Opstelten ziet daling misdrijven bij jaarwisseling als 'positieve trend'

Moontan

Moderator
Medewerker
Opstelten ziet daling misdrijven bij jaarwisseling als 'positieve trend'

Tijdens de jaarwisseling waren er minder zware misdrijven. Minister Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie) noemt het een "positieve trend''.
''De ontwikkeling gaat de goede kant op'', zei de bewindsman na een eerste evaluatie van de cijfers.

Er waren onder meer minder vernielingen (min zestig procent) en minder mishandelingen. Het aantal arrestaties ging met dertig procent omlaag.

''Er was een lichte afname van het geweld tegen agenten en hulpverleners'', aldus Opstelten. ''Tienduizenden mensen hebben de vuurwerkshows bezocht die door gemeenten zijn georganiseerd. Daar was het druk maar gezellig.''

In 2013 zijn 8.413 incidenten gemeld, tegenover 8.236 tot nu toe tijdens deze jaarwisseling. De politie verrichtte 576 aanhoudingen, dat waren er vorig jaar op 1 januari 824. Het gaat om eerste, voorlopige politiecijfers.

''De politie ziet een verschuiving van het aantal zwaardere delicten naar lichtere overtredingen, die vaak door de politie kunnen worden afgedaan", aldus Opstelten.

http://www.nu.nl/politiek/3965282/o...en-bij-jaarwisseling-als-positieve-trend.html

Awtw

Registered User
wat als de link gelegd wordt tussen lagere cijfers en het organiseren van vuurwerkshows

Zat ik ook al aan te denken, minder lang afsteken is minder overlast etc.

Ik heb ook het idee dat wanneer er nou meer slachtoffers zouden zijn gevallen je de twijfel kon trekken of de nieuwe regeling werkt, nu er minder slachtoffers zijn heb je geen argumenten dat het gevaarlijker is etc.

AWG

Registered User
precies, zo positief vind ik het allemaal niet, het enige is dat je lekker boodschappen kan doen overdag waar ik dat eerst gewoon op 30 dec deed.

zoals ik lees in een nieuwstopic, '' tevreden zijn ze nog niet''

schroeven ze het gewoon nog verder terug 19:00 of 20:00 of 22:00 of whatever.

Bovenaan