Oudejaarsavond & Vuurwerk

mickeyzegtboem

Registered User
ROTTERDAM - Voor vele Nederlanders is Oudejaarsavond een gezellige avond gevuld met tradities. In het hele land is het een gebruik om met Oudjaar zelf vuurwerk af te steken. Dit afsteken van vuurwerk staat symbool voor het inluiden van het Nieuwe Jaar. Het geknal van vuurwerk verjaagt de kwade geesten uit het oude jaar. Wat natuurlijk ook bij de traditie hoort is het eten van oliebollen, sommigen kijken naar een oudejaarsconference en om twaalf uur toosten we op een goed Nieuwjaar met een glas Champagne. Dat we zelf vuurwerk kunnen en mogen afsteken is een vorm van persoonlijke vrijheid.

Wanneer is vuurwerk uitgevonden? Daar zijn de geleerden het zelfs niet helemaal over eens. Maar het staat vast dat het waarschijnlijk is begonnen met rotjes en vuurpijlen in China, in een boeiende periode waarin vele ontdekkingen werden gedaan. Het mooie diepe gekleurde vuurwerk is pas ontdekt halverwege de negentiende eeuw. Daarvoor waren de kleuren en effecten beperkter; goud, geen en wittig. Nadien werden sprankelende kleuren mogelijk en ook allerlei vonken, glitters, knetters en fluiters. Door veel te experimenteren maakten de vuurwerkmakers van vroeger steeds nieuwe effecten. De receptenboeken werden streng bewaakt.

Maken we nog vuurwerk in Nederland? Nee, alle fabricage en productie van vuurwerk is gestopt in Nederland. Vroeger waren er hele beroemde fabrieken zoals Kat in Leiden en Schuurmans in Leeuwarden. Maar al deze productie is gestopt in Nederland nadat de import van vuurwerk uit China de nationale productie niet meer economisch rendabel maakte.

Vuurwerk is ook steeds veiliger geworden. Tegenwoordig keurt men het consumentenvuurwerk aan de bron; in China. Slechte partijen vuurwerk worden afgekeurd en komen hierdoor niet meer ons land in. Tevens zijn er strengere eisen opgesteld omdat het consumentenvuurwerk tegenwoordig moet voldoen aan een CE Keurmerk.

Iets wat ook beter is geworden is persoonlijke bescherming van ogen. Vuurwerkbrillen waren en vroeger bijna niet, maar de laatste jaren gebruiken steeds meer mensen deze brillen. Bij het gebruik van goedgekeurd consumenten vuurwerk kan het overgrote deel van oogletsels worden voorkomen door het dragen van een vuurwerkbril! Het komt steeds vaker voor dat verantwoorde medeburgers de brillen uitdelen en uitlenen aan nog onbeschermde ogen. Dit blijkt toch nodig omdat helaas niet alle ouders goed opletten op het dragen van deze brillen door hun kinderen.

De vuurwerkhandelaren, importeurs en verkopers zijn om verschillende redenen niet heel erg goed in staat om te werken aan een beter imago van het vuurwerk. Rondom deze dagen zijn ze waarschijnlijk heel erg druk om een ‘tegengeluid’ te geven tegen de negatieve publiciteit. Maar bedenk ook dat er maar drie dagen zijn voor de vrije verkoop van consumenten vuurwerk. De uitdaging voor de branche is dus niet gering.

Iedereen is het er over eens dat de overlast van vuurwerk buiten Oudejaarsdag moet worden ingeperkt. Het gaat enerzijds om vuurwerk dat te vroeg afgestoken wordt, en anderzijds om (veel) te zwaar vuurwerk. Je kunt tegen het eerste al wat doen als ouder van je kinderen. Weet waar je kind mee bezig is. Vermoed je dat hij iets in zijn schild voert, spreek hem daar op aan. Als je aanwijzingen hebt dat er ergens illegaal in vuurwerk gehandeld wordt, dan is het beste om dit te melden op meldmisdaad.nl of 0800 7000 . De illegale vuurwerkhandel is alleen mogelijk nadat er sprake is van import van vuurwerk uit de ons omringende landen. Hopelijk slagen Politie en Justitie er steeds beter in om deze handelaren te bestraffen.

Wij wensen jullie een gezellig Oudejaarsavond.

Indien je meer wilt weten over de traditie van het afsteken van vuurwerk, kijk dan op http://www.vuurwerktraditie.nl/

Bron:
http://www.dichtbij.nl/rotterdam-noord/lifestyle/artikel/2223833/oudejaarsavond-vuurwerk.aspx

Redje

Registered User
Leuk om te lezen.
Maar ik hoorde vanmiddag op de radio dat consumentenvuurwerk niet veilig is. (zoals elk jaar)
En houden zo dat we zelf af mogen steken, stel je voor al die kwade geesten in je straat.

KoenL

Registered User
Leuk om te lezen.
Maar ik hoorde vanmiddag op de radio dat consumentenvuurwerk niet veilig is. (zoals elk jaar)
En houden zo dat we zelf af mogen steken, stel je voor al die kwade geesten in je straat.

Dan moet je wel iets beter opletten, want zo is het nieuws niet de wereld ingegaan. Uit de onderzoeken van VROM blijkt dat 25% niet voldoet aan de eisen. Zij noemen dat vuurwerk onveilig. Die 25% ontdekken ze daar en komt dus in principe niet op de markt. Dat wil niet zeggen dat alles wat wij kopen veilig is, het blijft tenslotte een met de hand gemaakt product, maar in theorie zijn alle producten die van zichzelf 'gevaarlijk' waren uit de handel gehaald.

Zie ook:
http://freakpyromaniacs.com/?p=2507

Moontan

Moderator
Medewerker
Chinees vuurwerk

Een Nederlandse traditie om vuurwerk tijdens de jaarwisseling af te steken wordt ook dit jaar in stand gehouden.

