Na al die jaren, nog steeds hetzelfde gevoel als vroeger voor vuurwerk/ oud en nieuw?

britain

Registered User
Dag iedereen!

Toen ik vroeger naar houseparty's ging zeiden we vaak: het is nog steeds super vet, maar de 1e jaren kan je nooit overtreffen!

Hoe ervaren jullie dit met vuurwerk?

Blijven de zenuwen en het hartsgevoel voor vuurwerk hetzelfde afgelopen jaren? Of neemt het af? Hebben kinderen, of ouder worden invloed? etc..

Ben oprecht benieuwd....:smiling:

Vuurwerk023

Registered User
Mijn vader zei altijd dat het wel minder zal worden naarmate ik ouder zal worden. Gelukkig heeft hij ongelijk en is het alleen maar gekker geworden :)
Elk jaar heb ik het zelfde gevoel en heb ik vanaf het begin van de kerstvakantie last van slapeloze nachten, kijk ik dagen lang uit met vrienden naar de dag der dagen en maken we elkaar helemaal gek met verhalen van voorgaande jaarwisselingen.

Dit jaar heb ik voor het eerst veel siervuurwerk, waardoor ik er nog meer naar uitkijk :)

AWG

Registered User
-ik heb 2 weken terug mijn halve werkdag uit zitten kijken naar een pakketje van altijdvuurwerk.

-ik heb vorige week de nacht van zondag op maandag na lang wakker liggen toch goed geslapen, omdat ik ook eens zo,n bijna meter-pakket bij action wilde bemachtigen, ik was zo benieuwd hoe dat eruit zou zien...

-ik heb de nacht van zondag op maandag nauwelijks geslapen, omdat ik perse een paar van die fonteinpakketten wilde bemachtigen bij aldi:embarrased:

-en ik weet zeker dat de aankomende nacht van zondag op maandag precies hetzelfde voelt.

dus ja, het maakt niks uit voor mij, ik heb nu minder vuurwerk gekocht in de voorverkoop dan de afgelopen 14 jaar, en het is nog evenals toen ik nog een kleine jongen was, met dat verschil dat ik nu niet heel december hoef af te wachten om nieuw vuurwerk 3 dagen in handen te hebben.
met cat 1 kan dat het hele jaar, toch vind ik die momenten nog altijd heel ''spannend''.:hehe!:

daniski

Registered User
Bij mij is het ook nooit minder geworden heb inmiddels ook 2 kids ,maar in oktober begin ik al weer af te tellen.
Ik denk dat het er bij mij nooit meer uit gaat.
ook al mocht er een verbod komen dan ga ik in mijn tuin staan stoken tijdens de jaarwisseling.

Moontan

Moderator
Medewerker
Op mijn 10e jaar raakte ik verliefd op vuurwerk. Het was liefde op het eerste gezicht.
Nu, 47 jaar later is die liefde er nog steeds, elke dag. En dat gaat nooit meer over.

D

Deleted member 17038

Guest
Leuk onderwerp! Ik ervaar het ieder jaar eigenlijk anders. Maar nooit minder intensief. Ik weet nog goed dat ik voor het eerst een vuurpijl af mocht steken en ook hoe teleurgesteld ik was in mijn eerste slof rotjes! Eigenlijk wil ik alleen maar meer en ik ben blij dat ik nog heel erg veel te ontdekken en mee te maken heb!

myrmidon

Registered User
Ik moet eigenlijk eerlijk bekennen, dat ik er dit jaar weinig zin in heb, heeft te maken met gebeurtenissen in de privesector waardoor het dit jaar een berg minder is dan voorgaande jaren. Ik had nooit gedacht dat ik zo zou denken, maar het heeft er zo diep in gesneden dat de wonden nog een tijdje nodig hebben om td helen, en weer terug te keren in de "dagelijkse sleur".

Ik hoop volgend jaar weer last te hebben van kruitstress, want rond eeze tijd nog njet stuiteren rond deze tijd bevalt me uitermate slecht, en zwaar.

