Minder vuurwerk brengt meer vrijheid

Moontan

Moderator
Medewerker
Minder vuurwerk brengt meer vrijheid

Verbied het afsteken van vuurwerk door Jan en alleman, en vervang het door gereguleerde vuurwerkshows.

Door: Tom Leijte, landelijk voorzitter van de JOVD en Anne-Marie van Venrooij, politiek commissaris van de JOVD 18 december 2014,

2665963.jpeg

Zwarte Piet is nog maar net naar Spanje vertrokken, of de volgende precaire december-kwestie dient zich alweer aan. En terecht. Jarenlang is de vuurwerkdiscussie gevoerd op basis van emoties en veronderstelde tradities, niet op basis van harde feiten. Het is daarom hoog tijd deze discussie open te breken. Als je de voor- en nadelen van het particulier afsteken van vuurwerk tegen elkaar afweegt, is de uitkomst verrassend.

Het frame 'vuurwerkverbod' is een van de symptomen van een verkeerd gevoerde discussie. Momenteel is in Nederland het vuurwerkverbod namelijk al lang en breed van kracht: Van 1 januari 02:00 uur tot 31 december 18:00 uur. Dat is zo'n 99,99 procent van het jaar. Daarnaast is niet elk vuurwerk legaal: alleen de lichtere soorten vuurwerk zijn wettelijk toegestaan.

Onverteerbaar
Over de acht uur uitzondering die jaarlijks op het vuurwerkverbod gemaakt wordt, moet de discussie echter wel gevoerd worden. De schade die in die acht uur tijd wordt toegebracht is namelijk disproportioneel groot. De materiële schade die vuurwerk aanricht is meetbaar. Berekend is dat onder andere de opgeblazen prullenbakken, brievenbussen en bushokjes iedere Nederlander jaarlijks zo'n 250 euro kosten. Per uur legaal vuurwerk zijn Nederlanders dus meer dan 30 euro kwijt.

De immateriële schade is helaas nog veel groter. Jaarlijks zijn vele gewonden te betreuren. Nu zijn er mensen die roepen: dat is het risico van het afsteken van vuurwerk. Dat argument gaat, helaas, niet op. Feit is dat onschuldige omstanders bijna net zo vaak slachtoffer zijn van vuurwerkmisbruik als de vuurwerkafstekers zelf. Dat Nederlanders die de jaarwisseling op hun gemak willen vieren zo vaak slachtoffer worden van de gevaarlijke hobby van hun buurman is onverteerbaar.

Granaatkracht
De acht uur durende legalisering van een deel van het vuurwerk heeft tot gevolg dat werkelijk elk illegaal vuurwerk in Nederland afgestoken kan worden. Het gaat daarbij niet meer om 'schattige' sterretjes of 'nare' rotjes, maar om heuse vuurwerkbommen met letterlijk granaatkracht. Alleen door een algeheel verbod op vuurwerk voor particulieren is het mogelijk om paal en perk te stellen aan dit levensgevaarlijke probleem.

Nu zou er nog wat voor te zeggen zijn om dit deel van het volksfeest in stand te houden, als het daadwerkelijk draagvlak genoot onder de bevolking. Het tegendeel is echter waar. Uit recent onderzoek van zowel EenVandaag als TNS NIPO blijkt dat bijna tweederde van de Nederlandse bevolking een vuurwerkverbod voor particulieren steunt. Blijkbaar worden de vrijheid en veiligheid van kinderen, ouderen en anderen om van de jaarwisseling te genieten meer gewaardeerd dan de vrijheid om vuurwerk af te steken.

Alternatief
Gelukkig lonkt er een alternatief waarmee zowel vuurwerkfanatici als de rest van Nederland gerust te stellen zijn. Iedereen die wel eens in België of in Engeland een Oudejaarsavond heeft meegemaakt is het er namelijk over eens dat de vuurwerkshows daar vele malen spectaculairder zijn dan het geknal in de Nederlandse straten. Groot ander voordeel is de veiligheid: vuurwerk maakt in deze buurlanden weinig tot geen slachtoffers. Een meerderheid van de Nederlanders erkent deze optie blijkens onderzoek als het beste alternatief.

