Drie dagen bouwen aan vuurwerkshow
Nu al weten we hoe we de laatste seconden van deze laatste dag van het jaar zullen doorbrengen. Het einde van 2012 wordt weggeteld, met een waanzinnig klank- en lichtspektakel barst 2013 los. Die twintig minuten van traditioneel eindejaarsentertainment zijn het resultaat van een strak uitgewerkt draaiboek. Uw krant trok naar de Droogdokken in het Antwerpse havengebied en probeerde het
15-koppige team dat drie dagen in de weer is met het opstellen van dit vuurwerk niet al te veel voor de voeten te lopen.
Voor het eerst is Cliff Hooge (30) met
HC Pyrotechnics de man die Antwerpen belooft het nieuwe jaar gepast te zullen starten. Hij leerde de stiel van vuurwerkmakers Hendrickx & Lefeber. Zij trakteerden de stad tien jaar op rij op een vuurwerkshow.
Zaterdagvoormiddag, elf uur. Uw krant zakt af naar het havengebied. Sinds acht uur ’s ochtends is Cliff Hooge samen met zijn team van start gegaan met de opbouw van het vuurwerk. Een dag eerder had men al het ponton het droogdok binnengetrokken. Eerst hadden ze nog gauw de kraan moeten opendraaien, het dok stond leeg. “Het is geen eenvoudige klus om de poorten van het droogdok open te krijgen”, legt Cliff Hooge uit. “Er komen vier krachtpatsers aan te pas die met de hand dat oude systeem te lijf gaan. Maar het is gelukt."
Reddingsvest
Intussen zijn ze op het ponton met z’n tienen aan de slag, de volgende dag komen daar nog eens vijf mensen bij. Ik besluit van dichtbij een kijkje te gaan nemen, laat de matroos in mij los en wandel vrolijk de loopbrug naar het ponton op. Ik heb nauwelijks enkele passen gezet wanneer ik word teruggefloten. Zonder reddingsvest kom je het ponton niet op, zo blijkt algauw.
“De reglementering is streng, maar we moeten de voorschriften volgen”, glimlacht Koen Swiers verontschuldigend. Hij is de man die het script heeft uitgewerkt. Het script? “Vooraf wordt uitgewerkt welk effect wanneer en met welke hoek de lucht ingaat. We stellen een draaiboek op waarin dat op de seconde staat aangegeven wat er te zien zal zijn.” Hij roept John erbij. Die staat verderop met een mapje in de handen instructies te geven aan enkele collega’s.
http://www.gva.be/regio-antwerpen-stad/drie-dagen-bouwen-aan-vuurwerkshow.aspx