Nieuwe normen consumentenvuurwerk

RNBakker

Registered User
Nieuwe normen consumentenvuurwerk

Er zijn nieuwe normen voor consumentenvuurwerk goedgekeurd. Wanneer er nieuw consumentenvuurwerk op de Europese markt komt, moet dit vuurwerk voldoen aan de Europese Richtlijn 2007/23/EC, placing on the market of pyrotechnic articles.

Technische commissie:
De Europese technische commissie, CEN/TC 212 'Pyrotechnic articles', heeft normen gemaakt die aangewezen worden onder de Europese Richtlijn. Deze zogenaamde ‘geharmoniseerde normen’ zijn te gebruiken om aan te tonen dat producten voldoet aan deze Europese Richtlijn. NEN voert het secretariaat voor de totstandkoming van deze normen. De normen die CEN/TC 212 heeft goedgekeurd en die binnenkort worden gepubliceerd zijn de volgende:

EN 15947-1 – Pyrotechnic articles - Fireworks category 1, 2 and 3 – Part 1: Terminology

EN 15947-2 – Pyrotechnic articles - Fireworks category 1, 2 and 3 – Part 2: Categorisation

EN 15947-3 – Pyrotechnic articles - Fireworks category 1, 2 and 3 – Part 3: Requirements for labelling

EN 15947-4 – Pyrotechnic articles - Fireworks category 1, 2 and 3 – Part 4: Test Methods

EN 15947-5 – Pyrotechnic articles - Fireworks category 1, 2 and 3 – Part 5: Requirements for construction and performance

Meer informatie
Voor meer informatie over dit onderwerp of over deze nieuwe normen kunt u contact opnemen met Jeannette Leenders, consultant Consumentenzaken, telefoon (015) 2 690 311 of e-mail: consumentenzaken@nen.nl. De normen zijn binnenkort te bestellen via de normshop van NEN.

magnolia

Registered User
ik hoop dat er in de loop va de tijd meer info komt over deze verandering .
want het tabel in dit bericht zegt mij vrij weinig :embarrased:

Laatst bewerkt:

KoenL

Registered User
Hieronder een stuk tekst ter aanvulling aan de info die Rob in de eerste post heeft geplaatst.

Vanaf dit jaar hebben alle nieuwe vuurwerk artikelen een CE-Keurtest ondergaan. Dit voordat ze toegelaten worden op de Nederlandse markt. TNO is de 'notified body' (de aangewezen organisatie) voor dit keuren. Als een artikel de TNO-test goed doorstaat, krijgt het een CE-Keurmerk. Op nieuwe vuurwerkartikelen is het CE-Keurmerk terug te vinden bij de disclaimer op het label. Binnen enkele jaren zullen alle artikelen CE-Keurwaardig getest zijn.

mickeyzegtboem

Registered User
klopt helemaal wat vonk zegt.
De CE regels zijn europees dezelfde regels.
En het is de taak van de importeur om ervoor te zorgen dat het product word gekeurd door een onafhankelijk (geacrediteerd) buro.
In het geval van nederland is gekozen voor TNO.
Zodra een product (of in het geval van de CE keuringen, een familie van producten) getest en volgens de norm bevonden is, moet deze op de verpakking het CE keurmerk dragen.

Overigens zijn de CE regels eigenlijk alleen veiligheidsregels, wij als liefhebbers hebben hier dus niet direct een voordeel aan, behalve dat de producten steeds veiliger zouden moeten worden.

Laatst bewerkt:

KoenL

Registered User
Toch ben ik wel benieuwd waar dan nu 'meer' of 'minder' opgelet wordt dan voorheen. Het vuurwerk dat op de markt was, werd ook door TNO getest als ik mij niet vergis. Hebben zij nu een andere checklist? Beoordelen ze het vuurwerk nu op een andere manier dan voorheen?

De reden voor deze vraag is dat het natuurlijk ook in ons voordeel kan werken. Ik kan niet zeggen hoeveel cakes er in een jaar worden afgewezen, omdat deze niet voldoen aan de minimale veiligheidseisen van het vuurwerk. Gezien de investering hierin neem ik aan dat dit er toch een aantal zullen zijn. Wellicht dat de Europese keuring soepeler is dan de inmiddels verouderde Nederlandse keuring. Misschien iemand die daar duidelijkheid over kan geven?

pyrobrad

Registered User
how stop!
Voor dat we verder gaan.

