Opslag voor 350 ton vuurwerk aan Lenteweg

Moontan

Moderator
Medewerker

ENSCHEDE - Frits Pen hoopt snel vergunning te krijgen voor opslag van 350.000 kilo vuurwerk achter zijn woonhuis aan de Lenteweg in Enschede.

“Ik voldoe aan alle eisen. Het is hier honderd procent veilig”Pen kent geen enkele twijfel. „Die vergunning komt er. Ik voldoe aan alle eisen. Het is hier honderd procent veilig. Denk je dat ik hier anders met mijn vrouw en twee kinderen direct naast zou gaan wonen.”

Pen heeft sinds 2004 het bedrijf Dream Fireworks. Daarmee verzorgt hij en grote spectaculaire vuurwerkshows in binnen- en buitenland en hij verkoopt vuurwerk aan grote klanten als Intratuin.

350.000 kilo is een keer zo veel dan wat er in 2000 opgeslagen lag bij SE Fireworks in Roombeek waar de vuurwerkramp begon. Pen: „Elke vergelijking met SE Fireworks gaat mank. Daar lag explosief professioneel vuurwerk van de zwaarste categorie. Ik heb alleen niet-explosief consumentenvuurwerk. Het professionele vuurwerk voor onze shows ligt opgeslagen in Duitsland bij Klaas Haarman.”

Pen heeft nu al een vergunning voor 50 ton vuurwerk. Dat ligt in een hal, die bestaat uit diverse compartimenten, die van elkaar gescheiden zijn door brandwerende deuren en muren met grote zandsteenblokken.

In de hal zit ook nog eens een sprinklerinstallatie, die 750 liter per minuut kan leveren. Deuren van de compartimenten gaan elke 24 uur automatisch dicht. Er is camerabewaking en een alarmeringssysteem. „De brandweer is hier vorige week nog geweest. Die vonden alles perfect.”

Dat hij de opslagruimte wil verruimen met 350 ton, komt omdat de vraag onder zijn klanten steeds groter wordt. „Maar ik denk dat ik die 350 ton niet eens nodig heb. Ik heb nu veel grote pakketten met siervuurwerk. Daar zit relatief weinig kruit in. Ik kom pas aan het gewicht van 350 ton als ik die pakketten vervang door knalvuurwerk. Daar zit meer kruit in.”

Nog niet zo lang geleden bezocht Pen een vergadering van de wijkraad Ribbelt-Stokhorst. „Ik wist dat in de wijkraad mensen zaten die tegen de vergunning waren. Ik ben toen naar een vergadering gegaan en heb ze alles uitgelegd. Toen waren ze overtuigd. Mensen die twijfels hebben over de veiligheid, nodig ik uit om hier een rondleiding te krijgen. Ik durf hier wel te slapen.”

De vergunningaanvraag voor opslag van 350.000 kilo consumentenvuurwerk gradatie 1.4 werd gepubliceerd in het blad Huis van Huis van 8 mei. Hierin wordt niet gerept over vuurwerk noch de firma Dream Fireworks genoemd. Het heet dat het gaat om ‘veranderen van een bufferbewaarplaats aan de Lenteweg 16. Uiterste beslistermijn 17 juni 2013’. Ofwel tot 17 juni kon bezwaar worden aangetekend. Die aanvraag is ingetrokken, een eerdere aanvraag gaat wel in procedure. In augustus, zo is de verwachting, wordt die vergunning verleend waarna deze zes weken ter inzage ligt.

Direct omwonenden worden binnenkort uitgenodigd om te worden bijgepraat, belooft de gemeente. Controle op naleving van de vergunning gebeurt straks door provincie en gemeente samen.

© Tubantia, op dit artikel rust copyright.

Dim

Product Beheer
Medewerker
Dat hij de opslagruimte wil verruimen met 350 ton, komt omdat de vraag onder zijn klanten steeds groter wordt. „Maar ik denk dat ik die 350 ton niet eens nodig heb. Ik heb nu veel grote pakketten met siervuurwerk. Daar zit relatief weinig kruit in. Ik kom pas aan het gewicht van 350 ton als ik die pakketten vervang door knalvuurwerk. Daar zit meer kruit in.”

