Die nitraatjes van de bovenste foto op deze pagina zijn volgens mij de 'oudere' nitraten die ik jaren geleden voor het laatst had. Die hadden in plaats van bloemetjes gewoon witte stippen en inderdaad een dubbel grijs lontje dat gloeide.
De lont pakte soms voor geen meter, gooide je 'm op straat dan was de kans erg groot dat de lont uitging. Het groene licht dat die dingen gaven was aardig, de knal (toentertijd) redelijk: zeg maar niveautje blauwe match-crackers (scherpe knal, niet diep).
Overigens vond ik die nitraten een zeer vervelende bijwerking hebben: de betonnen (of gipsen) prop schoot echt achterlijk ver en hard weg bij de knal.
Ik heb de proppen ettelijke meters (liep soms in de tientallen) verderop tegen ruiten en muren horen ketsen.
Om maar te zwijgen van de keren dat die proppen mezelf troffen. Simpel gezegd: kutspul. Niet aan beginnen, zeker niet nu bij Alpeco deze jongens per grootverpakking worden aangeboden (jaargang nul, lijkt het wel).
De weigeraars waren toen al multiple, na jaren opslag zal het echt niet beter zijn. Nee, van deze dingen word ik niet vrolijk.