Japyro

Registered User
Zuur om te horen myrmidon. Het is en blijft hobby en liefhebberij. Gebeuren er dingen in de prive sfeer staat de rest op een laag pitje.
Hoop dat je het volgend jaar weer anders beleefd en alles weer op de rit hebt.
Bij mij zelf word het gevoel alleen maar sterker heb ik het idee. De eerste demo, de eerste bestelling afhalen en de eerste cake het blijft een super fijn gevoel. Kan er wel iets rustiger mee omgaan naarmate ik ouder word. Eens een freak altijd een freak.

joszie

Zilveren Member
Dit jaar kan ik nergens HET sfeergevoel bij krijgen...
prachtige sinterklaasdagen (ben zelf sint), waren leuk maar niet de oude sfeer.
Over 2 dagen is het kerst en overal zie ik kerstversieringen maar het doet me dit jaar allemaal niets
volgende week is de jaarwisseling en dit jaar ben ik lang niet zo bezig met vuurwerk. afgelopen week een simpele demo gezien en dat was leuk, maar voor de rest zit het er dit jaar niet in (behalve trouw FPM lezen iedere dag).
Zal waarschijnlijk komen door de Afrika reis die zaterdag begint!

Volgend jaar hopelijk weer ouderwets kruitsnuiven. Ik kan me nu al verheugen op de voorpret!

Attenoje

Registered User
Ik vind vuurwerk nog steeds hardstikke leuk.

Echter ben ik bijna op het punt geraakt om het nederlandse vuurwerk gebeuren gewoon te staken.

De hobby is in dit land gewoon zwaar verziekt en dat word ieder jaar erger. Daar ga ik niet op zo een scheinheilig toontje de mensen die wat zwaardere knallers afsteken de schuld van geven. De media in Nederland word in zn algemeen gewoon veel dramatischer, alles word overtrokken en uit zn verband gerukt. Dat komt puur omdat mensen de krant niet meer lezen en er geen ruimte is voor goede stukken van goed betaalde redacties. kat opgeblazen, een paar dagen later blijkt het niet waar de zijn maar het volk is alweer een hoop vuurwerkdrama aangepraat.

Ik kijk veel meer uit naar fallas, 14 juli frankrijk, 1 augustus stoken en shows in zwitserland, dagje stoken in polen etc.

GMP82

Zilveren Member
Mja, de hobby heeft door de jaren heen wel wat haarscheurtjes opgelopen, mede door de ontwikkelingen in politiek en media. Maar evengoed is er nog genoeg passie over. Zolang ik het nog de tijd en energie waard vind om m'n projectjes uit te werken, zit het wel goed. Hoe dit de komende jaren zal verlopen, geen idee. Maar dat zie ik dan wel weer.

Ik denk wel dat de manier waarop je met de vuurwerkpassie omgaat verandert met de jaren, maar dat komt enerzijds door het ouder worden, anderzijds door het veranderen van je budget. Wat ook wel aan de verandering bijdraagt, is dat je nu al een paar jaar VEEL eerder bestellingen kan plaatsen dan vroeger. Vroeger kwam het gros van het aanbod pas na Sinterklaas. Dan is dus de passie intenser, in kortere tijd. Nu kan je je eerste bestelling al in januari of februari plaatsen, dan kun je de boog niet nog eens 10-11 maanden gespannen houden...

sjaan

Registered User
ten eerste wat een erg leuk onderwerp:happy:. Het O&N gevoel is bij mij wel erg veranderd met de tijd. Het is allemaal even wat minder. Heel de dag over straat lopen, verbranden vingers etc. dat zit er allemaal niet meer in. Er moet gewoon gewerkt worden op oudjaarsdag. Zoals ik vroeger de voorkeur gaf aan knalvuurwerk gaat die nu meer uit naar mooi siervuurwerk. Al met al gaan we er maar weer wat moois van proberen te maken. Eens een vuurwerk gek altijd een vuurwerk gek:smiling:

britain

Registered User
Ik moet eigenlijk eerlijk bekennen, dat ik er dit jaar weinig zin in heb, heeft te maken met gebeurtenissen in de privesector waardoor het dit jaar een berg minder is dan voorgaande jaren. Ik had nooit gedacht dat ik zo zou denken, maar het heeft er zo diep in gesneden dat de wonden nog een tijdje nodig hebben om td helen, en weer terug te keren in de "dagelijkse sleur".

Ik hoop volgend jaar weer last te hebben van kruitstress, want rond eeze tijd nog njet stuiteren rond deze tijd bevalt me uitermate slecht, en zwaar.

