Minder mensen van plan vuurwerk af te steken

goofygrunn

Registered User
Acht procent van de Groningers zegt tijdens de jaarwisseling 'zeker' vuurwerk af te gaan steken. Dat blijkt uit onderzoek van I&O Research.
Het onderzoeksbureau stelde de vuurwerkvraag in alle provincies. In Overijssel zal het meeste worden geknald (21 procent) en in Limburg het minste (4 procent). Groningen voert met een vierde plek de ranglijst van onderen aan.

Minder vuurwerk
Door het onderzoek van I&O Research is er wel een trend waarneembaar. Gemiddeld gezien zegt twaalf procent van de Nederlanders vuurwerk af te gaan steken; dat is twee procent minder dan het jaar ervoor. De lichte daling is volgens I&O mede te verklaren door de opkomst van professionele vuurwerkshows.

http://www.rtvnoord.nl/nieuws/157261/Minder-mensen-van-plan-vuurwerk-af-te-steken

blackpowder

Registered User
Als ik zie wat er jaarlijks de lucht ingaat lijkt mij 12% wat aan de lage kant.
Maar daarentegen 75 mlj omzet en van 12% = ruim 2 miljoen Nederlanders is het bestedingsbedrag +- 37 euro per persoon en dat klinkt plausibel.

rowan256

Banned
Beetje onzin natuurlijk, ik zie vuurwerk ieder jaar populairder worden, het enige verschil is dat buitenlands vuurwerk steeds populairder wordt en dan met name het extreme omdat er zoveel onzin over verspreid wordt en omdat er zoveel haat tegen vuurwerk verspreid wordt door de media.
Er wordt een tweespalt gecreëerd waarbij mensen een partij kiezen.
Nederlands vuurwerk wordt steeds duurder en buitenlands vuurwerk naar verhouding steeds minder.

Je zou hoogstens kunnen zeggen dat, sinds ze pas om 18:00 mogen beginnen, mensen hun aankoopbeleid aanpassen, maar verder wordt alles natuurlijk weer eens uit een duim gezogen.

Waarschijnlijk zullen er de komende jaren wel veel meer ongelukken gebeuren, gezien kinderen enkel in het donker kunnen leren vuurwerk te gebruiken en veel minder ervaren zullen zijn als de begin 30igers van nu vroeger.

Laatst bewerkt:

ifeelfine

Registered User
hmmm vuurwerk steeds populairder

de afgelopen 10 jaar op 7 verschillende plaatsen oud jaar gevierd en waar het dan ook was (zowel zuid oost west als midden van het land) waren er niet meer dan 2 of 3 gezinnen in een straat die vuurwerk afstaken denk dat die 10-15% die zelf afsteken wel klopt

meest gehoorde reden: er is genoeg mooi vuurwerk te zien waarom zou ik daar mijn zuurverdiende geld aan besteden........

Hairy Harry

Registered User
De lichte daling komt door de komst van professionele shows? Die paar shows die er zijn? Vergeleken met vorig jaar zijn er toch niet veel shows bij gekomen, dacht ik?

Sowieso is dit weer de grote dooddoener, de professionele show. Een meerderheid wil een verbod op vuurwerk, mits er een proffesionele show voor terugkomt in elke gemeente, wat ten eerste al niet haalbaar is, en ten tweede: de gemeenten hebben aangegeven dat ze niet staan te springen om professionele shows, omdat het voor de overlast die ervaren word niet uitmaakt, en het gewoon niet op te brengen is voor de gemeenten. Het zou toch leuk zijn als ze dat er een keer bij vermelden.

Laatst bewerkt:

maartenvincent

Registered User
Welke shows worden er bedoeld?
Die je op tv ziet om 12 uur? Ik ken er in ieder geval geen in de buurt.
Met vuurwerk ben ik in de straat meestal de enige, de rest is op vakantie of blijft binnen.

Bovenaan