Politiek gesleur van witte Pieten tot oudejaarsdag

Moontan

Moderator
Medewerker
Column Metro

Politiek gesleur van witte Pieten tot oudejaarsdag

Vuurwerk, legaal of illegaal, zodra de laatste maanden van het jaar verstrijken denkt iedereen daar weer over na. Op zijn of haar eigen manier weliswaar. De één denkt er over na om het straks weer te bestellen in Nederland, terwijl de ander overweegt om het vuurwerk uit één van onze buurlanden op te halen. En weer een ander begint zich enorm te ergeren aan het vooruitzicht van de knallen en flitsen, en besluit daarom een meldpunt aan te maken om het vuurwerk een halt toe te roepen.

Straks na pakjesavond lijkt de pietendiscussie waarschijnlijk alweer een ver van ons bed show en met name de jeugd, maar ook vele volwassenen niet uitgesloten, beginnen met het verzamelen van de vuurwerkfolders.

Met je vriendjes na schooltijd je opgespaarde zakgeld tellen..
Meestal krijg je met een beetje geluk nog wat toegestopt van je ouders.
Voor dit luttele bedrag heb je een aardige collectie van vuurwerk.
Een paar sloffen rotjes, een paar doosjes wondertollen (om je heksenkring mee te ontsteken.. Niet geheel zonder risico; maar dat is fietsen zonder helm ook niet, toch?)
Waarschijnlijk kopen 9 van de 10 mensen de beruchte "Thunder Kings", dit zijn enkelschots mortieren die op de kop gezet ten eerste veel mooier zijn en die ten tweede op deze manier niet onder doen aan het ongelooflijk harde Nitraat. Wat je dichtbij kunt halen hoeft daarom niet van ver te komen.

Maar dan! Langzaamaan, in een tijdsbestek van enkele jaren verzamelden er zich in de politiek een paar politici die zich hebben laten meesleuren in de greep van allerlei meldpunten en petities die daarmee onze fijne tradities trachten te veranderen in wat zij een "betere" manier van vieren vinden.

Dit brengt ons bij dit jaar, het jaar 2014. Het jaar waarin wij voor het eerst kennis maakten met de Witte, de Clowns Piet, de Stroopwafel Piet en noem ze maar op. Welke ik overigens vrij beangstigende Pieten vind, maar dat terzijde.
Waar het om gaat is dat ons alweer een feest, een traditie, dreigt te worden afgepakt.
In de ene gemeente is al besloten dat je pas na 18.00 op de laatste dag van dit jaar je vuurwerk mag afsteken, terwijl in de andere gemeente daarover nog grote onduidelijkheid heerst.

Kortom, is de ene discussie overgewaaid, dan gaan we genadeloos de andere discussie aanhalen om een andere traditie vernielen.
Laten we ons in deze tijden van honger, oorlog en verderf alsjeblieft niet die paar leuke tradities afpakken!

http://lezerscolumns.metronieuws.nl/view/d7ou

magnolia

Registered User
wat de auteur van dit stukje tekst nog niet wist is dat die vuurwerk discussie al jaren aan de gang was .
vanaf eind 2007 begon hij .
ik weet nog goed hoe boos ik was en dat ben ik nog steeds .
maar goed wij hebben hier nog een goed alternatief
En als ze zelfs daar aan gaan lopen knagen krijgen ze wat mij betreft een groot probleem .

AWG

Registered User
Ben ik een azijnpisser, maar dat heksenkring en thunderking op zijn kop verhaal gaat het vast heel goed doen bij de mensen.....
in een stuk over tradities niet afnemen maar daarbij zelf al aangeven dat je je vuurwerk niet gebruikt zoals zou moeten...
het is leuk bedoeld, maar het heeft zijn doel mijns inziens door die 2 opmerkingen volledig verknalt.
en dit is nu precies het nivo waar al jaren niks tegen te doen viel door ons.

deze column is ook veel en veel te laat, dit hele gezeik is al jaren aan de gang en de enigen die zich echt er druk om hebben gemaakt zijn er maar enkelen,
het merendeel dacht dat het allemaal wel mee zou vallen, dat de politiek de centen te hard nodig had ,bonte niet te serieus nemen met zijn ballegooikop, etc etc.
en nu is het dan zover de eerste fase van een verbod is ingegaan en nu komen er velen uit hun holen of onder stenen vandaan gekropen om hun beklag te doen.
nou dat hadden ze dan eerder moeten bedenken.:sad:

Ik voel me al een tijdje compleet achterlijk dat ik al die jaren overgrotendeels braaf legaal vuurwerk gekocht heb, ik had jarenlang los kunnen gaan met van alles en nog wat(als het maar niet knalt).(maarja braaf zijn heeft me mijn hele leven al gehinderd)
ik heb het al eens eerder gezegd, ik denk niet dat het nu nog uitmaakt wat je afsteekt en in hoeverre je daarmee een goed signaal afgeeft.
het contradicteerd mijn topic van jaren geleden over ''geen illegaal vuurwerk discussie op forums'' maar ik denk nu dat je nu maar gewoon nog enkelt genieten moet van de jaren die er nog over zijn.

uiteraard de regels in acht nemen en geen goedkope(soms nogal onbetrouwbare) klerezooi uit het oostblok afsteken.

Ben ik boos?? geirriteerd en teleurgesteld zowiezo, maar dit soort mosterd na de maaltijd, captain hindsight verhalen van bovenstaande mafkezen hangen me de keel uit.
en dat gevoel zal ik wellicht ook bij enkelen oproepen die mijn stukjes lezen, maar ik zeg het zoals ik het zie.

Bovenaan