Oostblok Vuurwerk!

hengelovuurwerk

Registered User
Hier nog een eigen gemaakte foto van een paar Achtungs en één Explod:

Achtungs:

achtungav4.jpg

Explod:

explodyr3.jpg

Thanks to H-J voor het lenen van zijn telefoon :smile1:

Laatst bewerkt:

sander16

Registered User
ik heb ook de achtung 3.
en ja ik heb er eentje getest maar om nou te zeggen hij is super niet egt = echt hij is totaal niet slecht maar ik had er meer van verwacht.
maar hij is wel hard en als je niet aan super vlinders kan komen is dit wel een goede vervanger.
hij knalt harder als de tt en ook harder als de jcwt.
deze knaller mist de druk die van de knal af komt dat is echt jammer hij heeft wel druk maar niet veel.

er zit ook een soort van gele verf ofzo aan de onderkant en dat vind ik wel vaag.

de groeten !

Laatst bewerkt door een moderator:

Cornel

Registered User
Ik denk dat mensen hun verwachtingspatroon te groot is.

Ik denk dat je ongemerkt, bij het afsteken van een achtung, denkt van hij is groot dus hij zal wel hard knallen.

Daarom heb ik ook het vermoeden dan deze knallers bij de meeste zo tegenvallen.

Ik heb ze zelf ook getest naast een Super vlinder, ze zitten niet ver van elkaar af, alleen is de achtung III eigelijk te groot.

Misschien zit ik er totaal naast hoor, maar er zijn genoeg mensen die denken hoe groter hoe harder, en ook al denk je het niet je zal altijd wel iets in je gedachten hebben van " oh tis groot het zal wel hard knallen"

Ik zeg niet dat iedereen zo denkt, maar het is misschien wel een rol wat meespeelt bij deze knaller.

kingmokum

Banned
Hey.

Prima spul die achtungs, als je de grootste hebt dan heb je vergelijkbare knallen als de super vlinder zwarte doos. Hij heeft maar iets minder druk maar wel weer een hardere knal welke samen gaat met een flinke flits en volgends mijn zag ik ook titaan vonken!

prijs ligt rond de 20 euro per pak van 10 en bij meer zal dit natuurlijk wel wat goedkoper worden. Dus die algemene info hebben we iig voordat daar weer 10tallen vragen en discussies over losbarsten'.

Groeten,

king.

Flodder

Registered User
hoi
ik heb zelf ook de achtung 3 gehad (onder een fototje )
maar vond ze best hard knallen en ook een mooie grote flits (vond ik zelf)
ik zou binnen kort wel even filmpje maken heb nog een paar liggen :p
en aan de onderkant zit een toutje waar je hem ergens aan kan hangen

foto :

Laatst bewerkt door een moderator:

Patrick

Registered User
Zo even een verslagje van mijn bevindingen in Tsjechië.

Vantevoren had ik even rondgekeken of er vuurwerk was te krijgen in de buurt van mijn vakantiebestemming. Gelukkig bleek er op 12 km afstand van mijn vakantiehuisje in Nachod een ware groothandel te zitten (ik blij :laugh:)

Dit is de site: http://www.pyro-greiz.wz.cz

Op zondag, een dag na aankomst gingen we eens richting Náchod om boodschappen te doen. Gelijk reed ik even langs de plek waar dit bedrijf gevestigd zou moeten zijn. Er stond een groot gebouw wat meer leek op een bouwkeet/grote schuur dan iets anders. Maar aan de zijkant was een deur open en waren er mensen van alles aan het doen. Gelijk viel mijn oog op een stapel afgeschoten vuurwerk, dus mooi ik zat goed.

P7221457.jpg

Ik ben toen maar eens een gesprek begonnen met een oudere man, maar zoals verwacht, geen Engels, geen Duits, maar alleen Tsjechisch. Gelukkig liep er ook een jongen van mijn leeftijd rond en die sprak een aardig woordje Engels en kon zo ook als tolk fungeren.

