Overlast van vuurwerk Pijnacker-Nootdorp

Moontan

Moderator
Medewerker
Pijnacker-Nootdorp - Onze gemeente wordt de laatste weken al regelmatig opgeschrikt door vuurwerk. Met name voor huisdieren kan dit zeer vervelend zijn. Het afsteken van vuurwerk is toegestaan van woensdag 31 december van 10.00 uur tot donderdag 1 januari 02.00 uur.

Heeft u het idee dat er bij u in de omgeving vuurwerk opgeslagen ligt of op een niet toegestane manier verhandeld wordt? Bel direct met Meld Misdaad Anoniem, via het gratis nummer 0800-7000. Als illegaal opgeslagen vuurwerk tot ontploffing komt, dan zijn de gevolgen niet te overzien.

http://www.telstar-online.nl/nieuws.php?id=33845

Poziloc

FPM Hangouderen
Ja ze lopen nogal achter hier in dat boerendorp.
Wel een mooie foto op die site.

Laatst bewerkt:

jetztgehtslos

Registered
Moet zeggen dat er in de dagen voor de jaarwisseling ook wel veel gestookt wordt en bij tijd en wijlen ronduit verwerpelijk. Vuurpijlen horizontaal, vuurwerk in vuilnisbakken et cetera. Maar er wonen ook gewoon wat extreem burgerlijke zeikerds waarbij je je afvraagt wat zij hebben gedaan toen ze jong waren (Pijnacker zuid, nieuwbouw). De angst die mensen daar hebben, dragen ze zeker over op hun huisdier. Genoeg hondenbezitters overdreven gestrest zien doen. Eigenaren leken gestrester dan de honden zelf.

Wil je daar relatieve rust krijgen, dan heb je volgens mij drie partijen nodig: de jongeren die zich enigszins inhouden en normaal gedragen met vuurwerk. En wat ouderen/volwassenen die zich niet overdreven paranoide en bang opstellen. Opvallend: politie schittert door afwezigheid. Maar die zullen zich vooral richten op overlast in Den Haag is mijn vermoeden, waardoor mafketels in Pijnacker snel vrij spel krijgen.

Poziloc, kan jij ze geen voorlichting geven daar over hoe het moet?

Mr_Mascleta

Registered User
Nou ik denk ook wel dat het enigszins te maken heeft met het feit dat we tegenwoordig niets meer kunnen hebben doordat de maatschappij anno 2011 zo in elkaar zit. Is het niet zo dat je om je heen hoort en niet alleen over vuurwerkoverlast, maar ook in de andere zaken waarbij men last heeft van elkaar hoe men tekeer kan gaan. Kijk eens in het verkeer hoe men kan reageren om niets ter doende zaken? Ik zie zeker een relatie met de ongelooflijke prestatiemaatschappij waarin sommige leven en daardoor snel geïrriteerd raken en als er iets wat ze niet aanstaat ongeacht wat gaan ze tekeer.
Natuurlijk vandalisme;keihard aanpakken, alle schade verhalen, maar als je het hebt over geen kwaad in de zin maar af en toe een knaller........................stja?
Ik heb het vorig jaar nota bene nog gehad, ik had een projectje lopen waarbij een pijltje op het pad kwam van iemand, nou als je zag hoe men reageerde, alsof er een bom was geplaatst. De toon maakt ook de muziek, dus het is ook hoe men reageert?
Twee jaar terug ook stond ik met me zoon pijlen te stoken om 10.30u, totdat er iemand op me afstormde of ik niet ff wilden opsodemieteren? Hahahahhaha, wat doe je dan? Netjes blijven of.................................ik ben benieuwd hoe anderen hierop zouden reageren.