Door ervaring en uitwisseling van ideeën lukt het Nederlandse vuurwerkimporteurs steeds mooier en veiliger legaal vuurwerk op de markt te brengen. Nog steeds viert het merendeel van de Nederlanders de jaarwisseling met het afsteken van vuurwerk. Dit consumentenvuurwerk is te koop bij erkende vuurwerkverkooppunten in Nederland. Onderscheid is er in sier en knalvuurwerk. Met name het siervuurwerk is in trek, waarbij kleurrijke boeketten en verrassende vuurpijlen zorgen voor veel kijkplezier. Veiligheid bij afsteken is belangrijk. Op internet en in de winkels zijn verschillende instructiefilmpjes te zien hoe vuurwerk veilig kan worden afgestoken. Bescherming voor de ogen van kinderen en volwassenen is er in de vorm van trendy vuurwerkbrillen met een verkoopprijs van gemiddeld 1,95 euro. Oudejaarsnacht kan er zeker genoten worden van de vele pijlen en “flowerbeds” die dan het luchtruim kiezen. Ook in Ede en omgeving hebben de vuurwerkwinkels de mooiste “Multishots”en “Cakes” weer in hun vitrines. De voorverkoop is in volle gang, er kan online vaak tot en met tweede kerstdag nog besteld worden. Donderdag 29, vrijdag 30 en zaterdag 31 december mag door iedereen van 16 jaar en ouder vuurwerk gekocht worden. Afsteken mag oudejaarsdag van 10.00 uur s’ morgens tot nieuwjaarsnacht 2.00 uur. Nieuw is de DRAGON-line van vuurwerkimporteur Breeschoten uit Veenendaal.
In Ede zijn deze producten verkrijgbaar bij Maxstein Tweewielers, Slijpkruikweg 30, en Xena vuurwerk.

http://www.deweekkrant.nl/print?printid=2074804

HocusPocus.Pyro

Registered User
Uit de onderzoeken van VROM blijkt dat 25% niet voldoet aan de eisen. Zij noemen dat vuurwerk onveilig. Die 25% ontdekken ze daar en komt dus in principe niet op de markt.

Thanks Koen, maar weet ook dat VROM Inspectie niet alles zal controleren. Daar is onvoldoende capaciteit voor. Ze nemen een zogenaamde selecte steekproef, want ze zijn vooral gefocussed op artikelen waar vaker wat mee mis is. Dus, die 25% is - als ik mij niet vergis - niet over het gehele producten palette, maar over het deel dat zij gericht bemonsteren.

havenmeester

Registered User
Heel goed stuk. Waar ik me zo kwaad om kan maken is dat de Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland in geen velden of wegen is te bekennen. Op hun site zie je onderstaande doelstellingen staan. Nou waar ze zijn dan die hapsnurkers? De enige positieve ingezonden stukken komen van de fora's/liefhebbers af.

- behartiging van de algemene belangen van de branche
- bevorderen van het imago van de gehele vuurwerkbranche
- bevorderen van een vertrouwenspositie jegens overheid en maatschappij

Al die linkse rukkers hebben 362 dagen per jaar de tijd om negatieve berichten te plaatsen. Alleen tijdens de verkoopdagen zie en hoor je positieve berichten omtrent vuurwerk. De Belangenvereniging moet juist via de media zorgen voor een positiever beeld van vuurwerk en ONZE TRADITIE!

Sorry dit moet er ff uit.

HocusPocus.Pyro

Registered User
Hear Hear Havenmeester!!

Maar... dit weet jij vast ook wel. De vuurwerkbranche is niet 1 grote gezellige vriendenclub. Niet alle neuzen wijzen dezelfde kant op. (Niet veel anders dan bij de liefhebbers en op dit soort fora!). Dus, BPN spreekt in dat opzicht ook niet namens iedereen. Toch? Begrijp me goed, ik zou graag willen zien dat er iemand van BPN op staat en zegt "Jawel hoor, ik praat namens *alle* importeurs en we vormen 1 front". Zou wat mij betreft echt Prima zijn.

Het is alleen zo jammer dat een van de grootste belanghebbende in deze discussie, over het voorzetten van de traditie van vuurwerkafsteken in Nederland, dat juist die vuurwerkbranche zo oorverdovend stil blijft. (Of mensen als Tony en onze Mods moeten meer weten of er initiatieven lopen (onder embargo).... maar ik betwijfel dat er iets echt loopt.)

Nu ken ik ook zat vuurwerk-verkopers die echt hun best doen hoor om de traditie van vuurwerkafsteken in Nederland positief in het beeld te brengen. Dus, ik wil niet alles over 1 kam scheren... Maar je kijkt toch automatisch naar de spreekbuis van de branche?... En die is zo stil... Waarom?

En wat je concludeert is helemaal terecht; het positieve geluid komt van de liefhebbers. Nou, laat de BPN dan dit soort dingen flink steunen want het is echt allemaal 'liefdewerk oud papier' en er zijn heel veel 'freaks' maar een piepklein percentage zet zich actief in voor de vuurwerktraditie.

Moest er ook ff uit.

havenmeester

Registered User
HocusPocus.Pyro je slaat de spijker op zijn kop. Ik heb wat berichten van de BPN opgezocht en ze geven bijna alleen maar reacties op verkoopcijfers ed. Lekker belangrijk zit al jaren rond de 60-65 miljoen.

Het wordt tijd voor een frisse wind binnen de BPN. Motie van wantrouwen indienen namens alle leden, bestuur wippen en nieuw bestuur bestaande uit liefhebbers, forums, importeurs, schieters en verkopers installeren.

Bovenaan