Nog veel mis bij Zeeuwse vuurwerkevementen

Moontan

Moderator
Medewerker
Nog veel mis bij Zeeuwse vuurwerkevementen

MIDDELBURG - Bij bijna de helft van alle grote vuurwerkevenementen in Zeeland zijn vorig jaar misstanden geconstateerd.
Met uitzondering van één geval (de vuurwerkshow tijdens de Vlissingse kermis) konden de betrekkelijk kleine overtredingen snel worden opgelost en was er verder geen gevaar, aldus het jaarverslag van de provinciale toezichthouder.

Het traditionele schouwspel in Vlissingen moest worden onderbroken, omdat een Belgische loodsboot de veiligheidszone was binnengevaren en in de baan van de waterbommen belandde. De noodstop van de toezichthouder was de enige juiste ingreep, concludeert de vuurwerkcoördinator.

Lees dinsdag meer in de PZC.

Moontan

Moderator
Medewerker
Veiligheid - Vuurwerk Jaarverslag 2011

Jaarlijks verslag aan gedeputeerde staten en de hoofdofficier van justitie over de coördinatie tussen de activiteiten van het provinciaal vuurwerkteam en de vuurwerkcoördinatoren politiekorpsen.
Op het gebied van vuurwerk wordt door veel instanties en organisaties intensief samengewerkt en informatie uitgewisseld. Provinciebrede samenwerking is niet mogelijk zonder medewerking, ondersteuning en de specifieke kennis van verschillende partners. De partners hebben op verschillende manieren met vuurwerk te maken, zoals handhaving of vergunningverlening, opslag en/of verkoop van consumentenvuurwerk, professioneel vuurwerk tijdens evenementen of het vervoer van gevaarlijke stoffen. Deze samenwerking en informatie-uitwisseling gebeurt het hele jaar door, is uniek in zijn soort en wordt door betrokken partijen als zeer positief ervaren.
De toelichting van het Vuurwerkbesluit stelt dat de provinciale vuurwerkcoördinator jaarlijks een rapportage opstelt om verantwoording af te leggen over de werkzaamheden die in het voorgaande jaar zijn uitgevoerd.
De betrokken Zeeuwse partners zijn onder andere de Zeeuwse gemeenten, provincie Zeeland, VeiligheidsRegio Zeeland, Rijkswaterstaat, KLPD-water, brandweer en de regiopolitie Zeeland.
Ook geeft deze rapportage inzicht in de werkzaamheden van de landelijk opererende handhavingpartners zoals de Vliegende brigade Vuurwerk en Inspectie Verkeer en Waterstaat.

Het rapport:
http://www.zeeland.nl/digitaalarchief/ZEE1200639

hardcore0438

Registered User
Foto-HKDA3VKP-G.jpg

artikel uit de krant

KoenL

Registered User
'Eén keer stuitten controleurs op zogeheten cakeboxen die aan elkaar waren vastgetaped'. Gelukkig hebben de controleurs dat op tijd gezien zeg! :hehe!:

heartworm

FPM Kalender Beheer
Medewerker
Ja, stel je voor. Het bundelen van vuurwerk (wat je echt doet voor stabilitiet (lees: veiligheid)) is heel gevaarlijk!
Er staan wel meer kromme dingen in het vuurwerkbesluit gelukkig.

Michel_G

Zilveren Member
Inderdaad Koen!

Stel je voor, meerdere (consumenten)cakeboxen veilig bij elkaar getaped, pffff, moet niet gekker worden..... Kan je ze veel beter los neerzetten zodat ze vrolijk rond kunnen stuiteren! Stabiliteit is zo overschat!

Maar met alle regels waarmee shows in Nederland omgeven zijn, is het ook niet verwonderlijk dat er geregeld overtredingen worden geconstateerd.

Schiet je een showtje weg met alleen maar consumentenvw weg en er is bij het pakken een kartonnetje (of zelfs maar een paar cakes) vergeten, klopt je aantal cakes met het aantal op de lijst al niet meer, kan je gezeik krijgen. Heb je al je cakes wel, maar heb je toevallig het artikelnummer een keertje verkeerd opgeschreven (want tja, van elk product wat je gaat schieten moet je het artikelnummer opgeven), kan je al weer gezeur hebben, terwijl de 'andere' cake gewoon ook consublokje is.

Tja, en soms zit je gewoon met een locatie die lastig af te sluiten is voor publiek, danwel lastig is overzicht te houden op eventuele mensen die onder het lint door komen. En tja, dan kan er wel een lint hangen of hekken staan met bordjes 'verboden toegang' dan is het nog altijd een halve volks sport om toch maar onder dat lintje door te gaan en de veiligheidszone in te lopen. Als je dan net een inspecteur bij je hebt staan die graag een boete uit wil schrijven, dan hang je alweer......

