Milieuvriendelijk vuurwerk, hot or not?

PyroGuy

Registered User
Dat vuurwerk niet zo geweldig is voor het milieu weten wij allemaal wel. Daar hebben we het natuurlijk liever niet te veel over, want we hebben geen trek in nog meer negatief vuurwerknieuws.

Tegenwoordig moet alles duurzaam zijn en dus goed voor het milieu. Ook vuurwerkimporteurs gaan met de tijd mee. Lesli vuurwerk schijnt hier al mee bezig te zijn en Wolff komt dit jaar met een heus 'groen' pijlenpakket op de markt, de Green Zone.

Ik denk dat ze geen andere keuze hebben. Het is iets wat veel mensen bezig houdt en naast dat het beter is voor het milieu zal er zeker wel markt voor zijn. Aan de andere kant, in hoeverre kan vuurwerk eigenlijk goed voor het milieu zijn? Wat zal er over een paar jaar veranderen op de vuurwerkmarkt als er steeds meer 'groen' vuurwerk komt? Aan de ene kant natuurlijk leuk dat het milieuvriendelijker wordt, maar zullen de liefhebbers hier niet onder lijden? De prijzen zouden wel eens fors kunnen stijgen en dan betwijfel ik of het wel mogelijk is om net zulke mooie effecten te creëren als met niet-milieu-vriendelijk vuurwerk.

Brand los en laat hier weten wat je van milieuvriendelijk vuurwerk vindt.. Hot or not?

-Als dit al bestaat mag het weg, kon het zo gauw niet vinden in ieder geval en het lijkt me een leuke discussie-

Tony

Administrator
Medewerker
Het pijlenpakket van Wolff is betreft de verpakking groen. Aan de binnen is alles nog gelijk.
Voor de rest vind ik dat we gewoon lekker moeten knallen tot we erbij neer vallen. Die ene dag in het jaar zal de wereld niet doen vergaan.

heartworm

FPM Kalender Beheer
Medewerker
Vooral Smaragd-groen (Emerald) is mooi in vuurwerk!
Zonder gekheid: Groen vuurwerk is wel in opmars, maar dat komt ook door wetgeving die b.v. al het gebruik van zware metalen (vaste kleuren) al goed teruggedrongen heeft.
Echt groen vuurwerk gaan we m.i. nooit krijgen, want bij verbranding van kruit komen eenmaal (broeikas)gassen vrij.
Wel mag van mij het gebruik van zware metalen en andere schadelijke verbindingen in vuurwerk nog verder worden teruggedrongen.

smilli

FPM Filmer
Vraag me af in hoeverre je met kruit een niet schadelijk product kan maken. Vind het ook ontzettend overdreven hoe de media vaak reageerd over hoe slecht vuurwerk zou zijn terwijl dit echt in het niet valt met verkeer of andere dagelijkse activiteiten die veel slechter zijn voor het milieu. Ik verwacht eigenlijk van dit zogenaamde groene vuurwerk dat er weinig verschil zal zijn maar lesli dit vooral doet uit commercieel oogpunt om ook de mensen aan te trekken die wat om het milieu geven.

bridge

Bronzen Member
-Minder zwart kruit en meer zilverkruit in de rollen. Dat zou voor het milieu al een stuk minder belastend zijn.

-Meer gebruik maken van recyclingtechnieken, dus: reloadable shells. Dan krijg je geen tubes die blijven liggen.

-Meer groot kaliber vuurwerk toestaan. Dikke shells, hetgeen ook minder belastend is. 10 3 inchers bijv laten veel meer papier achter dan 1 8 incher.

-verbod op klein vuurwerk. Dit blijft nl altijd liggen op straat, terwijl iedereen die grote bakken altijd wel keurig op ruimt.

-ruimere afsteekmogelijkheden zodat de hele flikkerse boel zich niet concentreert op een dag, hetgeen uiterst belastend is voor het milieu. Dus bijv een week lang mag er gestookt worden. Dat kan de natuur nl veel makkelijker verwerken.