jetztgehtslos

Registered
Nou ik denk ook wel dat het enigszins te maken heeft met het feit dat we tegenwoordig niets meer kunnen hebben doordat de maatschappij anno 2011 zo in elkaar zit. Is het niet zo dat je om je heen hoort en niet alleen over vuurwerkoverlast, maar ook in de andere zaken waarbij men last heeft van elkaar hoe men tekeer kan gaan. Kijk eens in het verkeer hoe men kan reageren om niets ter doende zaken? Ik zie zeker een relatie met de ongelooflijke prestatiemaatschappij waarin sommige leven en daardoor snel geïrriteerd raken en als er iets wat ze niet aanstaat ongeacht wat gaan ze tekeer.
Natuurlijk vandalisme;keihard aanpakken, alle schade verhalen, maar als je het hebt over geen kwaad in de zin maar af en toe een knaller........................stja?
Ik heb het vorig jaar nota bene nog gehad, ik had een projectje lopen waarbij een pijltje op het pad kwam van iemand, nou als je zag hoe men reageerde, alsof er een bom was geplaatst. De toon maakt ook de muziek, dus het is ook hoe men reageert?
Twee jaar terug ook stond ik met me zoon pijlen te stoken om 10.30u, totdat er iemand op me afstormde of ik niet ff wilden opsodemieteren? Hahahahhaha, wat doe je dan? Netjes blijven of.................................ik ben benieuwd hoe anderen hierop zouden reageren.

10:30 uur op 31-12-2009? Gewone pijlen, babypijltjes of de hele tijd lawinepijlen?
Ik neem je begrip pijlen weg en houdt het even op gewoon stoken voor de goede orde.

Als iemand al het begrip opsodemieteren gebruikt, dan zal ik trachten zo lang mogelijk rustig te blijven en vragen wat er aan mankeert. Dit zal wel erg veel zelfbeheersing vragen op dat moment. In het verleden heb ik wel meegemaakt dat men extreem grof was toen ik vuurwerk afstak. Iets met k@nkers en terings enzo. Dan kost het mij buitengewoon veel moeite om zelf niet uit mijn slof te springen. Tevens ben ik ook tot 2x toe bijna overreden door automobilisten die gewoon vol gas over straat rijden alsof er niemand loopt. Om eerlijk te zijn zorgen deze mensen met hun asociale gedrag veelal voor escalatie van spanningen met (gewelds)incidenten tot gevolg. Heel vervelend ja.

Twee jaar terug wat onnodig gezeur gehad met de politie. Er werd melding gemaakt dat er iemand een vuurpijl op een oliebollenkraam af schoot. Wij hebben dit incident van 250 meter afstand zien gebeuren. Het was werkelijk schandalig en dan ook volkomen terecht dat de oliebollenboer de politie opbelde. Het gevolg was wel dat de politie met gierende banden langs kwam om verhaal te halen. Uiteraard rustig blijven en netjes in gesprek gaan met beide agenten. Netjes aangegeven dat wij er niets mee te maken hadden en dat wij de gehele dag op ruim 250 meter van de oliebollenkraam zijn geweest. De agenten geven aan dat er door ons de hele dag al vuurwerkoverlast was. Wij hebben dan ook gevraagd waar dat op gebaseerd was. Volgens de agent waren er vele telefoontjes uit de buurt gekomen. Kortom, hier was niets mee te doen. Wij hebben de agenten vervolgens gevraagd of het verboden was om consumentenvuurwerk af te steken. De agenten gaven aan dat dit mocht, maar vroegen of het misschien iets minder kon, want de oliebollenboer had last van ons geknal. Wij hebben ondanks het feit dat we in ons recht stonden gewoon begrip getoond voor de agenten en reactie van oliebollenboer. Agenten fijne dag gewenst, zij zijn weggegaan en wij hebben gewoon door kunnen stoken.