Naar man! Begrijpelijk dat de blijdschap rondom vuurwerk nu niet de boventoon voert. In ieder geval sterkte!

Dim

Product Beheer
Medewerker
Nee, de hobby en het gevoel zijn zeker niet MINDER geworden, MAAR het is wel veranderd door de jaren heen!

Vroeger (leeftijd 8-12 jaar) spaarden we altijd losgeld voor vuurwerk! Direct zodra de foldertjes kwamen begon het uitzoeken en het vergelijken, het discussieren met vriendjes over wat en waar je het beste vuurwerk voor zo min mogelijk geld kunt kopen.

Vuurwerk_1992-1993_01.jpg

Over de collecties werd langer nagedacht dan over toetsen op school! Over ieder stukje vuurwerk is goed nagedacht! Gelukkig heb ik een ontzettend leuke familie die ook behoorlijk verzot is op het vuurwerk wat resulteerde in eigenlijk alleen maar meer passie!

De eerste verkoopdag was dan ook altijd geweldig! Smorgens vroeg je bed uit (nadat je de hele nacht hebt wakkergelegen) om met mn pa en mn broertje langs de winkels te gaan!

Vuurwerk_1992-1993_04.jpg

Thuisgekomen meteen alles uitpakken, goed bekijken en zo mooi mogelijk neerzetten!

MAAR, door de jaren heen wordt je ouder en worden andere zaken ook belangrijk. Vriendin, studie en werken! Werk bied natuurlijk mogelijkheden om de hobby uit te breiden! En dat hebben we dan ook zeker gedaan!

Alleen de afgelopen jaren gaat de charme er behoorlijk vanaf door alles wat er gebeurd in dit land. Niemand gunt en ander wat en niemand kan nog wat accepteren van een ander.... 1 dag in het jaar knallen is zelfs al veel te veel! Vroeger gingen we los met rotjes vanaf de eerste dag verkoop!

Als we gepakt warden, dan bracht de politie je thuis en sprak je ouders vermanend toe! Nu ben je een terrorist met mega nucliaire atoombomstaafgranaat raketten.

MAAR! De hobby en de passie zullen altijd blijven! Dat blijkt ook wel uit de drang om van alles en nog wat te sparen dat met het mooiste werk te maken heeft! VUURWERK!

magnolia

Registered User
momenteel ga ik eerder met een wat droevig gevoel de jaarwisseling te gemoed .
want door de nieuwe regels hebben ze mijn geliefde dag van het jaar wel afgepakt .
mijn plan was dan maar te gaan carbid schieten maar ook dat staat op losse schroeven .
want mijn vader moet misschien nog werken overdag .
Verder zijn er ook geen andere mensen in mijn omgeving waar mee ik het zou kunnen doen .
verder zit het hem ook een beetje in het concessies zoeken in mij zelf want die nieuwe tijden zijn voor mij behoorlijk wennen .
wat ook een rol speelt is dat ik de afgelopen tijd te veel negatieve dingen heb gelezen .
het is niet goed dat weet ik maar kennelijk was het toch interessant genoeg om dergelijke topics te willen lezen .

ifeelfine

Registered User
tja mijn beleving is wel veranderd tov mijn kinderjaren. Heb nog steeds kruitstress maar ik kan nu mijn vuurwerk op 30 december ophalen en gewoon rustig laten staan. Dat redde ik als kind toch echt niet (28 december want 4 verkoopdagen en geen dag later!!!!) Ook tel ik geen lontjes meer en pak ik niet alles in en uit en in en uit (zoals de foto's van Dim heb ik er ook nog wel een paar).

Dit jaar is mijn 30 jaar jubileum, ik had mijn eerste echte vuurwerk toen ik 8 was, en ja mijn vader stak het af. Ben nog steeds dol op vuurwerk maar een freak neuh 10 jaar geleden misschien nog wel maar daar is toch echt verandering in aan het komen. Misschien speelt mee dat ik me nu gedwongen voel om een keuze te maken. Je ben voor of tegen zwarte piet!!!! je ben VOOR of TEGEN VUURWERK. Ben nogal gevoelig voor de toon die op internet en in de media gevoerd word en het kan mijn (voor)pret vakkundig verknallen om maar eens in de sfeer te blijven.