Het is een CE NORM!! en GEEN keurmerk! Dat word echt door heel veel mensen door elkaar gehaald !
CE staat voor Conformité Européenne, wat betekent als in overeenstemming met de Europese regelgeving.
Europese regelgeving wil niet zeggen dat het voor heel Europa geldt! Maar is bedoeld voor Europese unie.

Het doel van de CE-markering is dus tweeledig van aard. Enerzijds is het doel de vrije handel binnen de lidstaten te bevorderen terwijl anderzijds de veiligheid in het gebruik van de producten wordt verhoogd.

De CE-markering is een wettelijk verplichte aanduiding op producten die onder een van de "Nieuwe Aanpak"-richtlijnen vallen.
Door het aanbrengen van het CE norm geeft de fabrikant aan dat die aan alle CE normen voldoet.
Bovendien moet hij in de meeste gevallen voor het betreffende product een conformiteitverklaring hebben opgesteld. In deze conformiteitverklaring is de producent of importeur verplicht aan te geven dat het product voldoet aan alle Europese richtlijnen. Daarnaast is de producent of importeur verplicht zich aansprakelijk te stellen voor zijn product.

Je mag zelf de CE markering op je product zetten.
Dit houdt in dat de fabrikant of importeur eventueel benodigde metingen en onderzoeken zelf uit moet voeren of ervoor mag kiezen deze metingen uit te besteden bij een instituut naar zijn keuze.

Het onterecht aanbrengen van de CE-markering en het opstellen en ondertekenen van de conformiteitverklaring valt in Nederland onder de Wet op de economische delicten.
Lidstaten dienen producten waarop de CE-markering is aangebracht op hun markt toe te laten. Slechts in die gevallen dat een lidstaat kan aantonen dat een product niet aan de essentiële eisen van één of meer richtlijnen voldoet, mag het product van de markt geweerd worden.

Er is dus nog altijd een risico dat er vuurwerk op de markt komt wat niet aan de CE normen voldoet omdat er iemand gewoon het stickertje op heeft geplakt. Nu zullen ze daar later wel achter komen en zal die als nog strafrechtelijk veroordeelt worden. maar onder tussen is het product toch even op de markt geweest.

Ik hoop dat het nu een beetje duidelijk is over de CE-norm :)

gegroet
Pyro-Brad

Beekje

Registered User
Dat is de uitleg die men nodig heeft. En daarom is het ergens het geld wel waard, want je kan je als importeur er alleen maar sterker van maken. Er is niet meer onderuit te komen over 1 a 2 jaar.

Tuurlijk zitten we in de vuurwerkbranche niet te wachten op belachelijk veel kosten te moeten maken als markering, keuring etc., maar als het je bedrijf toekomst en rust in de markt kan geven....ik zeg stel maar een nieuw bussines plan op en gaan met die banaan!

Poziloc

FPM Hangouderen
Daarnaast is de producent of importeur verplicht zich aansprakelijk te stellen voor zijn product.

Ik vraag me nu iets af?
Als ik nu bijvoorbeeld een cake afsteekt en die knalt bij het eerste shot uit elkaar en hier dus omstanders mee verwond.
Is dan de importeur hier aansprakelijk voor?

KruitFreak

Registered User
Daarnaast is de producent of importeur verplicht zich aansprakelijk te stellen voor zijn product.

Ik vraag me nu iets af?
Als ik nu bijvoorbeeld een cake afsteekt en die knalt bij het eerste shot uit elkaar en hier dus omstanders mee verwond.
Is dan de importeur hier aansprakelijk voor?

Tja, dat is wel een merkwaardige opmerking. Ik kan me alleen niet voorstellen dat je een importeur aansprakelijk kunt stellen voor iets wat uit elkaar klapt met persoonlijk letsel tot gevolg. We horen toch ook allemaal voldoende afstand te houden en hoe toon je aan dat iemand dat wel of niet heeft gedaan? Dan zal de importeur dat weer willen verhalen op die arme sloebers in China en dat gaat nooit goed komen vrees ik..

mickeyzegtboem

Registered User
Kort en bondig antwoord hierop is dus eigenlijk nee.
Zolang de producten voldoen aan de normen die hiervoor gesteld worden, en dus terecht een CE keurmerk draagt, is de importeur wel verantwoordelijk voor het correct fuctioneren van een product.
Maar doordat zelfde CE keurmerk, kan de importeur ook weer aantonen ( de gegevens van de test moeten altijd in te zien zijn voor de instanties) dat het technisch ontwerp goed was, en dat zich tijdens de tests geen rare dingen hebben voorgedaan.
Vaak zal de partij dan (uit voorzorg) teruggeroepen worden en vernietigd worden, en daarmee is de kous wel af.

