Oude sterretjes van Depyfag

horsebrand

Registered User
Via marktplaats heb ik deze sterretjes in mijn bezit.
Volgens de verkoper zijn ze van rond 1950.
Ben benieuwd of er iemand meer weet over deze sterretjes...

Bijlagen

• sterretjes voorkant.jpg
    sterretjes voorkant.jpg
    80,6 KB · Weergaven: 89
  • sterretjes achterkant.jpg
    sterretjes achterkant.jpg
    72,7 KB · Weergaven: 65
Laatst bewerkt:

appiehappie

Registered User
Jouw sterretjes hebben een BAM-nummer (Bundesanstalt für Materialforschung und -prüfung) dat niet meer bestaat. BAM PI-0423: die code wordt niet meer gehanteerd, maar behelste een artikel uit de categorie I (Kleinstfeuerwerk).

Depyfag was een DDR firma, inmiddels opgegaan in Nico/Silberhütte, maar wat ik van Duitse fora heb kunnen plukken heeft de Firma Gebrüdern Bock uit omgeving Kiel (Trappenkamp/Bad Segenberg) van 1959 tot 1971 wunderkerzen geproduceert met Komet danwel Briliant erop en in licentie (waarschijnlijk) van Depyfag.

Wellicht kan je dit verder op weg helpen.

Fantastisch mooi pakje trouwens. Klasse vondst!

horsebrand

Registered User
Dank je voor je reaktie Appiehappie !
We (Alex van het VWM heeft het andere pakje weten te bemachtigen) weten inmiddels dat de sterretjes zijn gefabriceerd door Riesa Zundwarenwerk.
De sterretjes zijn gevonden op een zolder van een oud huis.
Behalve de sterretjes werden er ook andere spullen gevonden zoals kranten.
Het waren spullen die er door Duitsers tijdens de oorlog waren achtergelaten.

appiehappie

Registered User
Klopt inderdaad, had ik nog willen vermelden: Zündwarenwerk Riesa, maar daar kon ik nog te weinig over terugvinden om te durven vermelden.

horsebrand

Registered User
Nou, het verhaal leek ook te mooi om waar te zijn.
Dankzij VWM-lid Rene weten we het volgende:

Het blijkt dat deze uitvoering met een BAM-nummer, gemaakt door Riesa Zundwarenfabrik en met de vermelding: Made in Germany gemaakt is in ca. 1970. De verpakking is een soort 2e druk, de voorloper heeft dezelfde verpakking, maar dan zonder Made in Germany, zonder BAM-nummer, (zou een CRT/MPA zulassungsnummer moeten zijn) en ook niet de vermelding met de grote "R" van Riesa.

Ach ja, bijna 40 jaar oud is ook niet gek...

Bovenaan