Toch moet ik zeggen dat ik redelijk senang ben wat betreft mijn vuurwerk dit jaar. Niet te grote bestelling leuke vriendenclub waar we het altijd mee vieren. Maar in mijn achterhoofd zit wel zo van: vier zoals je het nooit gevierd hebt want het zou zomaar eens de laatste kunnen zijn (en niet alleen ivm een eventueel verbod ook privéredenen).

Er worden nou eenmaal meerdere dingen belangrijk als je wat ouder word en die delen hun prioriteit met het vuurwerk.

blackpowder

Registered User
tja mijn beleving is wel veranderd tov mijn kinderjaren. Heb nog steeds kruitstress maar ik kan nu mijn vuurwerk op 30 december ophalen en gewoon rustig laten staan. Dat redde ik als kind toch echt niet (28 december want 4 verkoopdagen en geen dag later!!!!) Ook tel ik geen lontjes meer en pak ik niet alles in en uit en in en uit (zoals de foto's van Dim heb ik er ook nog wel een paar).

Dit jaar is mijn 30 jaar jubileum, ik had mijn eerste echte vuurwerk toen ik 8 was, en ja mijn vader stak het af. Ben nog steeds dol op vuurwerk maar een freak neuh 10 jaar geleden misschien nog wel maar daar is toch echt verandering in aan het komen. Misschien speelt mee dat ik me nu gedwongen voel om een keuze te maken. Je ben voor of tegen zwarte piet!!!! je ben VOOR of TEGEN VUURWERK. Ben nogal gevoelig voor de toon die op internet en in de media gevoerd word en het kan mijn (voor)pret vakkundig verknallen om maar eens in de sfeer te blijven.

Toch moet ik zeggen dat ik redelijk senang ben wat betreft mijn vuurwerk dit jaar. Niet te grote bestelling leuke vriendenclub waar we het altijd mee vieren. Maar in mijn achterhoofd zit wel zo van: vier zoals je het nooit gevierd hebt want het zou zomaar eens de laatste kunnen zijn (en niet alleen ivm een eventueel verbod ook privéredenen).

Er worden nou eenmaal meerdere dingen belangrijk als je wat ouder word en die delen hun prioriteit met het vuurwerk.

kan me vinden in je opmerking.
Financieel heb ik het niet slecht, maar ik moet nu eenmaal keuzes maken. al mis ik wel de dagen dat ik gerust boven de €800,- / €1.000,- kon uitgeven. zit nu op de helft. wellicht als we mogen blijven afsteken en het blijft goed gaan dan wordt het vanzelf weer meer.
en qua beleving.. tja kom gewoonweg door het drukke leven tijd te kort om er teveel bij stil te staan.
Wellicht als de kleintjes wat ouder zijn gaat het weer wat makkelijker.

mvg

Lino90

Registered User
Bij mij is de beleving wel wat minder intens.

Voorheen was ik al vanaf september bezig met vuurwerk, nieuwe producten bekijken etc. Vaak had ik dan begin september de eerste bestelling gedaan, terwijl ik dit nu pas gister heb gedaan.

Ik denk dat ik ook iets minder in de stemming ben door de hele discussie in de media. Ik kan me namelijk erg opwinden als weer alle aandacht wordt gevestigd op het uitschot dat de boel verziekt voor de echte vuurwerkliefhebbers. Het zou toch eens leuk zijn als de media de echte vuurwerkliefhebbers eens informeert naar hun standpunt, in plaats van alle onwaarheden wat vuurwerk betreft te bespreken met types als Arno van GroenLinks. De onwetende mensen worden gevoed met onwaarheden, wat denk ik uiteindelijk zal resulteren in een totaalverbod. Die gedachte maakt mij boos.

Ik heb dit jaar ook vooral siervuurwerk gekocht, ook omdat ik me toch enigszins bezwaard voel om de hele avond buiten te staan en te knallen. Het feestje is niet meer ontspannen, maar is stress en angst om niemand overlast te bezorgen. Om 12 uur pak ik uit met mooi siervuurwerk. Hopelijk zien de mensen in mijn omgeving in dat vuurwerk iets moois is en dat het zonde zou zijn deze mooie traditie te verbieden.

Kortom, ik zal extra mijn best doen om overlast voor buren te beperken, waardoor we hopelijk nog langer van onze traditie kunnen genieten.

Bovenaan