Het afsteken van vuurwerk hoeft niet door gemeenten te gebeuren. Veel beter zou het zijn om lokale organisaties onder strikte regulering de kans te geven een spectaculaire show neer te zetten. Degenen die gepassioneerd zijn over het afsteken van vuurwerk kunnen hun hobby nog steeds beoefenen, bewonderaars van vuurwerk kunnen deze shows komen bekijken en degenen die niets met vuurwerk hebben, kunnen in eigen straat proosten op de jaarwisseling. Zo wordt de meerderheid die zich beperkt voelt in zijn persoonlijke vrijheid en veiligheid beschermd tegen de minderheid die wél vuurwerk wil afsteken.

http://www.volkskrant.nl/opinie/minder-vuurwerk-brengt-meer-vrijheid~a3813987/

KoenL

Registered User
Mijn reactie op dit betoog:

Als vuurwerkliefhebber vind ik de kern van uw bericht waardevol en goed. De discussie over de problematiek rondom de jaarwisseling moet inderdaad gevoerd worden. Dat geldt voor het geweld tegen hulpverleners, voor de vernielingen op straat en dus ook voor het vuurwerk.

Het is belangrijk op te merken dat veel verwondingen worden veroorzaakt door illegaal, verboden vuurwerk. Vuurwerk dat in Nederland verboden is en via illegale wegen ons land in komt. Niet alleen met de jaarwisseling wordt dit vuurwerk afgestoken. Ook bij ongeregeldheden bij voetbal, demonstraties of feesten zoals het wereldkampioenschap voetbal wordt dit vuurwerk ontstoken. Het mag niet, maar het gebeurt.

Ook onschuldige mensen worden slachtoffer van vuurwerk. Echter is de statistiek niet zuiver. De organisatie VeiligheidNL stelt in het rapport over de jaarwisseling van 2013-2014 dat 33% van de slachtoffers omstander was. Niemand zal zichzelf opzettelijk willen verwonden, maar dit gegeven wil niet zeggen dat de omstander per definitie onschuldig is. Zo is in het rapport te lezen dat iemand een reeds aangestoken vuurpijl vast pakte die door een ander was aangestoken. Een ander voorbeeld is van een persoon die gewond raakte door een vallende tak in het bos toen hij naar vuurwerk stond te kijken. De personen worden tot de categorie 'omstander' gerekend, maar het mag duidelijk zijn dat vuurwerk in deze niet de boosdoener is. Toch vervuilt dit de statistiek hierover.

Een ander onjuist gegeven is dat 56% van de gewonden, slachtoffer zijn geworden van legaal vuurwerk. Ook deze statistiek is niet zuiver, omdat VeiligheidNL ook incidenten met zelf gefabriceerd vuurwerk tot deze categorie rekent. Het fabriceren en knutselen met vuurwerk is per wet verboden. De keuze om dit samen te voegen met legaal vuurwerk is dan ook ongepast en vervuilend voor een heldere discussie.

Uw stelling dat een meerderheid voor een vuurwerkverbod is met diverse onderzoeken te ontkrachten. Uit een peiling van het programma Arena, waarin gisteravond uitgebreid aandacht werd besteed, blijkt dat 71% van de kijkers tegen een vuurwerk verbod is. Het is maar net welk onderzoek u erbij pakt en welk u het beste uitkomt.

Het plan voor een centrale show is mooi, maar niet reëel. Neem Koningsdag als voorbeeld. Ongeveer 50% van de vuurwerkshows is in de gemeenten van de agenda geschrapt, omdat er geen financiële middelen voor zijn. Sponsoren blijven weg en ook de gemeenten hebben er geen ruimte meer voor in hun begroting. Ook praktisch is dit plan niet uit te voeren, omdat er te weinig professionals zijn die met vuurwerk mogen werken. Het opleiden van nieuwe professionals is vrijwel onmogelijk, omdat zij geen ervaring op kunnen doen door het beperkte aanbod van shows in Nederland. Deze ervaring is wel vereist om gecertificeerd te worden. Buiten dat kennen we in Nederland strenge regels om professioneel vuurwerk tot onbranding te brengen. Vuurwerkshows die we zien in Parijs, Londen en Sydney zijn prachtig, maar in Nederland onmogelijk vanwege de beperkte ruimte. Het Nationaal vuurwerk in Rotterdam is een stap in de goede richting, maar qua concept niet vergelijkbaar met de grote shows in het buitenland. Realiseer u ook dat de show in Rotterdam al op een budget van 300.000 euro zit. Een show zoals we die in Londen zien gaat over de 2 miljoen euro.

