Minder schade tijdens jaarwisseling

Plum Bloom

Registered User
Tijdens de jaarwisseling is voor zo’n 10 tot 12 miljoen euro schade aangericht aan huizen en auto’s. Vorig jaar was er nog voor zo’n 15 miljoen euro aan schade. Dat blijkt uit een eerste schatting van het Verbond van Verzekeraars.

De schade is toe te schrijven aan brand, vernieling en zwaar illegaal vuurwerk. Zo raakten in Etten-Leur meerdere woningen en auto´s beschadigd. In heel Nederland zijn bijna tweehonderd auto´s in vlammen opgegaan.

Het verbond benadrukt dat het een eerste schatting is, gebaseerd op de claims die tot nu toe zijn binnengekomen. Medische kosten en de schade voor bedrijven, scholen en kinderdagverblijven zijn nog niet bekend.

Dalende trend
Volgens een woordvoerder van de brancheorganisatie is er de afgelopen zes jaar sprake van een dalende trend. Zo wordt er steeds minder illegaal vuurwerk afgestoken. De politie is strenger gaan controleren en volgens de woordvoerder is illegaal vuurwerk minder aantrekkelijk geworden omdat legaal vuurwerk zwaarder mag zijn.

De invoering van het snelrecht in 2011 heeft bovendien een preventieve werking, aldus de woordvoerder. Hierdoor kunnen strafzaken op zeer korte termijn worden afgehandeld. Ook stellen steeds meer gemeenten vuurwerkvrije zones in en organiseren ze vaker vuurwerkshows. Tot slot zijn in 2014 de tijden aangepast waarop vuurwerk mag worden afgestoken. Nu mag alleen tussen 18.00 uur en 02.00 uur vuurwerk worden afgestoken.

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/01/02/minder-schade-tijdens-jaarwisseling-a1586803

Plum Bloom

Registered User
Da's dus 60 cent per Nederlander.

En verder liegen we er maar weer op los over meer vuurwerkvrije zones en gemeentelijke shows, zonder dat de verslaggeefster (?) van de zelfbenoemde kwaliteitskrant iets verder kijkt dan haar neus lang is.

GMP82

Zilveren Member
Inderdaad, er zijn helemaal niet meer vuurwerkvrije zones. Sommige gemeenten hebben zelfs het licht gezien en hebben zones geschrapt!

En dit geldt overigens ook voor vuurwerkshows (vaak wegbezuinigd).

En minder illegaal vuurwerk afgestoken....? Hier zijn natuulijk geen officiële cijfers van - dus dat statement valt uberhaupt niet te staven - hooguit zijn er cijfers van wat er gepakt/onderschept wordt.

Waar ik dit jaar vierde, had ik nou niet echt de indruk dat er minder illegaal gestookt werd. Toegegeven, ik heb minder illegale knallers gehoord, maar de shells vlogen in rap tempo en grote hoeveelheden in de wijken om me heen de lucht in.

AWG

Registered User
Inderdaad, er zijn helemaal niet meer vuurwerkvrije zones. Sommige gemeenten hebben zelfs het licht gezien en hebben zones geschrapt!

En dit geldt overigens ook voor vuurwerkshows (vaak wegbezuinigd).

En minder illegaal vuurwerk afgestoken....? Hier zijn natuulijk geen officiële cijfers van - dus dat statement valt uberhaupt niet te staven - hooguit zijn er cijfers van wat er gepakt/onderschept wordt.

Waar ik dit jaar vierde, had ik nou niet echt de indruk dat er minder illegaal gestookt werd. Toegegeven, ik heb minder illegale knallers gehoord, maar de shells vlogen in rap tempo en grote hoeveelheden in de wijken om me heen de lucht in.

is ook 1 van de laatste jaren(al is elke shell er 1 teveel), polen heeft verbod erop ingesteld.
dus het zal drastisch verminderen. thank fock for that...

GMP82

Zilveren Member
Oh? Dat had ik nog niet meegekregen?
Nou ben ik er niet helemaal in thuis, maar denk niet dat Polen de enige 'bron' is.
Maar tis wel een gunstige ontwikkeling voor het verminderen van onthoofde papa's...

AWG

Registered User
Oh? Dat had ik nog niet meegekregen?
Nou ben ik er niet helemaal in thuis, maar denk niet dat Polen de enige 'bron' is.
Maar tis wel een gunstige ontwikkeling voor het verminderen van onthoofde papa's...

tsjechie is de banden ook aan het aantrekken, en het meeste spul kwam per post uit die 2 landen, daar kun je het ook kopen gewoon op de polenmarkt enzo.
je kunt het nooit helemaal uitbannen, maar dit scheelt al een slok op een borrel.

eerlijk is eerlijk ik zit soms likkebaardend te kijken naar al het moois wat er verder nog tussenzit,(buiten die snertknallers om) zoals die megavulkanen en zinksierpijlen etc.
het is toch een soort harddrugs ten opzichte van onze softdrugs.:slow:

GMP82

Zilveren Member
Mja, ik vind shells geweldig mooi om te zien, maar ze horen niet thuis op straat in woonwijken en in handen van amateurs.

Die prof vulkanen, tja, dan jeukt het bij mij ook. Maar ja, dan hoop ik maar dat de NL grens een keer opgetrokken wordt. *wishful thinking*

Bovenaan