Onderzoek RIVM: ‘Fijnstofuitstoot paasvuren vergelijkbaar met vuurwerk tijdens jaarwisseling’

Plum Bloom

Registered User
De hoeveelheid fijnstof die paasvuren uitstoten is vergelijkbaar met die van vuurwerk tijdens de jaarwisseling. Dit blijkt uit onderzoek door het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). “De bijdrage die paasvuren leveren aan de totale landelijke uitstoot van fijnstof is minimaal, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat paasvuren lokaal niet voor overlast kunnen zorgen”, aldus het RIVM.

Over een heel jaar bekeken, veroorzaken de zogenoemde vreugdevuren minder dan een procent van de totale uitstoot fijnstof in ons land. Een half procent om precies te zijn.

Het RIVM heeft echter niet becijferd wat dan de fijnstofuitstoot op de dag zelf is. “Het is onze taak om jaarlijkse gemiddelden te rapporteren”, aldus Margreet van Zanten, hoofd emissieregistratie van het RIVM. “Maar ter vergelijking: de emissie van vreugdevuren is van dezelfde grootte als van vuurwerk dat wordt afgestoken tijdens de jaarwisseling.”

Primeur
Het is voor het eerst dat het RIVM onderzoek heeft gedaan naar de uitstoot van fijnstof door paasvuren. Dat gebeurde op verzoek van de Stichting Houtrookvrij, die hier rond Pasen dit jaar op aandrong.

Volgens deze organisatie veroorzaakt de eeuwenoude traditie namelijk “een immense milieuvervuiling en bijbehorende gezondheidsrisico’s”. De Stichting Houtrookvrij pleit daarom voor een verbod op paasvuren.

Vreugdevuren
Het RIVM deed de afgelopen maanden onderzoek naar zogenoemde vreugdevuren. “En niet alleen paasvuren, maar ook de vuren die rond Oud en Nieuw en feesten als Luilak worden ontstoken”, aldus Van Zanten.

Calculaties
Dit onderzoek bestond volgens haar voornamelijk uit berekeningen. “Er is de indruk gewekt dat we met meetapparatuur naast paasvuren zouden gaan staan, maar het was meer een kwestie van de situatie becijferen. Vervolgens zijn we tot de conclusie gekomen dat het mogelijk is om de vreugdevuren voortaan jaarlijks op te nemen in de zogenoemde emissieregistratie.”

Deze cijfers worden gepubliceerd op Emissieregistratie.nl en zijn vooral bestemd voor Europese afspraken die landen onderling maken over de hoeveelheid fijnstof die ze produceren en hoe die kan worden verminderd.

De meeste fijnstof is afkomstig van achtereenvolgens verkeer, landbouw, overige industrie en consumenten. Zij nemen gezamenlijk tweederde van de totale uitstoot voor hun rekening.

Dieseltruck
Eerder al had de Stichting Houtrookvrij becijferd dat een van de eerdere paasvuren in Espelo goed zou zijn voor ruim elf ton fijnstof. Wat neerkomt op 67.500.000 vrachtwagenkilometers. “Dat is bijna 1.700 keer de wereld rond met een dieseltruck”, aldus de stichting. Dit is nog los van andere schadelijke stoffen als zogenoemde PAK’s, benzeen en koolstofmonixide.

Het RIVM heeft de afgelopen maanden vele honderden vreugdevuren onderzocht. Daarbij is onder meer gekeken naar de grootte van de berg, maar ook wat er in rook opgaat. “Het maakt nogal verschil of hout wordt verbrand of eventueel andere spullen.”

Conclusie
Het RIVM komt tot de conclusie dat de vreugdevuren – ‘uitgesmeerd’ over een jaar – een half procent van de totale uitstoot van fijnstof veroorzaken. Tijdens Pasen is die hoeveelheid echter te vergelijken met die van vuurwerk tijdens de jaarwisseling.

“Als je het bekijkt op jaarbasis is de invloed van vreugdevuren op de totale emissie minimaal. Wat echter niet wil zeggen dat ze – zeker in bepaalde gemeenten – geen overlast kunnen veroorzaken”, aldus Van Zanten.

Zo zijn de buurtschappen Dijkerhoek en Espelo in de gemeente Holten al sinds mensenheugenis in een felle strijd verwikkeld over wie het hoogste paasvuur kan bouwen

Externe factoren
Bovendien spelen volgens Van Zanten ook diverse externe factoren een rol. Onder meer het weer – bij mist kunnen rookdampen blijven hangen – terwijl bijvoorbeeld astmapatiënten meer hinder kunnen ondervinden dan gezonde omwonenden.

Het RIVM benadrukt dat het nooit aanbevelingen doet of paas- of andere vreugdevuren verboden zouden moeten worden of toegestaan kunnen blijven. “Dat blijft een zaak voor de lokale autoriteiten.”

https://www.rtvoost.nl/nieuws/29964...gelijkbaar-met-vuurwerk-tijdens-jaarwisseling

Moontan

Moderator
Medewerker
Mooi onderzoek. Een dolk in de rug van de antivuurwerk lobbyisten. Ze zullen nu uit een ander vaatje moeten gaan tappen. Invloed van vuurwerk en vreugdevuren minimaal dus.!!

joszie

Zilveren Member
Ach, er is ongetwijfeld weer een stichting die het anders leest.
net als altijd met de vuurwerklobby.

Ik vind het verschrikkelijk naar voor de longpatiënten en ik kan me zeker voorstellen dat zij op dergelijke dagen meer last hebben.
Maar desalniettemin moet er niet zoveel gezeikt worden en mensen elkaar nog iets gunnen.

adgertic

Registered User
Stichting houtrookvrij.....de naam alleen al. Zijn zeker ook tegen een lekker kampvuurtje op scoutingkamp?

Schuim

Moderator
Medewerker
Stichting houtrookvrij.....de naam alleen al. Zijn zeker ook tegen een lekker kampvuurtje op scoutingkamp?

Kampvuur met hout zijn ze op tegen ja, net als haardvuur.
Zegt de naam he ^^
Dus ik stel voor over te stappen naar andere brandbare stoffen/materialen.

Maar even zonder gekheid, bij mij in de vriendengroep werd het nieuwsitem gelijk gedeeld, en waren ze er behoorlijk enthousiast over.
Weer een azijnzeiker onderuitgehaald! Als Achterhoeker die beide tradities hoog heeft staan, ben ik er dol gelukkig mee.

joszie

Zilveren Member
vreugdevuren, open haarden, kampvuren en bbq's.
alles moet verboden worden want stel je voor dat iemand er last van kan hebben.

adgertic

Registered User
Laten we het maar niet over het plan van GL hebben om BBQ te verbieden na een bepaalde tijd in Zoetermeer

Wacht heel ff.... wat???? Deze had ik gemist. En dan zijn er nog steeds mensen die wel die club serieus nemen?

vreugdevuren, open haarden, kampvuren en bbq's.
alles moet verboden worden want stel je voor dat iemand er last van kan hebben.

In dat geval ben ik wel blij dat binnenkort het in het openbaar afspelen van beroerde Nederlandstalige meezingmuziek aan banden wordt gelegd.

Bovenaan