Nogmaals, ik vind het heel belangrijk dat problemen omtrent het vuurwerk worden aangepakt. Maar investeer in het aanpakken van raddraaiers en vandalen, pak de handel in illegaal vuurwerk aan en zorg dat er voldoende aandacht wordt besteed aan voorlichting. Je bent een rund als je met vuurwerk stunt!

Laatst bewerkt:

tsunami69

Registered User
ik begrijp nooit waar ze al die medestanders vandaan halen, nu ook weer " Uit recent onderzoek van zowel EenVandaag als TNS NIPO blijkt dat bijna tweederde van de Nederlandse bevolking een vuurwerkverbod voor particulieren steunt."
Als ik binnen mijn familie, vrienden, kennissen en collega's ernaar vraag vindt ik er eentje die faliekant tegen vuurwerk is, een aantal die het werkelijk niets interesseert maar het overgrote deel stookt of zelf of kijkt er met veel plezier naar.

Firecrack-R

Registered User

Als vuurwerkliefhebber vind ik de kern van uw bericht waardevol en goed. De discussie over de problematiek rondom de jaarwisseling moet inderdaad gevoerd worden. Dat geldt voor het geweld tegen hulpverleners, voor de vernielingen op straat en dus ook voor het vuurwerk.

Het is belangrijk op te merken dat veel verwondingen worden veroorzaakt door illegaal, verboden vuurwerk. Vuurwerk dat in Nederland verboden is en via illegale wegen ons land in komt. Niet alleen met de jaarwisseling wordt dit vuurwerk afgestoken. Ook bij ongeregeldheden bij voetbal, demonstraties of feesten zoals het wereldkampioenschap voetbal wordt dit vuurwerk ontstoken. Het mag niet, maar het gebeurt.

Ook onschuldige mensen worden slachtoffer van vuurwerk. Echter is de statistiek niet zuiver. De organisatie VeiligheidNL stelt in het rapport over de jaarwisseling van 2013-2014 dat 33% van de slachtoffers omstander was. Niemand zal zichzelf opzettelijk willen verwonden, maar dit gegeven wil niet zeggen dat de omstander per definitie onschuldig is. Zo is in het rapport te lezen dat iemand een reeds aangestoken vuurpijl vast pakte die door een ander was aangestoken. Een ander voorbeeld is van een persoon die gewond raakte door een vallende tak in het bos toen hij naar vuurwerk stond te kijken. De personen worden tot de categorie 'omstander' gerekend, maar het mag duidelijk zijn dat vuurwerk in deze niet de boosdoener is. Toch vervuilt dit de statistiek hierover.

Een ander onjuist gegeven is dat 56% van de gewonden, slachtoffer zijn geworden van legaal vuurwerk. Ook deze statistiek is niet zuiver, omdat VeiligheidNL ook incidenten met zelf gefabriceerd vuurwerk tot deze categorie rekent. Het fabriceren en knutselen met vuurwerk is per wet verboden. De keuze om dit samen te voegen met legaal vuurwerk is dan ook ongepast en vervuilend voor een heldere discussie.

Uw stelling dat een meerderheid voor een vuurwerkverbod is met diverse onderzoeken te ontkrachten. Uit een peiling van het programma Arena, waarin gisteravond uitgebreid aandacht werd besteed, blijkt dat 71% van de kijkers tegen een vuurwerk verbod is. Het is maar net welk onderzoek u erbij pakt en welk u het beste uitkomt.

