat 1 af te steken.
en bij de meeste stemmen voor een bepaalde stad gaan ze de daar cat 1 inslaan en afsteken met de jongens.
veel jeugd doet daar aan mee in de comments en die gasten verdienen lekker aan dat kanaal waarmee weer meer vuurwerk wordt bekostigd.

niet iedereen is een pedo die in de buurt van kinderen is.
volgens mij zou je het zelf ook niet leuk vinden als iemand het alleen al van je vermoedt.

Wat een aanname zeg... ik zeg alleen dat ik een eng gevoel bij die knul heb, iets in zijn blik...

Verder zie ik alleen maar een brallend knulletje die het leuk vind om stoer te doen tegenover de politie, het liefst waar een grote groep kinderen bij staat.
Oftewel een vervelende blaag die het verkeerde voorbeeld geeft. "lekker de politie voor lul zetten, ze kunnen toch niks doen".
Mij een iets te hoog "Fin" gehalte ala Boef, Lil Kleine en meer van dat soort. Best een goede gozer voor jou, ik ben een andere mening toebedeeld.

Maar iedereen zijn voorkeur natuurlijk.

AWG

Registered User
Wat een aanname zeg... ik zeg alleen dat ik een eng gevoel bij die knul heb, iets in zijn blik...

Verder zie ik alleen maar een brallend knulletje die het leuk vind om stoer te doen tegenover de politie, het liefst waar een grote groep kinderen bij staat.
Oftewel een vervelende blaag die het verkeerde voorbeeld geeft. "lekker de politie voor lul zetten, ze kunnen toch niks doen".
Mij een iets te hoog "Fin" gehalte ala Boef, Lil Kleine en meer van dat soort. Best een goede gozer voor jou, ik ben een andere mening toebedeeld.

Maar iedereen zijn voorkeur natuurlijk.

Ik krijg een beetje eng gevoel als ik die meneer zo zie met al die kleine jongetjes.... :sick:

dat is wat je zei, en dan is het niet zo vreemd als ik dan denk dat je het over pedo,s hebt.
je kunt je er mooi uitlullen is prima hoor.

en de rest van je verhaal tja, het is lastig om iemands gevoel of gehalte te bepalen, jongvolwassenen zijn ook vaak nog bezig zich een houding te vinden
hebben vaak nog die jeugdtaal enzo, en sommigen blijven daarin hangen zoals de door jouw genoemde rapperts/brabbelaars.
zolang ze succes ermee hebben blijven ze ook zo.

Bovenaan