Niet alle beveiligers willen helpen met oud en nieuw: ‘Het wordt een grote puinhoop'

Plum Bloom

Registered User
Veel gemeenten roepen met oudjaar de hulp van beveiligingsbedrijven in om de orde te handhaven, zo bleek na een rondgang van Omroep Brabant. Maar niet alle beveiligers hebben hier zin in: “Ik ben door een aantal gemeentes gebeld, maar ik heb grote twijfels of we dit moeten doen.”

De beveiligers moeten erop toezien dat op deze sobere Oud en Nieuw de coronaregels en het vuurwerkverbod nageleefd worden. De gemeenten Uden, Breda, Geldrop-Mierlo, Steenbergen en Waalre huren particuliere bedrijven in. Waarschijnlijk zijn het er meer, want niet alle gemeenten zijn open over hun plannen tegenover Omroep Brabant.

‘Puinhoop op straat’
Jurgen van Bokhoven van Van Bokhoven Security uit Drunen is een van de beveiligers die aan Omroep Brabant laat weten door ‘een aantal gemeenten’ gebeld te zijn.
Die gemeenten hebben echter nog geen offerte van Van Bokhoven mogen ontvangen. “Ik heb grote twijfels of we dit wel moeten doen”, zo vertelt hij. “Er zitten heel veel risico’s aan deze klus, want het wordt op 31 december natuurlijk een grote puinhoop op straat. Ik vraag me af of ik mijn personeel dat risico wel moet laten lopen.”

Agressie
Moeten beveiligers daar niet juist op toegerust zijn? Van Bokhoven: “De situatie dit jaar is echt anders. Normaal vangen onze mensen op zo’n nacht 70 procent van de agressie op. Dat is agressie waar je nooit iets van hoort of over leest. Dat gebeurt bij de horeca, bij evenementen, maar nu gaat het overal los.” De houding van veel mensen tijdens de tweede coronagolf helpt ook niet: “De mensen worden steeds agressiever. Dit is voor hen echt een uitlaatklep.”

Tegelijkertijd ziet ook Van Bokhoven dat veel beveiligers wel op het verzoek van gemeenten in gaan, omdat ze dan tenminste werk hebben. “Er zullen er zijn die er wel op inspringen en dat snap ik heel goed want onze hele sector heeft het zwaar zonder horeca en evenementen. Alles ligt al maanden stil.”

Naast de beveiligers zetten veel gemeenten extra boa's in. De politie liet eerder weten ook extra agenten vrij te maken voor oud en nieuw.

Plum Bloom

Registered User
Particuliere beveiligers die de openbare orde gaan handhaven. Kan het nog veel gekker? Die hebben toch geen enkele wettelijke bevoegdheid om ook maar iets te kunnen uitrichten?

Laatst bewerkt:

Dennis010

Registered User
Maar wat als de regering ze een bruin hemd en één of andere mooie band om hun arm geeft met een mooi teken er op ofzo? Kunnen ze toch wel een noodwet bij verzinnen dat we gewoon weer 24 uur een (tijdelijke) Stasi hebben? Ik zie het probleem niet. En als het bevalt kunnen we dat best met wat maandjes verlengen....of sla ik nu door?

GMP82

Zilveren Member
Ik snap hun reactie volledig. Laat meneer Klaver en mw Ouwehand zelf maar de straat op gaan. Als ik een suggestie mag doen;
*Den Haag
- Schilderswijk
- Laak
- Transvaal
- Moerwijk
* Ede
* Urk
* Arnhem - Geitenkamp
* Rotterdam - Kanaleneiland

Iemand anders nog suggesties?

Dennis010

Registered User
Rotterdam Kanaleneiland? Hmmm, ik kom er al 40 jaar maar dat ben ik nog nooit tegen gekomen.
Utrecht Zuid, Charlois en West schijnen ook best erg te zijn ;)

goofygrunn

Registered User
@Richardus zullen we ze naar groningen sturen? Vinkhuizen, hoogkerk, opw? 😂 Ze mogen anders ook wel in midden groningen komen, laat ik ze zien hoe je met cat1 oud en nieuw prima kunt vieren 🤣🤣

maartenvincent

Registered User
Ze kunnen beter wat beveiligers neerzetten bij die fijne politici en korpschefs die zo nodig een verbod moesten.
Drank en drugs en een algehele 'the purge' mentaliteit kunnen tot rare dingen leiden.