Het hele CE verhaal is en blijft een beetje ondoorzichtige materie, maar in mijn dagelijks werk (ik zit zelf in het speelgoed waar we al jaren met CE normen werken) blijkt het wel erg goed te werken.
Voor de controlerende instanties (in het geval van speelgoed de VWA) is het in ieder geval makkelijk partijen niet deugdelijk materiaal op te sporen en van de markt te kunnen halen.
Dit doordat er in de testrapporten duidelijke productspecs staan, en alles met batchnummers bijgehouden moet worden.

Ik ga er nog steeds een beetje van uit dat deze hele opzet van de CE normen binnen het vuurwerkwereldje dezelfde basis gaat vormen als voor de vele andere CE dragende producten.
Dus als er ondeugdelijk spul opduikt, eerst van de markt af en waarschuwen, en daarna gaan ze de importeur van het spul wel het vuur aan de schenen leggen.

Poziloc

FPM Hangouderen
Ik vind de combinatie vuurwerk en CE keurmerk een moeilijk iets.
Ik doel hier met name het stukje zogenaamde betrouwbaarheid cq veiligheid.
De cakes worden aan diverse testen ondergaan en worden dan goedgekeurd.
Maar er kan altijd een cake tussen zitten, die niet functioneert zoals die zou moeten doen...het doorslaan van de Bombette, waardoor de cake dus uit elkaar kan klappen. Het blijft immers handwerk.
Als dan als vervolg de klant dus naar de winkel gaat waar hij het product heeft gekocht en de klacht voorlegt, neem ik aan dat de winkelier dit weer doorspeelt naar de importeur en deze weer naar de fabriek waar het vandaan komt.
Wat zijn dan de gevolgen voor de betreffende batch cake's?
Gaan deze dan weer opnieuw door de molen van testen?
Of zien we dat product dan nooit meer terug?

P.s. zie het niet als negatief, maar ik wil hier gewoon meer van weten en een leuke discussie hiermee opgang brengen.

mickeyzegtboem

Registered User
Het ligt er dus net aan wat de oorzaak is donald.
Uit ervaring weet ik dat echt 99% van de failures bij consumentenvuurwerk, te wijten is aan puur menselijk falen.
Vaak ligt het dan niet eens aan de mensen in de fabriek die de producten maken, maar worden uit elkaar klappende blokken/flowerpots/stekende bombettes/uitval van blokken e.d. puur veroorzaakt door lomp gedrag met het vervoer.
Denk hierbij aan het laten vallen en verkeerd instapelen van volle kartons.
hierdoor vervormen de tubes waardoor de bombette's blijven hangen met de boven genoemde failures als gevolg.
hier ligt de verantwoording dus echt bij de partij die dit vuurwerk op dat moment in bezit heeft (hetzij de importeur, hetzij de winkel)
Dit valt dus ook buiten de CE normen, aangezien er met de technische opbouw van het product niets mis is (tijdens de testen hebben deze problemen zich immers niet voorgedaan, en ook tijdens een steekproef zal het product zich gewoon normaal gedragen)

Tevens is het te zeggen, dat als die 1% buiten menselijk falen zich voordoet (technische fout dus) dit zich in de hele partij zal voordoen, hierop is de CE dan weer een handig instrument om een Batch terug te halen.

R

Ronny Vos

Guest
Ik vind de combinatie vuurwerk en CE keurmerk een moeilijk iets.
Ik doel hier met name het stukje zogenaamde betrouwbaarheid cq veiligheid.
De cakes worden aan diverse testen ondergaan en worden dan goedgekeurd.
Maar er kan altijd een cake tussen zitten, die niet functioneert zoals die zou moeten doen...het doorslaan van de Bombette, waardoor de cake dus uit elkaar kan klappen. Het blijft immers handwerk.
Als dan als vervolg de klant dus naar de winkel gaat waar hij het product heeft gekocht en de klacht voorlegt, neem ik aan dat de winkelier dit weer doorspeelt naar de importeur en deze weer naar de fabriek waar het vandaan komt.
Wat zijn dan de gevolgen voor de betreffende batch cake's?
Gaan deze dan weer opnieuw door de molen van testen?
Of zien we dat product dan nooit meer terug?

