Meer gemeenten doen proef met vrijwillig vuurwerkvrije zone

Michel_G

Zilveren Member
Zeker dertien grote gemeenten experimenteren met Oud en Nieuw met vrijwillig vuurwerkvrije zones. Dat blijkt uit een inventarisatie van de Volkskrant.

De gemeenten volgen het voorbeeld van Den Haag. Daar werd vorig jaar al een proef gedaan waar inwoners zelf hun straat of pleintje vuurwerkvrij verklaren en daarop zelf toezien. De gemeenten leveren wel markeringsborden, maar handhaven het verbod zelf niet.

Onder de gemeenten die de komende jaarwisseling dergelijke zones toelaten, zijn de vier grote steden. Ook onder meer Almere, Delft en Hilversum experimenteren ermee. Ze hopen zo de overlast en risico's van vuurwerk verder terug te dringen zonder veel geld uit te geven.

Mensen kunnen zelf een vuurwerkvrije zone aanvragen bij hun gemeente. Volgens de Volkskrant loopt het nog nergens storm. "Veel bewoners schrikken terug voor het gedoe met de buren die wel graag vuurwerk willen afsteken", citeert de krant een woordvoerder van de gemeente Hilversum.

Geen landelijk verbod
Veel gemeenten zouden het liefst hebben dat er een landelijk verbod komt op consumentenvuurwerk, maar zo'n verbod wil het kabinet niet instellen. Daarom komen steeds meer gemeenten met eigen maatregelen om het afsteken van vuurwerk in te perken.

Behalve vrijwillig vuurwerkvrije zones heeft een aantal gemeenten de komende jaarwisseling ook vuurwerkvrije zones waar wél wordt gehandhaafd. Met ingang van 2019/2020 draaien Amsterdam en Rotterdam het beleid om: dan is vuurwerk alleen nog toegestaan in speciaal aangewezen zones.

Bron: https://nos.nl/artikel/2262965-meer-gemeenten-doen-proef-met-vrijwillig-vuurwerkvrije-zone.html

Koetje

Registered User
Dit land is echt failliet. Natuurlijk gaat dit nooit werken! Maar al deze schijnmaatregelen dienen maar 1 groter doel. Een totaalverbod, uiteindelijk.

Plum Bloom

Registered User
Dit land is echt failliet. Natuurlijk gaat dit nooit werken! Maar al deze schijnmaatregelen dienen maar 1 groter doel. Een totaalverbod, uiteindelijk.

De laffe bestuurders die dit soort experimenten op hun burgers loslaten, zouden voor de rechter moeten worden gesleept.

Maar dat het kennelijk nergens storm loopt, en dat mensen bang zijn voor gedoe met buren die wel van hun wettelijk recht gebruik maken, dat is wel mooi.

KruitFreak

Registered User
Ik denk dat je confrontaties krijgt want bewoners moeten het zelf handhaven maar stel dat er een vuurwerkfanaat woont dan gaat dat niet werken. Ik zou het zelf ook niet pikken dat een stel zeuren in de straat voor mij gaan bepalen dat ik niks mag afsteken. Never nooit niet!

wit1704

Registered User
Ben het met jullie eens. Dit is een waardeloze oplossing. Zo'n halve oplossing veroorzaakt alleen maar buren ruzie's ipv de burgers nader tot elkaar te brengen.
Ben bang dat dit nog net iets erger kan worden dan met die Zwarte pieten. Mogelijk gaan mensen op de vuist omdat in de regel men een potje op heeft.

Daarnaast is het ook raar om je mede bewoners te verbannen naar de buurte waar het (nog ) wel kan.
Dat gaat uiteindelijk ook weer overlast veroorzaken. Omdat er dan zoveel mensen zich moeten gaan verplaatsten gaat dat ook weer tot de nodige overlast lijden.

Nee, het moet duidelijk zijn. Of een geheel landelijk VERBOD (snif) , of geen aanmoediging om de burgers te manen tot het stichten van vuurwerk vrije straaten.
WIj zijn in de Nederland helaas erg aan het vertrutten. Waar is die vrijheid en tollerantie van vroeger?

Laatst bewerkt:

Red Eagle

Registered User
En toch is het steeds een terugkerend probleem in de randstad.
Hier in Drenthe hebben we voor alsnog nergens last van.(Ook zwarte piet is hier geen discussie)
Iets met nuchter en leven en laten leven denk ik?
Af en toe knalt er hier wat maar overlast kennen we hier niet echt.
Oud en nieuw is hier nog gewoon het feest wat we van vroeger kennen.

Plum Bloom

Registered User
Ik bereid mij voor op een golf(je) aan negatieve reacties op de 31e. Vorig jaar voor het eerst in mijn leven een grote bek gekregen, van een dik wijf met een grote hond, terwijl ik nota bene wachtte met afsteken van cat. 1 tot zij en dat beest voorbij waren. Ik denk dat de haters zich dit jaar zeer gesteund zullen voelen door de heksenjacht in de media.

adgertic

Registered User
Het is toch te debiel voor woorden....
Ik doe mn best om er weer een feestje van te maken.... Ik leg contact met de buren, Ik plan met wat buren een showtje (buiten dat wat ik al gepland had), ik zorg dat er voldoende vuurwerkbrillen zijn, ik check zelfs nog even waar de partytent moet komen aan het einde van het jaar, ik stof alvast de vuurkorf af en denk dit jaar een gezellige jaarwisseling met de buurt te hebben. Dan lees ik dit en vraag ik me af waarom dat niet gewoon overal kan.
Nederland land van tolerantie en tradities. Behalve als het de zeikende babyboomgeneratie eventjes niet uitkomt..... bah bah.

Bovenaan