Oogartsen willen vuurwerkverbod

jetztgehtslos

Registered
Kom dit tegen op ad.nl

BRUSSEL - De met 65 kilometer per uur rondvliegende champagnekurken zorgen ieder jaar voor veel oogletsel.De Nederlandse Europarlementariër Wim van de Camp (CDA) maakt zich er grote zorgen over en heeft daarom vragen gesteld aan de Europese Commissie.

Per jaar zouden tientallen mensen vaak blijvend aan een oog blind raken door de knallende champagnekurken. In landen waar traditioneel veel champagne of andere mousserende wijn wordt gedronken zijn de cijfers volgens Van de Camp "werkelijk schrikbarend".

Een waarschuwing op het etiket van de fles, zoals in de Verenigde Staten, zou helpen. Het aantal slachtoffers door rondvliegende champagnekurken zou daar erg laag zijn. Van de Camp hoopt met zijn vragen erachter te komen hoe groot het probleem nu precies is en welke mogelijkheden er zijn om het aantal slachtoffers te verminderen. Zo zou in de jaarlijkse voorlichtingscampagnes over vuurwerk ook aandacht kunnen worden besteed aan knallende champagnekurken.

GMP82

Zilveren Member
ja en zo zijn er meer van dit soort gevallen.

Bij laswerkzaamheden is een lasbril verplicht. Logische reactie.
Bij metaalbewerking is in veel gevallen ook een bril verplicht/aangeraden.
Bij vuurwerk moet gewoon een vuurwerkbril verplicht.

Lenzen zorgen jaarlijks voor de meeste oogproblematiek. Maar deze worden ook niet verboden?

AWG

Registered User
zolang mensen mekaar wijsmaken dat ze een mietje zijn met een bril op blijf je oogletsels krijgen blijf je deze ellende houden.

het klinkt niet erg positief maar:
als ze deze hetze nog een paar jaar voeren dan stuurt dat vanzelf in de richting van verbod, kan lang duren kan heel kort duren.
straks krijg je een proefjaar waarin vuurwerk verboden word om aan te kijken hoe het loopt.
vervolgens worden alle leugens verzonnen om dat verbod aan te houden.
ik zeg geniet er nog van zolang het nog kan.

in de bouw was je vroeger ook een mietje als je aan persoonsbescherming deed
en om dat machocultuurtje te doorbreken worden er arbeidsinspecties uitgevoerd en zijn bedrijven verplicht om voor die pb kitjes te zorgen.

mijn familieleden moesten ook lachen toen ze allemaal een brilletje kregen van mij met vorige ouwejaar.
tot ik ze uitlegde dat oogletsel het meest voorkomende vuurwerkletsel is en dat ze als ze zo,n bril dragen tenminste WEL in de lucht kunnen turen zonder stukjes stopklei, karton, rijstvelletjes en andere residu in hun ogen krijgen.

ze hebben hem allemaal gedragen en ze vonden het allemaal perfect zitten,
en doordat het echt brilletjes zijn inplaats van die veiligheidsbrillen die je normaal hebt, besloegen ze ook niet.
dit jaar weer een paar nieuwe inslaan ook altijd handig voor mijn hobbymachine.:amuse:

Laatst bewerkt:

GMP82

Zilveren Member
Zie hier trouwens de repliek op dit gebeuren (na een radio1-interview cq eenzijdige discussie over dit onderwerp, waarbij Nick van Stichting vuurwerktraditie ook het woord kreeg, naja bijna dan :p )

----------------------------------

De laatste dagen is er weer het nodige te lezen in de media over een door het NOG, onder aanvoering van Dr. de Faber, voorgesteld vuurwerkverbod. Het aantal oogletselgevallen is zorgwekkend, maar de gekozen tactiek is naar de mening van Stichting Vuurwerktraditie ernstig doorgeschoten. "Een vuurwerkverbod werkt contraproductief!"; zo leert de uitslag van een onafhankelijk onderzoek van de Nederlandse Politieacademie. Een citaat uit dat rapport:

"Ten aanzien van het vuurwerk worden de problemen in beperkte mate veroorzaakt door legaal vuurwerk. Illegaal vuurwerk en zelfgemaakt vuurwerk leveren meer problemen op. Omdat handhaving al een grote opgave is bij de jaarwisseling, lijken inspanningen die ertoe leiden dat (het afsteken van) vuurwerk dat nu legaal is wordt verboden, naar de mening van de onderzoekers, gedoemd te mislukken of zelfs contraproductief."

bron: http://www.politieacademie.nl/Actue...jaarwisselingNederlandsgrootsteevenement.aspx

Vuurwerktraditie heeft dit rapport goed bestudeerd en heeft daaruit conclusies getrokken. Het aantal oogletselgevallen moet omlaag, dat is een helder doel dat zowel NOG als Stichting Vuurwerktraditie onderschrijven. Als een vuurwerkverbod geen reëele optie is, moet de oplossing gezocht worden in de mate waarin veiligheidsmiddelen (zoals vuurwerkbrillen) gebruikt worden, heldere voorlichting voor een veilig gebruik van Nederlands consumentenvuurwerk en het verder terugdringen van de toestroom aan illegaal vuurwerk in Nederland.

Stichting Vuurwerktraditie vindt het van wezenlijk belang dat onafhankelijk onderzoek gaat uitwijzen wat de effecten van het gebruik van deze vuurwerkbril zouden kunnen zijn. Vooralsnog lijkt NOG "te ver door te schieten" omdat zij gaan voor een "totaalverbod" en zich daardoor lijken te diskwalificeren als onafhankelijke onderzoekspartner. Momenteel beraadt Stichting Vuurwerktraditie zich bij welke onafhankelijke instelling dit onderzoek dan wél gedaan zou moeten worden. "Ons advies aan de Nederlandse vuurwerkconsument is echter helder: Zet die vuurwerkbril op en gebruik je gezond verstand als je vuurwerk gaat afsteken. Houd rekening met elkaar en gebruik geen alcohol of drugs als je met vuurwerk aan de slag gaat!"; aldus Vuurwerktraditie-voorzitter Nick van der Veen.

(gepubliceerd op www.vuurwerktraditie.nl)

ifeelfine

Registered User
dus moeten wij als vuurwerk liefhebbers het voorbeeld gaan geven en vuurwerkbrillen gaan dragen

(doet zich schamen en gaat alsnog op zoek naar die dingen)

AWG

Registered User
veel huisartsen hebben ze vuurwerkwinkels hebben ze, ze kosten gemiddelt maar 3 euro.
en ik vind ze zelf nog niet eens zo lelijk staan,en bovendien als ik mijn beide ogen verlies aan het niet dragen van een bril terwijl dat wel had gekunt tja dan kun je helemaal niks meer lelijk vinden staan.:suspicious:

ik snap het probleem ook niet zo, 16 uurtjes per jaar zo,n bril dragen, en voor sommigen maar een paar avond-uurtjes(omdat ze moeten werken ofzo).
na 1 minuut voel je het hele ding niet eens meer op je neus en omdat het wideview glazen zijn zonder frame rondom(de firegoogs tenminste) heb je ultiem zicht.:nuts:

het meest schofterige aan het hele verhaal is dat ze hier veel eerder mee hadden moeten komen in grootschaligheid:laugh:

Hairy Harry

Registered User
Ergens is het toch belachelijk dat die brillen niet gratis bij je bestelling zitten.... Als het zoveel kan voorkomen, en je krijgt de mensen ook allemaal zover om de bril daadwerkelijk te gebruiken, is de extra kostenpost voor de bril eigenlijk maar een schijntje.