We hebben even staan praten over het bedrijf. Het bleek dus een groothandel te zijn in van alles en nog wat. Speelgoed, kleding, sigaretten en vuurwerk. Al was vuurwerk de grootste bron van inkomsten voor ze, aangezien ze ook shows deden. Ze waren die dag net klaar met een show en aan het opruimen, vandaar dat ze er op zondag waren. Verschillende Tsjechische maar ook Jorge blokken uit polen werden uitgeladen.

De oudere man nodigde me uit om even in de opslag te komen kijken en daar zei ik natuurlijk geen nee tegen. Wel mocht ik van de opslag nadrukkelijk geen foto's maken en dat werd dan ook snel duidelijk. Toen ik de gang in liep lag deze vol met van alles en nog wat, verschillende consumentenpotten, bühnevuurwerk, shells en flowerbeds. Ze waren momenteel aan het opruimen en reorganiseren en moesten zodoende even wat spullen kwijt in de gang. Om de deur naar de opslagkamer open te houden, stond er een 4" Mixed blok van Jorge tegenaan :amuse:

Ik worp even een vlugge blik in de opslagkamer en daar was het al net zo'n grote bende als in de gang. Overal lag wat, professioneel en consumentenvuurwerk door elkaar heen. Op de vraag of ik ook bijvoorbeeld wat professioneel vuurwerk kon kopen zei de man: "Alleen op bestelling en 1 week vantevoren omdat ik het ergens anders moet halen. Toen ik vroeg waarom het zo een probleem was om foto's te maken knipoogde de man richting het 4 inch blok en een paar losse salutes die er inmiddels op gelegd waren. Ik wist gelijk genoeg.

In Tsjechië mag je het hele jaar vuurwerk kopen. Afsteken is wel toegestaan, maar alleen tijdens een feest en dit mag alleen als je vantevoren de buren en omwonenden inlicht. Het mag sowieso niet na 10 uur 's avonds zonder een vergunning en tijdens een droge periode als er een vuurverbod geldt.

De man nodigde me nog even uit om in de winkel te komen kijken. Gedurende het jaar is er maar een kleine hoek ingericht voor de vuurwerkverkoop, maar vanaf Oktober schijnt de hele winkel één grote vuurwerkwinkel te worden.

Ik heb wat foto's gemaakt van de vuurwerksectie. De prijzen vielen me als eerste op. Alle shellkitjes voor omgerekend 5 euro. De duurste batterij was rond de 20 euro (een groot 19s blok). Een mooie grote pijlenset hing ook nog aan een rek: Prijs 13 euro.

P7221458.jpg

P7221459.jpg

P7221460.jpg

P7221461.jpg

P7221462.jpg

Na deze rondleiding vond ik het maar eens tijd om weer te gaan. De man gaf me nog een heel lijstje met vuurwerkshows voor de komende week en gaf me als tip een bruiloftsvuurwerk op de berg die hij zelf zou schieten de aankomende vrijdag. Deze heb ik nog bekeken en was best aardig (een 8 minuten durende show met zowel consumenten als prof vuurwerk inclusief Jorge salutes). Als mijn vriend de film nog even wil capturen zal ik deze er nog bij plaatsen.

Ik heb nog een visitekaartje gehad en natuurlijk kon ik het ook niet laten om met twee shellsetjes onder mijn arm de winkel uit de wandelen. Ik heb wel even peentjes zitten zweten bij de grensovergang Dresden, maar al gauw bleek daar dat ze het ook niet zo nauw meer nemen met controles :smile1:

visite.jpg

P7251580.jpg

Zo en nu moet ik maar eens dringend mijn koffer uitpakken en de was gaan doen :laugh:

Laatst bewerkt:

Rookwolk

Registered User
Dat ziet er toch zéér interessant uit.

Leuk verhaal om mee thuis te komen na een vakantie :)

Mijn vraag is, waarom heb je niet wat meer meegenomen?:p

Patrick

Registered User
Mijn vraag is, waarom heb je niet wat meer meegenomen?:p

Sja het blijft natuurlijk een groot risico aan de grens want er zijn niet van die open grenzen zoals hier tussen Nederland en België, dus het risico om eruit gepikt te worden is vele malen groter.
En 1 zo'n shellset paste prima in m'n koffer en als je gepakt word dan kun je je er misschien nog uitlullen en kom je ervanaf met een waarschuwing of een kleine boete. Heb je meer spullen dan denk ik niet.

