Partij 1.500 kilo vuurwerk en gasflessen in garage Velp

Moontan

Moderator
Medewerker
Partij 1.500 kilo vuurwerk en gasflessen in garage Velp

VELP - In een garagebox in Velp heeft de politie vrijdag na een tip 1.500 kilo illegaal vuurwerk gevonden. Volgens rechercheurs van het speciale Vuurwerkteam was sprake van een zeer gevaarlijke situatie, mede omdat in dezelfde garage een aantal gasflessen stond opgeslagen.

De vondst heeft geleid tot een aanhouding. Een Velpenaar is al eerder opgepakt voor bezit van illegaal vuurwerk.

Het gaat om de grootste partij vuurwerk die het vuurwerkteam dit jaar heeft aangetroffen. Het team is een samenwerking tussen de milieuteams van de korpsen Gelderland-Midden (Arnhem) en Zuid (Nijmegen).

© Gelderlander 2012, op dit artikel rust copyright.

MrXtremeFireworks

Registered User
"zeer gevaarlijke situatie" Leg uit? Wat is er gevaarlijk aan? Ontbrandt vuurwerk uit het niets dan? En die gasflessen hebben echt niks met vuurwerk te maken lijkt mij? Al moet ik wel zeggen dat 1500 kilo best veel is..

MrXtremeFireworks

Registered User
Ik citeer:
Waarom moet het zwaarder,is het hier oorlog of een feest !
Vuile egoïsten die zwaar vuurwerk afsteken houden nergens rekening mee,of ze zijn te dom om het te overzien.
1500 kilo en de buurt kan gewoon op geblazen worden ,omdat die gek geld wil...Als er iemand blind raakt ,dan is hij niet thuis,weet nergens van...de aso.

IK KAN ECHT NÍET TEGEN DIT SOORT MENSEN! Alsof 1300 kilo karton+ 200 kilo kruit een buurt op kan blazen? Ik denk echt wel dat die mensen in die wijk samen meer dan 4000 kilo vuurwerk hebben? En waarom moet zwaar vuurwerk persé gevaarlijk zijn en iedereen meteen blind worden? Kan dat met consu vuurwerk niet dan? Sukkels..

Fearwind

Registered User
Ik citeer:

IK KAN ECHT NÍET TEGEN DIT SOORT MENSEN! Alsof 1300 kilo karton+ 200 kilo kruit een buurt op kan blazen? Ik denk echt wel dat die mensen in die wijk samen meer dan 4000 kilo vuurwerk hebben? En waarom moet zwaar vuurwerk persé gevaarlijk zijn en iedereen meteen blind worden? Kan dat met consu vuurwerk niet dan? Sukkels..

In de media worden dit soort zaken helaas ontzettend overdreven. Net zoals de vergelijking met handgranaten en ander massaexplosief.

Daarnaast worden de gasflessen bij het verhaal betrokken, wat volgens mij totaal niet illegaal is, gas-barbecuend (en caravanhouders, kampeerders e.d.) Nederland heeft hier minimaal een tot een voorraad van staan, ik denk dat bij een serieuze brand een ontploffende gasfles waarschijnlijk nog vervelender is. (rondslingerend metaal, scherven e.d.)

Ik probeer het niet goed te praten, heel verstandig is het ook niet, maar het word vaak inderdaad door onwaarheden totaal uit verband gerukt.

HyPeR-X

Registered User
Jammer dat men bij omroep gelderland blijkbaar ook al aan censuur doet. Ik heb gisteren een lang verhaal geschreven met betrekking tot dit item en de reacties die daarop loskwamen. In mijn verhaal heb ik de werkelijke oorzaak van de munitieramp in Enschede aangehaald, namelijk de AP-23 landmijnen die daar lagen opgeslagen. Daarnaast heb ik geschreven over het feit dat er tig mensen zijn die gasflessen in de schuur hebben staan (denk aan campeerders en doehetzelf-lassers) en heb ik de vergelijking tussen (zwaar) vuurwerk en handgranaten maar eens uit de wereld geprobeerd te helpen dmv de klasse in welke beide vallen en de gevolgen die ze hebben. Dit alles onderbouwt met quotes en filmpjes.

Helaas wordt de gemiddelde Nederlander zo verschrikkelijk bang gemaakt voor wat vuurwerk dat er in dit land steeds minder mag. Jammer ook dat vuurwerk telkens weer de schuld krijgt van de enorme explosie in Enschede terwijl dat eigenlijk alleen de eerste explosie was en de tweede de voorraad afgekeurde AP-23 landmijnen die de lucht in ging ...

HyPeR-X

Registered User
Lijkt mij ook niet erg handig om even een lasnaad te trekken als er naast een aantal dozen vuurwerk staan...

Nee, maar ik neem aan dat een ieder die een beetje bewust bezig is met vuurwerk dit er ook niet direct naar doet. Overigens hoeft er niets te gebeuren, ligt er een beetje aan waarmee je last. Als je TIG of Autogeen last is er niet zoveel aan de hand. Je hebt dan namelijk (bijna) geen last van vonken e.d. Wanneer je CO2 of met elektroden last heb je daar wel meer last van.

Men lijkt wel te vergeten dat wanneer de gasflessen van de campeerders of wat dan ook de lucht in gaan in een garage box je ook een zeer groot probleem hebt ;)

Bovenaan