AWG

Registered User
bij een flink aantal winkels zitten ze er ook bij, als extraatje bij je bestelling.

je kan het ook op een speelse manier vragen bij de toonbank, joh kun je me niet zo,n brilletje schenken. doen ze over het algemeen niet zo moeilijk over hoor.
ze kopen die dingen per honderden in, als die dingen voor 2,95 verkocht worden dan kopen ze die krengen voor hooguit een eurootje per stuk in.

zul je zeggen: ja maar waarom niet zomaar gratis erbij?? omdat het nog steeds nederlanders zijn, en wij zijn geen rijk en welvarend land geworden door alles weg te geven.:laugh:

Mark1600

Registered User
ik vind eigenlijk dat er ook op school (groep 8 en brugklas) voorlichting gegeven moet worden door mensen die er verstand van hebben en ook echt weten hoe je met vuurwerk om moet gaan.die dan bijv. de klassen bij langs gaat met een zak aansteeklonten en een zak brillen.volgensmij bereik je veel meer als je het de kinderen van jongsafaan aan leert doe ik bij mijn eigen ook.

Herdervriend

Registered User
Laten we gelijk een boel afschaffen, laten we de economie nog meer verzieken...Heel goed domme mensen (die oogartsen)...Doordat sommigen van ons zo dom zijn hebben jullie werk wat inkomen beteken. Doordat wij vuurwerk kopen kan de economie een grote impuls krijgen, de overheid krijgt al 19% dus des te beter...Die oogartsen die verdienen de term oogarts amper als ze dat niet eens weten:S

GMP82

Zilveren Member
ik vind eigenlijk dat er ook op school (groep 8 en brugklas) voorlichting gegeven moet worden door mensen die er verstand van hebben en ook echt weten hoe je met vuurwerk om moet gaan.die dan bijv. de klassen bij langs gaat met een zak aansteeklonten en een zak brillen.volgensmij bereik je veel meer als je het de kinderen van jongsafaan aan leert doe ik bij mijn eigen ook.

Mee eens, ze moeten veel vroeger beginnen met voorlichting geven én die brillen aan iedereen verstrekken. Nu heerst de gedachte teveel dat je in je eentje voor joker loopt. Heeft iedereen zo'n ding op, dan maakt het niks meer uit.

Bij oogziekenhuizen e.d. worden ze ook gratis verstrekt!

Djpyro

Registered User
Die oogartsen lopen echt altijd te zeiken, eerst al over een Kermisoog, dit is oogletsel waarbij je (een) metaal splinter(s) in je oog hebt zitten, na een bezoek aan de kermis. Dit komt veelaal na een bezoek aan de botsauto's, omdat er vonken/metaalsplinters van die antennes van de botsauto's komen, ook wel de slepers genoemd en nu komen ze al met dat vuurwerk gedoe. Volgens mij heeft een oogarts het of een paar wel heel moeilijk. Dan weten ze niets meer te verzinnen om over te zeiken, omdat ze alles al binnen 1 jaar hebben gehad.

Tuurlijk is oogletsel door het gebruik van vuurwerk een vrij voorkomend iets, dit kan zoals iedereen hier al zegt heel veel verminderd worden door die brillen te dragen. Ik draag hem ook elk jaar weer (een fancy veiligheids bril, ook zonder verder montuur, dus wide screen zicht) en als ik met de buurkindjes ga stoken, dan moeten ze ook brillen op hebben, anders mogen ze geen enkel lontje aansteken.

Djpyro

Registered User
Haha alle kurken doorlonten en per karton schieten!:nuts:

Dan moet er wel een nederlandse gebruiksaanwijzing op zitten die vermeld dat je ook al een veiligheidsbril mot dragen tijdens het ploppen omdat daar ook oogletsel door kan ontstaan. haha.

Agja, allemaal regeltjes, sommige zijn er niet voor niets, sommige zijn er juist voor niets.

Ik zie door de regeltjes de wet niet meer:S

Bovenaan