Kortom, het oplopen van waarschuwingen en boetes bij vuurwerkshows, is helemaal niet zo moeilijk in dit land.

hardcore0438

Registered User
ik vind ook het gedeelte van het helpen van een persoon onder de 16 nogal krom,ik ken hem toevallig enigzinds. het is een zoon van iemand die het organiseerde. Tegenwoordig helpt hij alleen nog bij de afzetting

mickeyzegtboem

Registered User
Tja, het is en blijft gewoon de regel dat er geen personen onder de 16 jaar meehelpen.
Wat dat bertreft zijn de regels niet anders als bijvoorbeeld bij het bedienen van machines e.d.
Ik denk dat de verzekering van de beziger ook niet heel blij zou zijn als er iets fout zou gaan, en er zijn personen onder de minimum leeftijd aan het werk.

Persoonlijk vind ik dit dus juist een van de dingen waar de controleur dus wel juist heeft gehandeld.

Het verhaal over de aan elkaar getapte blokken deed mij veel meer de wenkbrauwen fronsen.

Corné-Original

Registered User
Aan elkaar getapte blokjes snappen ze niks van. Een hond die over het schietterrein rent,iemand die gewoon het lint weggooit en zegt:ik loop hier altijd! Voorbeelden te over.Maar als vuurwerker ben je de lul! PV!

dieter

Registered User
Eigenlijk wel raar.
Elk jaar doe ik een aantal vuurwerkshows in Zeeland.
Maar heb nog nooit een PV of iets dergelijks gehad.

dieter

Registered User
Jongens laten we even oppassen.

Deze berichten zijn een verzamelhoop waar het nieuwe vuurwerkbesluit op is gebasserd.

mickeyzegtboem

Registered User
Hoe bedoel je dit dieter?
De punten die door de krant worden aangehaald zijn punten die in het nieuwe vuurwerkbesluit een nieuwe regelgeving hebben?

Want dat lijkt me in het geval van de aan elkaar getapete blokken dan wel een heeeel krom regeltje worden, wil je een extra stukje veiligheid inbouwen, dan mag dat in een keer niet :huh:

Laatst bewerkt:

Mr_Mascleta

Registered User
Regels opgesteld door ambtenaren die van toeten noch blazen weten is wel een hele gefrustreerde samenstelling wat ten koste gaat van de werkbaarheid van de vuurwerkbedrijven. Het is werkelijk te bizar voor woorden dat dit nog gebeurt in Nederland, waar zit het gezonde verstand vraag je je dan af. Wat maakt het dat dit soort mensen in deze functies zitten, wat maakt het dat iemand die geen know how heeft in deze functie zit, wat maakt het dat deze zogenaamde regels worden opgesteld puur uit onbezonnenheid? Ik begrijp er helemaal niks meer van en enkel en alleen op basis "als er wat gebeurt, alsof we met zware explosieven werken" men kent niet eens de veiligheidsnorm van stabiliteit, nee men ziet het als vuurwerk bij elkaar zetten en ALS er wat gebeurt dan krijgen we .......................................................men kan niet eens inschatten wat het werkelijke gevaar is en dat is het meest kwalijke van alles! En waar ik persoonlijk helemaal de kriebels van krijg dat als je je ziet lopen en zichzelf ook zo belangrijk vinden niet overweg kunne met hun functie en daarmee alles frustreren. KLOJO"S

R

Ronny Vos

Guest
Hoe bedoel je dit dieter?
De punten die door de krant worden aangehaald zijn punten die in het nieuwe vuurwerkbesluit een nieuwe regelgeving hebben?

Want dat lijkt me in het geval van de aan elkaar getapete blokken dan wel een heeeel krom regeltje worden, wil je een extra stukje veiligheid inbouwen, dan mag dat in een keer niet :huh:

Ze bedoelen in dit verhaal,dat je consumentenvuurwerk niet mag bewerken.
Aan elkaar tapen vinden sommige controleurs al bewerken van vuurwerk.

R

Ronny Vos

Guest
Het probleem in Nederland is dat er zoveel regels zijn en iedereen kan de regels op zijn/haar manier lezen.
En vergeet niet dat elke controleur ook zijn/haar baan wil behouden,wanneer ze telkens terug komen van een controle en vertellen er is niets gebeurd dan zal zijn/haar baas vertellen dan ben jij ook niet meer nodig.

Op dit moment moeten de provincie's ook het vervoer controleren van het ministerie van I&M,dan krijg toch weer het gedoe met degene wie dit controleerd heeft van vervoer géén verstand!!!!!!

Bovenaan