P.s. zie het niet als negatief, maar ik wil hier gewoon meer van weten en een leuke discussie hiermee opgang brengen.

@poziloc:
Bepaalde soorten cake's kunnen in 1 familiegroep vallen,en daar worden testen meegedaan:schudproef/cake's worden aan het lontje opgehangen/warmtetest als deze testen zijn gedaan wordt het artikel ontstoken,en de cake moet het "gewoon "doen.
Op elke cake moet een fusecover zitten en deze moet oranje zijn....
Indien een particulier met een klacht komt ,zal de winkelier dit eerst zelf oplossen,deze winkelier zal de klacht weer bij de importeur neerleggen vervolgens wordt de klacht weer bij de chinese producent worden neergelegd......maar of de chinees hier weer iets mee doet???
Als de klacht niet bij een de overheid terecht komt zal het géén gevolgen hebben ,denk ik.
In het verleden deden alle importeurs (nu nog) een lotnummer op de verpakking laten plaatsen:voorbeeld een bepaalde cake kreeg een lotnummer 0023 voor 50 kartons,vervolgens het zelde artikel kreeg lotnummer 0025 als er dan een afkeur zou zijn,werd alleen de cake met DAT lotnummer in beslag genomen.
Deze construcie is nu voorbij,er wordt nu gekeken naar de fabriekscode(zijkant van de kartons) dit is nu bepalend.

Het vreemde van de cE markering vind ik,dat producten die met de hand worden gemaakt niet CE gekeurd kunnen worden,kijk maar eens bij de basis van een CE eisen in het algemeen..

Poziloc

FPM Hangouderen
@ Ronny: de fabriekscode is dus nu een verkapt lotnummer geworden begrijp ik?

@ Michel: Vervormde tubes geloof ik niet helemaal...deze zou dan extreem vervormd moeten zijn en aan de buitenkant zichtbaar beschadigd moeten zijn.
De Bombettes komen met zeer grote kracht uit de tube en uit eigen ervaring weet ik dat ze er met alle gemak uitkomen als er een klein deukje in zit.
Het doorslaan van de Bombette heeft puur te maken, dat de stop waar de vertraging doorloopt doorslaat...gevolg is dus dat die in de tube klapt.
Dat kan resulteren in een mine of een uit elkaar geklapte tube, die de rest van de tubes de straat op slingert.
Zo heb ik ook meegemaakt, dat die in het midden van het blok ineens uitelkaar klapt en dat komt echt niet door het gooien van het product...want dan zou die aan de buitenkant beschadigt moeten zijn.
Als je zo'n Bombette ook ziet, zie je ook dat het nou niet echt je van het kwaliteit is....vaak is de stop van klei gemaakt en zit het niet altijd even netjes en strak in de bombette. Vaak zie je een kiertje tussen de wand en het klei...de stijglading zal dan de stop door laten slaan.
Een leuk voorbeeld is ook met kanonslagen die niet uit elkaar klappen, maar de klei er uit persen, zodat de kanonslag heel blijft en deze in zijn geheel weg schiet.

Laatst bewerkt:
R

Ronny Vos

Guest
@poziloc,

Klopt helemaal de code op de karton is bindend geworden....

Als een bombette in de innertube klapt kan verschillende oorzaken hebben:te strak in de innertube,de stijglading werkt niet of te snel,of de bombette zit bovenin de innertube.
Ook kan de manier van doorlonten in de cake zelf het probleem zijn,of dat de klei in de innertube niet voldoen is(de bodem)

Poziloc

FPM Hangouderen
Juist dus dat kan nog wel eens een leuk gaan worden met die CE keuring.
Ik geloof namelijk echt niet dat de Chinees die dit maakt het zo nauw neemt met de CE keuring...ze zijn nogal eigenwijs...ze zeggen overal ja op. Maar ondertussen denken ze bij hun eigen....verrek maar! hehe

Bovenaan