Het plan voor een centrale show is mooi, maar niet reëel. Neem Koningsdag als voorbeeld. Ongeveer 50% van de vuurwerkshows is in de gemeenten van de agenda geschrapt, omdat er geen financiële middelen voor zijn. Sponsoren blijven weg en ook de gemeenten hebben er geen ruimte meer voor in hun begroting. Ook praktisch is dit plan niet uit te voeren, omdat er te weinig professionals zijn die met vuurwerk mogen werken. Het opleiden van nieuwe professionals is vrijwel onmogelijk, omdat zij geen ervaring op kunnen doen door het beperkte aanbod van shows in Nederland. Deze ervaring is wel vereist om gecertificeerd te worden. Buiten dat kennen we in Nederland strenge regels om professioneel vuurwerk tot onbranding te brengen. Vuurwerkshows die we zien in Parijs, Londen en Sydney zijn prachtig, maar in Nederland onmogelijk vanwege de beperkte ruimte. Het Nationaal vuurwerk in Rotterdam is een stap in de goede richting, maar qua concept niet vergelijkbaar met de grote shows in het buitenland. Realiseer u ook dat de show in Rotterdam al op een budget van 300.000 euro zit. Een show zoals we die in Londen zien gaat over de 2 miljoen euro.

Nogmaals, ik vind het heel belangrijk dat problemen omtrent het vuurwerk worden aangepakt. Maar investeer in het aanpakken van raddraaiers en vandalen, pak de handel in illegaal vuurwerk aan en zorg dat er voldoende aandacht wordt besteed aan voorlichting. Je bent een rund als je met vuurwerk stunt!

Heel, heel erg sterk stuk wat jij hier wegzet KoenL! Misschien een idee om jouw verhaal als kernverhaal te gebruiken in de strijd tegen de anti-vuurwerklobby, en eventuele aanvullingen hier aan toe te voegen..? Al is je verhaal behoorlijk compleet. Hulde!

Tony

Administrator
Medewerker

Thanks Koen!
Zeer goed en duidelijk geschreven.
Misschien moeten we dit stukje tekst wat vaker gebruiken en we zouden ook moeten proberen om dit stuk in de media te krijgen.

joszie

Zilveren Member
een prima stuk Koen,
Ik heb ook maar een korte reactie neergezet. Dit keer niet met allerlei feiten maar gewoon een makkelijk verhaal zoals het in de kern voor mij is.

Meer vrijheid? Voor wie? Niet voor mij in ieder geval. Ik vier de jaarwisseling al zo lang ik mij kan herinneren met een besloten groep (vrienden/ famillie/ gezien). lekker eten en 's nachts het nieuwe jaar inluiden met veel Nederlands goedgekeurd vuurwerk in de straat voor het huis. DAT is de VRIJHEID die ik nu heb. En u wil dat verbieden? om met een belachelijk oplossing te komen dat ik met mijn hele gezin maar naar een weilandje moet gaan om een centrale show te zien? Dat noem ik geen vrijheid meneer. U zegt zelf al dat er al een vuurwerkverbod is. En dat klopt. op 8 uren na geldt die het gehele jaar door. Toch zijn er in de laatste maanden van het jaar ( wanneer het vuurwerk al verboden is) met regelmaat flinke knallen te horen. En u denkt dit te kunnen voorkomen door de overige 8 uren ook te verbieden? Met de huidige open grenzen en een vrije verkoop van vuurwerk in bijna alle Europese landen om ons heen? Hoe naïef kunt u zijn!

magnolia

Registered User
knap stukje schrijfwerk koen dat doe ik jou niet na .
met dit stuk kan je prima voor de dag komen .
hier is echt over na gedacht top :happy:

Plum Bloom

Registered User
Heb zojuist meneer Leijte een mailtje gestuurd (tom.leijte@jovd.nl):

Geachte heer Leijte,

Met interesse las ik, legaal-vuurwerkliefhebber, Uw opiniestuk op volkskrant.nl. U beweert daarin dat vuurwerkschade elke Nederlander 250 euro kost. Enig hoofdrekenen leert mij dat het in dat geval gaat om een schadepost van liefst 4 miljard euro. Kunt U mij laten weten wie volgens U dat bedrag van 250 euro berekend heeft en hoe die berekening tot stand is gekomen? Ik heb namelijk de indruk dat dit bedrag niet klopt en zou het spijtig vinden wanneer de discussie over vuurwerk, bewust of onbewust, onzuiver wordt door cijfers die niet kloppen.

Met vriendelijke groet,

Plum Bloom

Laatst bewerkt:
Bovenaan