© Tubantia, op dit artikel rust copyright.

Uiteraard hoop ik ook voor Pen dat het gaat lukken, alleen dit snap ik alleen niet zo?

Heef hij een belgische vergunning? Kilo's NEM?

jorisman

Registered User
Uiteraard hoop ik ook voor Pen dat het gaat lukken, alleen dit snap ik alleen niet zo?

Heef hij een belgische vergunning? Kilo's NEM?

Ik denk dat hij bedoelt dat een doos van 1m³ knalvuurwerk bijvoorbeeld rotjes zwaarder weegt dan 1m³ sieruurwerk( ik denk dat hij iets van meter pakketten bedoeld die vaak relatief ligt zijn).

Dim

Product Beheer
Medewerker
Blijf het raar vinden. Zeker voor iemand die de regels in NL perfect kent.

In een bunker van 350.000 krijg jij echt 350.000kilo vuurwerk gestapeld hoor, of dit nu babypijlen zijn of 500grammers.

mickeyzegtboem

Registered User
Daar moet ik je toch ongelijk in geven, een kartonnetje kanonslagen weegt gemiddeld zo'n 14 kilo, en een kartonnetje babypijltjes een kilo of 7.
Nu is het karton van de kanonslagen nog kleiner ook, dus kan je er meer op dezelfde vierkante meter kwijt.

Maar laten we er even van uitgaan dat je evenveel kartons in een opslag kwijt zou kunnen, stel een 1000 kartons.
Dan zou je in het geval van de kanonslagen 14.000 kilo opslaan, en in het geval van de babypijlen 7.000.

Is dus het dubbele of je zo'n beetje het lichtste of het zwaarste gewicht opslaat in een opslag.

In de berekeningen die er voor de opslagen word gemaakt word er altijd uitgegaan van een "worst case", zodat je eigenlijk de berekende hoeveelheden van z'n lang zal ze leven nooit in zo'n opslag kwijt kan.
Dit doen ze puur om ervoor te zorgen dat je nooit per ongelijk de kilo's kan overtreden.

Dim

Product Beheer
Medewerker
Je berekening is geheel logisch. Iedereen kan dat bepalen. Ik weet alleen 100% zeker dat je er makkelijk meer in kan stapelen.

Het gaat hier eigenlijk om het stukje tekst wat suggereert dat het kruitgewicht leading is voor de bunkercapaciteit.

350.000 kilo kruit is in bruto vuurwerk toch wel een 1,5miljoen kilo vuurwerk.
Kan me voorstellen dat een nadenkende bewoner misschien ook zo denkt, terwijl dat onzin is.

mickeyzegtboem

Registered User
In die gedachtengang is het wel wat krom geschreven ja, maar goed, we weten hoe het met het gemiddelde niveau van de schrijvende pers is gesteld in nederland :hehe!:

Z@P

Registered User
Ik kan me de bezwaren wel voorstellen. Die mensen hebben geen kennis van vuurwerk en de verschillen daartussen. Het blijft een gevoelig onderwerp in enschede.

Dim

Product Beheer
Medewerker
Ik kan me de bezwaren wel voorstellen. Die mensen hebben geen kennis van vuurwerk en de verschillen daartussen. Het blijft een gevoelig onderwerp in enschede.

En dan ook nog eens onduidelijke/verkeerde informatie van de media.

gizmo75

Registered User
Onrust om uitbreiden vuurwerkopslag Enschede
Enschede houdt woensdag een informatiebijeenkomst voor inwoners die ongerust zijn over de uitbreiding van een vuurwerkopslagplaats in die gemeente.

Dream Fireworks wil aan de Lenteweg een bestaande opslag uitbreiden van 50 ton naar 350 ton vuurwerk.

Opslag van vuurwerk is in Enschede een gevoelig onderwerp sinds de wijk Roombeek werd weggevaagd bij de vuurwerkramp op 13 mei 2000.