3307

Registered User
Wat betreft de Achtung, komt dit stukje knalvuurwerk wel uit het Oostblok?
Want als ik de tekst op de achterzijde lees zou ik eerder denken dat het uit een van de zuidelijke landen van Europa afkomstig is.

Achtung3_B.jpg

BMW-freaky

Registered User
Wat betreft de Achtung, komt dit stukje knalvuurwerk wel uit het Oostblok?
Want als ik de tekst op de achterzijde lees zou ik eerder denken dat het uit een van de zuidelijke landen van Europa afkomstig is.
Google levert op dat Timisoara ( wat erop staat ) een stad in Roemenie is. Ook het telefoonnummer met 0040 ervoor komt overeen met het landnummer van Roemenie dus blijkbaar komen ze daar vandaan.

remio

Registered User
waarom export daarheen? de labels zijn in het roemeens en ze worden ook daar ergens verkocht(oostblok):idea:

3307

Registered User
Dus toch Oostblok. Vond de taal nogal lijken op een Romaanse taal, en dan denk ik meteen aan Zuid Europa.

Correctie: Het is dus ook een Romaanse taal.

Laatst bewerkt:

COREF!RE___HC__

Registered User
hier ben ik het niet helemaal mee eens, het beton is wel degelijk nodig om een zo groot mogelijke druk te kunnen uitoefenen..om te vullen word vaak gebruik gemaakt van oranje achtig poeder..ook weleens zaagsel.

Maar sommige stukken vuurwerk (Knalvuurwerk) zien er mooi en erg groot uit..maar de huls is vanaf de helft leeg..volgens mij..was dit ook bij de fish crackers van alpeco.
wel heel jammer maarja ik heb m'n lesje wel geleerd ik ga liever uit van ervaringen van mensen hier op het forum e.d

:w

Heb dat eigenlijk ook al bij Weco Strijkers gezien dat de Helft gevult is met beton... :s

Laat je niet misleiden door de grootte, probeer erachter te komen hoeveel PTS erin zit. Grootte zegt niets, uiterlijk al helemaal niet. (met de verwijzing naar diamond collection).

dat is dan ook weer bullshit voor een deel...

Als je Strijkers hebt met 1.7 Gram Actieve Stof en Je Hebt Strijkers met 1 Gram Actieve Stof , dan bestaan er strijkers van 1.1 Gram Actieve Stof die Harder gaan dan strijkers met 1.7 gram actieve stof...
m.a.w : Kwaliteit speelt ook een rol van de Actieve stoff , enzo...

Ook vind ik dat Afcajax weinig meegenomen heeft , en dan nog iets wat je hier ook kunt kopen :p
maarja :p ook is het niet zo slim om hier te zeggen dat die man 4 " dingskes heeft :p

Laatst bewerkt:

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Heb dat eigenlijk ook al bij Weco Strijkers gezien dat de Helft gevult is met beton... :s

Volgens mij zitten er in de strijkers van Weco geen beton, maar een plastic stopje.

De strijkers waar jij he tover hebt, zijn de strijkers die uit China komen.

Boiler A's hadden een rubber stopje.
En de Cocairs ook, maar ik weet het niet zeker, geef maar even door als ik het verkeerd heb.

En waardat we weer over Boiler A's gaan zitten te neuzelen.:sick:
Die worden niet meer gemaakt en daar zijn genoeg topics over op fpm!:mad:

En moeten maar weer ontopic denk ik......

flaskk

Registered User
hallo,

ik was afgelopen weekend naar polen geweest en kwam daar vuurwerk tegen. dus ook meegenomen maar weet niet wat het precies is,

heb een aantal 'big tiger's' en een paar achtung's maar ze zijn niet de zelfde wie in dit topic staan. en is het normaal dat die dingen stukken lichter zijn dan bsc vlinders?

pic,

Laatst bewerkt:
Bovenaan