Onstuimig weer tijdens jaarwisseling

Titan

FPM Hangouderen
ZEIST, 30 DECEMBER 2012 - We gaan een onstuimige jaarwisseling tegemoet. Lichte regen zorgt ervoor dat we waarschijnlijk snel weer binnen zijn. De wind zorgt voor een extra risico, omdat deze vlagerig is kan vuurwerk gemakkelijk van richting veranderen.

Oudejaarsdag is het overwegend bewolkt met plaatselijk een klein beetje motregen. In de avond trekt vanuit het westen een neerslaggebied over het land en gaat het op steeds meer plaatsen licht regenen. Echte plensbuien worden niet verwacht.

Stevige wind
Er staat wel een stevige zuidwestenwind. In het binnenland is de wind vrij krachtig, maar in de kustgebieden staat een krachtige en dicht bij de kust zelfs een harde wind. Omdat de wind ook vlagerig is, kan tijdens de jaarwisseling het afgestoken vuurwerk onbedoeld van richting veranderen. Vooral grote vuurpijlen in een lege fles vormen een risico.

Vuurwerkdamp
De vuurwerkdamp veroorzaakt vooral in de steden nevel, maar de wind voorkomt mistvorming. In de loop van de nacht neemt de wind vanuit het westen af, maar het blijft nog wel een tijd regenen. Hierdoor zal de nevel snel weer afnemen en het wordt niet kouder dan een graad of 6.

Nieuwjaarsduik: twee keer schrikken
Er staat rond 12 uur in de middag een vrij krachtige aanlandige wind. Waarschijnlijk is het aan de westkust overwegend droog. Er blijft wel kans op een bui, maar de zon kan rond die tijd ook voorzichtig doorbreken.
De watertemperatuur is ongeveer 6,5 graden en dat is ongeveer gelijk aan de middagtemperatuur. Ondanks dat deze temperaturen gelijk zijn onttrekt watermakkelijker warmte aan het lichaam dan de wind aan een lichaam dat eerst nog droog is. Daarna is de afkoeling door de wind van een nat lichaam weer groter dan die van het water. Waarschijnlijk wordt het twee keer schrikken.

Bron: Weeronline + Telegraaf.nl

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Grote pijlen in legen flessen lijkt mij sowieso niet handig..

Flessen gebruik om me bier uit te drinken.
Dan krijgen ze een enkeltje glasbak, of ze gaan retour richting Belgie, als je daar statiegeld er op krijgt.

Maar gewoon zelf een vuurpijl rek, ben van die flessen af!

KruitFreak

Registered User
Ik gebruik magnum flessen van bier. Deze zijn 1,5l en als ze leeg zijn nog erg zwaar en geschikt voor vuurpijlen.
Zelfs met harde wind nog nooit problemen gehad.

blackpowder

Registered User
Als electrieker heb ik gelukkig altijd een goede voorraad pvc buizen.
En doordat de grond nat is steek je deze met gemak in de grond.
Een betere stevige basis kan je niet hebben.

Mvg blackpowder

Bovenaan