Op de bijeenkomst voor omwonenden geven brandweer, gemeente, Dream Fireworks en de provincie uitleg over de plannen voor uitbreiding van de opslag.

In de omgeving van het bedrijf aan de Lenteweg zijn nog twee vuurwerkopslagplaatsen gevestigd.

Enorm risico
Het gaat om een kleinere opslag met professioneel evenementenvuurwerk en een opslag in Duitsland, net over de grens bij Enschede. In een brief die in de buurt rondgaat, noemen de bewoners de uitbreiding ''een enorm risico'' en wordt opgeroepen bezwaar te maken.

De bezorgde bewoners krijgen op de bijeenkomst onder meer uitleg over regelgeving en veiligheidseisen. Die zijn aangescherpt sinds de vuurwerkramp in 2000, toen 23 mensen om het leven kwamen en 1000 mensen gewond raakten bij het ontploffen van SE Fireworks.

Bron: http://www.nu.nl/binnenland/3560073/onrust-uitbreiden-vuurwerkopslag-enschede.html

Moontan

Moderator
Medewerker
Opslag vuurwerk goed tegen het licht houden

De firma Dream Fireworks aan de Lenteweg op industrieterrein Euregio heeft het plan opgevat om de opslag van vuurwerk uit te breiden van 50 ton naar 350 ton. Het bedrijf verzorgt vuurwerkshows in binnen- en buitenland. Het gaat dus om opslag van professioneel vuurwerk. Er is een aanvraag voor een vergunning ingediend.

Opslag van vuurwerk heeft sinds de vuurwerkramp in 2000 in onze stad een bijzondere lading. Na die ramp zijn, onder aanvoering van toenmalig minister Pronk, landelijk regelingen van kracht geworden om dit soort gebeurtenissen in de toekomst te voorkomen. Er kwamen strenge eisen aan opslag, aan de inrichting van opslagplaatsen en aan de afstand tot (woon)bebouwing. In Enschede werd veel energie gestoken in het veiliger maken van woonomgeving. Zo verhuisde de firma Haarman de vuurwerkopslag naar Duitsland en voerde de gemeente een actief beleid om gevaar opleverende bedrijven in woongebieden uit te kopen of te verplaatsen, zoals pompstations met bovengrondse LPG tanks.

Het pand van Dream Fireworks staat midden op het industrieterrein en hemelsbreed op geringe afstand van woonbebouwing. De vergunningaanvraag stond in de vakantieperiode in Huis aan Huis. Het lijkt me, ook gezien de recente geschiedenis van onze stad, meer dan gewenst dat de gemeente deze aanvraag goed tegen het licht houdt en er goed over communiceert met omwonenden.

André Boersma, lid fractie, a.boersma@enschede.nl.

http://www.pvda-enschede.nl/start.php?artikelnummer=93837

Tony

Administrator
Medewerker
Proffessioneel vuurwerk????
Wat een druktemaker om niets. Liegen dat het gedrukt staat. Of zou Frits een foutje hebben gemaakt?

Moontan

Moderator
Medewerker
Uitbreiding vuurwerkopslag Enschede geen gelopen race

De uitbreiding van een vuurwerkopslag in Enschede van 50 naar 350 ton is nog geen gelopen race. Dat werd woensdagmiddag duidelijk op een informatiebijeenkomst voor bezorgde buurtbewoners.

Volgens een woordvoerder maakt de gemeente over 3 weken een afweging over de vergunningaanvraag. Daarbij wordt niet alleen gekeken of aan alle eisen wordt voldaan, maar spelen ook maatschappelijke effecten zoals de onrust onder omwonenden een rol.

Bewoners gaven woensdag aan zich niet veilig te voelen met zo veel vuurwerk in de buurt. Behalve de opslag van Dream Fireworks aan de Lenteweg zijn er nog twee vuurwerkopslagplaatsen in de directe omgeving.