De laatste jaren heb ik echter niet meer te maken gehad met "agressie" op oudejaarsdag. Afgelopen jaar was er wel een vrouwtje dat heel hysterisch kwam klagen over het vuurwerk. Aan alles was te merken dat mevrouw er niet tegen kon. Ze bleef echter netjes. Eerst hebben mijn broer en zijn vrienden met argumenten mevrouw proberen in te laten zien dat wij vuurwerk af mogen steken, maar door haar angst kwam dit niet aan.
Ik heb besloten om in te grijpen door op gevoelsniveau bij de vrouw in te spelen. Heel beleefd heb ik haar met U aangesproken en gevraagd wat het probleem was. Mevrouw legde uit dat zij zich zorgen maakte om haar hondje, zeker met het oog op het uitlaten van het beestje. Door mevrouws gevoelens te erkennen en begrip te tonen, kon ik tot mevrouw doordringen. Mevrouw werd gedurende het gesprek kalmer en stond open voor mijn feedback en tips.
Ik heb mevrouw een concreet voorstel gedaan: tussen één en twee uur zou ik met de andere stokers een broodje gaan halen, dan kon zij zonder angst de hond uit laten. Daarna zou ik verder stoken.
Mevrouw accepteerde mijn voorstel direct. Tevens heb ik mevrouw meegegeven dat ze de hond beter voor 10 uur in de ochtend uit kan laten. En later op de dag rond etenstijd, rond een uur of 11 en vanaf half 3 in de nacht. Mevrouw was blij met deze tips en is opgelucht naar binnen gegaan.
De stokers en ik hebben rustig een broodje gegeten en zijn daarna nog wat rond wezen hangen en hebben nog wat vuurwerk afgestoken. "Probleem" opgelost.

Voor mij zijn er dus verschillende mogelijkheden om om te gaan met spanningen met oud en nieuw. Ik kan kiezen uit verschillende benaderingen. Hierbij moet ik wel toegeven dat op vriendelijke manier gesprekken aangaan met soms opgefokte mensen tot mijn beroepscompetenties hoort.
Maar als dat niet blijkt te functioneren, kan ik vrij direct overschakelen op harde gespreksvoering. Conflicten ga ik niet uit de weg. Maar uiteraard geef ik er de voorkeur aan om deescalerend te handelen.

Laatst bewerkt:

Mr_Mascleta

Registered User
Nee voor de goede orde was het ene pijl uit het Ninja pakket1 van Lidu. Het is mijn absolute voorkeur om zoals jij het mooi omschrijft de-escalerend op te treden ook omdat ik mijn kinderen bij me heb en ik wil niet dat ze hun papa met zijn forza zien optreden, maar er blijven natuurlijk altijd uitzonderingen!
Ik houd er de gewoonte op na om bij ons in het dorp bij het stationsplein te stoken, dit ook omdat ik zelf aan een drukke verbindingsweg woon gr gr en ik op het plein niemand tot last ben.
Als er bijv iemand voorbij komt met ene hond wachten ik en de anderen dus ook me zoon en gaan we verder als ze op grote afstand is, dit uit pure beleefdheid.
Maar wat mij weleens en blijft verbazen hoe sommige kunnen reageren om niks!

jetztgehtslos

Registered
Met de pure agressie die soms geuit wordt enkel en alleen omdat je vuurwerk afsteekt kan je niets nee.
Misschien is het een kwestie van niet laten intimideren en rustig vragen waarom iemand met agressie reageert. Desnoods zelf maar overwegen aangifte te doen als je bedreigd wordt ofzo. Het lullige is dat je dan al snel te horen krijgt dat je maar ergens anders moet gaan stoken, terwijl jij dan degene bent die bedreigd wordt.

Een goede optie blijft dan toch het verplaatsen van het stoken. Maar soms helpt dat nog niet nee. Ik heb geen idee wat je dan nog kan doen tegen mensen die agressief zijn. Misschien dan toch maar mee gaan in het gedrag van de ander en op grove manier duidelijk maken dat je niet gediend bent van diens agressie? Wat anders kan je nog doen als iemand echt onredelijk handelt? ik zou het ook niet weten.

Stefan Tetteroo

Registered User
Een echtpaar bij mij in de straat hebben een Duitse herder (Igor). Deze mensen werken bij de politie en trainen ook politiehonden. Toen wij met oud en nieuw buiten stonden te stoken kwam deze hond ook voorbij. Normaal wachten wij tot iemand uit het zicht is, maar deze hond negeerde de harde knallen. Bij binkie's zat kwispelend de lucht in te kijken. Ik zal met de volgende oud en nieuw (das voor mij 2012/2013 :sad:) is kijken of er een filmpje van kan maken.

Bovenaan