Z@P

Registered User
Ook van harte welkom in Tuinzigt. Het is echt een hondenbaan om met oud en nieuw dit te moeten doen, je zou maar als beveiliger de straat op gestuurd worden, niemand zit daar op te wachten.

Plum Bloom

Registered User
Breda vreest voor slachtoffers bij nieuwjaarsrellen tegen politie

Breda vreest een nieuwe aanval op agenten tijdens de jaarwisseling in Breda-Noord. Gebiedsverboden voor jongeren in de wijk Hoge Vucht én de arrestatie van een geliefde jongerenwerker, hebben deze week tot extra onrust geleid. Er zijn vuurwerkbommen in de maak.

Deze krant had inzage in brieven die jongeren deze week kregen van de Bredase burgemeester Depla. Hij schrijft: ,,De politie beschikt over informatie dat jongeren wederom van plan zijn vuurwerkbommen te maken om deze te gaan gebruiken richting de politie.”

,,Op dit moment is de informatie dat hiervoor benzine en gasflessen gebruikt gaan worden. Gezien de zwaarte van het gebruikte vuurwerk in combinatie met de genoemde brandbare stoffen is de kans op het veroorzaken van zwaar lichamelijk of zelfs dodelijk letsel aanzienlijk.”

Auto's en bushokjes opgeblazen
Ook bij de vorige jaarwisseling werden agenten én een bus van Arriva aangevallen met vuurwerkbommen. Overal in Hoge Vucht werden toen brandjes gesticht, inbraken gepleegd, auto’s en bushokjes opgeblazen.

Uit onderzoek van deze krant, blijkt dat deze aanval al in oktober 2019 werd beraamd. De gemeente plaatste veiligheidscamera’s en stuurde waarschuwingsbrieven. De harde kern van de jeugd vernielde alle camera’s op hun route. Dresscode: zwart met capuchon.
Zeven agenten deden aangifte van doodsbedreiging en zware mishandeling. Tot nu toe zijn slechts vijf verdachten in beeld. Volgens buurtbewoners durft niemand in Hoge Vucht daders aan te wijzen, uit angst voor represailles. Een tienerjongen die zichzelf aangaf, is bedreigd.

Erger
Een jongere uit de Hoge Vucht was er afgelopen jaarwisseling bij. ,,De organisatoren waren uit op sensatie. Dat hebben ze vorig jaar gekregen toen de ME moest komen. Ik denk eerlijk gezegd dat ze meer willen dit jaar.”

Een buurtbewoner zegt dat de harde kern uit dertig jongeren bestaat. Dat honderden jongeren door de wijk trokken kwam door Snapchat. ,,Iedereen stuurde berichten. Toen ging het razendsnel.” De bewoner stelt dat lachgas ook een grote rol speelde. ,,Ik zie ze ook nu grote tanks inslaan.”
Iets minder overlast
De gemeente Breda hoopt het tij te keren met zwaar geschut: er is een veiligheidsrisicogebied ingesteld, lastige jongeren krijgen gebiedsverboden, er zijn extra boa's en er is een nieuw meldsysteem voor vuurwerk.
Eind november waren er vijf aanhoudingen voor vuurwerkdelicten, sindsdien zou de overlast iets minder zijn. Ook zijn er controles op garageboxen. Bewoners willen vooral dat de gemeente meer investeert in hun wijk, die voor hun gevoel jaren aan zijn lot is overgelaten.

BUTCHER

Registered User
De gearresteerde geliefde jongerenwerker Hassan L en zijn vrindjes..... ach ja, en maar volhouden dat dit een consumentenvuurwerkprobleem is. Donder toch op!

Bovenaan