Omwonenden

De informatiebijeenkomst was voor verontruste omwonenden die zich bij de gemeente hadden gemeld. 20 belangstellenden werden toegelaten op de besloten bijeenkomst. Om aan de toegenomen onrust tegemoet te komen, houdt Enschede dinsdag een extra informatiebijeenkomst, die voor iedereen toegankelijk is.

Opslag van vuurwerk is in Enschede een gevoelig onderwerp sinds de vuurwerkramp in mei 2000, die aan 23 mensen het leven kostte en waarbij 1000 mensen gewond raakten.

http://www.nu.nl/binnenland/3561575/uitbreiding-vuurwerkopslag-enschede-geen-gelopen-race.html

Moontan

Moderator
Medewerker
Honderd mensen op avond vuurwerkopslag

Een informatiebijeenkomst van de gemeente Enschede over de mogelijke uitbreiding van een vuurwerkopslag aan de Lenteweg heeft dinsdagavond rond de honderd mensen getrokken. Het was de tweede bijeenkomst, vorige week kwamen zo'n twintig mensen naar een informatiemiddag. Ook ditmaal legde wethouder Hans van Agteren de rol van de gemeente uit. Ook eigenaar Frits Pen van Dream Fireworks gaf toelichting. Pen wil de opslag voor vuurwerk bij zijn bedrijf uitbreiden van 50 ton naar 350 ton. Het gaat om opslag van consumentenvuurwerk. De uitbreiding ligt gevoelig bij sommige omwonenden, er zijn anonieme brieven verspreid

http://www.tvenschedefm.nl/honderd-mensen-op-avond-vuurwerkopslag/nieuws/item?7269

joszie

Zilveren Member
tja. je kunt nog zo veel mensen geruststellen en alles uitleggen.
na de ramp van 2000 staat vuurwerk synoniem voor dood en verderf, zeker in Enschede.

chromeeh

Registered User
En de soap continues:

Gepubliceerd: 4/09/2013 22:06 - © 112Twente - Heeft u informatie of beelden? Mail: nieuws@112twente.nl

Enschede – Gisteren heeft er in Enschede een tweede informatiebijeenkomst plaatsgevonden omtrent de aanvraag met betrekking tot de uitbreiding van de vuurwerkopslag aan de Lenteweg in Enschede. Nu blijkt dat door de ondernemer en Gemeente Enschede foutieve informatie is verstrekt aan de aanwezigen. Tijdens de bijeenkomst werd meerdere malen aangehaald zowel door de ondernemer als door de gemeente Enschede dat vuurwerk van de klasse 1.4 nimmer massa-explosief kan reageren en dat een explosie als op 13 mei 2000 zich nimmer meer zou kunnen voordoen. Dit gebaseerd op, zo stelde de ondernemer, testen die zijn uitgevoerd in Polen met ‘zwaarder’ 1.3 vuurwerk.

Uit foto’s die zijn gemaakt zijn door TNO tijdens de testen (zie hierboven) die de redactie vandaag in haar bezit heeft gekregen blijkt dat er in Polen door TNO niet is getest met het zwaardere 1.3 vuurwerk maar met lichtere 1.4 vuurwerk en dat zich een enorme ‘massa-explosie’ kan voordoen met alléén maar vuurwerk van de lichtere klasse 1.4 waarbij opslagcondities worden gehanteerd zoals de regelgeving op dit moment in Nederland is en zoals deze dus ook wordt uitgevoerd door de gemeente. Uit de beelden blijkt dat een aantal kilo van het 1.4 vuurwerk, wat dus in Enschede opgeslagen ligt, een enorme explosie kan veroorzaken en voor een enorme krater kan zorgen. Brokstukken werden na de testen op 1000 meter afstand gevonden.

Tony

Administrator
Medewerker
Volgens mij laten ze fotos zien van pro watervallen. Die zijn toch gewoon 1.3g en niet voor de consument te koop?

Die Maffe Bakker zorgt zo niet alleen voor onrust in Enschede maar straks ook in de rest van Nederland!

Hallo branche organisatie! Word eens wakker!

Bovenaan