Tot zover een aantal tips van mijn kant.

heartworm

FPM Kalender Beheer
Medewerker
Reloadable is inderdaad milieutechnische en stuk vriendelijker.
Ook qua transportbewegingen scheelt het een karrevracht CO2 b.v.

mickeyzegtboem

Registered User
Mooi discussievoer dit!
Opzich kan ik me wel vinden in het vergroenen van vuurwerk.
In veel producten is het mogelijk om het gebruikte plastic wat door de natuur niet te verwerken is, te vervangen door papier of iets op papier basis.
Denk hierbij aan bijvoorbeeld:

-Kartonnen doppen op vuurpijlen ipv kunststof doppen.
-hard geperste kartonnen buisjes voor fluitbakken ipv kunststof.
-cellofaan (papierbasis) op/om blokken ipv plastic folie.

op het moment dat hier kritisch naar gekeken zou worden, zou de milieu belasting al een stuk minder worden.
Papier is immers afbreekbaar, en zeker als er ongebleekt papier gebruikt word, is de milieubelasting voor de productie minimaal.

Over de chems kan ik weinig respect opbrengen om dit nog verder te vergroenen.
Eigenlijk alle zware metalen (die dus in een belastende vorm neerslaan) zijn al verboden te gebruiken.
De hedendaagse chems zijn verbindingen die als ze verbranden, weinig milieu belasting met zich meebrengen.
Immers het zijn stoffen die in een geoxideerde vorm al in de natuur voorkomen.
Wij delven deze stoffen, maken ze zuiver, en door de verbranding komen ze in de natuur weer terug.

Broeikasgassen (koolstofgassen oa co2) zijn een verschijnsel wat je in vuurwerk niet weg kan halen, er vind nu eenmaal verbranding plaats, met als bijproduct co2.
het enige wat hieraan gedaan kan worden is nog meer papier te gebruiken, door meer bomen te planten en te gebruiken voor productie, word er automatisch meer co2 door de natuur weggenomen.
Het zou dus een uitstekende manier zijn om in ieder geval klimaat neutraler te produceren.

bluebear

Registered User
je spreekt een specifiekere markt aan met dit productsoort.
misschien kan de focus beter erop liggen om al het vuurwerk 'groen' te maken.
dan slaat alles om en zullen de kosten ook niet veel hoger uitvallen.
mij(en ik denk vele anderren) boeit het namelijk niet wat voor dopje er op een pijl zit of wat dan ook maar het effect moet net zo goed zijn als gewoon vuurwerk.
mvg

ifeelfine

Registered User
milieudiscussie is zooo 2010 (of zelfs 09) maar goed zonder gekheid, vuurwerk milieuvriendeijk maken?? dat lijkt me een utopie, maar zoals hierboven al aangegeven, de IJsberen zullen echt niet allemaal verzuipen van 1 dag vuurwerkafsteken. (was dat niet ergens onderzocht vorig jaar tijdens de overheidsdiscussie over consumentenvuurwerk, was het niet net zoveel als 1 chemische fabriek per dag)

bluebear

Registered User
milieudiscussie is zooo 2010 (of zelfs 09) maar goed zonder gekheid, vuurwerk milieuvriendeijk maken?? dat lijkt me een utopie, maar zoals hierboven al aangegeven, de IJsberen zullen echt niet allemaal verzuipen van 1 dag vuurwerkafsteken. (was dat niet ergens onderzocht vorig jaar tijdens de overheidsdiscussie over consumentenvuurwerk, was het niet net zoveel als 1 chemische fabriek per dag)
maar daar waar we het milieu kunnen ontlasten moeten we dat toch doen?
of is dat nou een hippie instelling die ik heb of zo ?:tounge:
enige is dat het dan normaal moet worden en niet speciaal waardoor de prijs ook niet erg stijgt,

mickeyzegtboem

Registered User
nja leeftijd, ook ik boei me niet heel veel om het milieu (ook te zien aan m'n auto met een mooie 2 liter diesel motor, helaas wel met roetfilter haha), maar op het moment dat er wat kleine maatregelen genomen kunnen worden om in ieder geval het plastic uit te bannen kan ik alleen maar voor zijn.

Ten eerste omdat de olievoorraad er toch al sneller doorgaat als dat we allemaal denken, en ik liever diesel in m'n tank heb als een plastic component in het vuurwerk.
En ten tweede omdat je die plastic vuurwerk zooi in juni nog overal in de bosjes en tuintjes tegenkomt, terwijl al het papier allang is opgelost.
Vooral het rommel effect is het hierbij dus, niet zozeer de milieu belasting

Lijkt me een mooi voorbeeld van 2 vliegen in 1 klap....

Bovenaan