mascleta

jasonkoevoet

Registered User
Ik vind dat er nog te weinig informatie op fpm staat om zelf een mascleta
samen te stellen, te bouwen, te vervoeren, te schieten...
Daarom deze thread.

Brand maar los

Tony

Administrator
Medewerker
Daarom deze thread.

Brand maar los

Er staat hier over geen informatie online omdat het simpel niet te doen is.
De spullen zijn niet verkrijgbaar en verboden (1.1G) en daar houdt het al mee op.

Pyromaster2

Registered User
En daarbij komt ook nog kijken dat een echte traditionele mascleta zoals wij die kennen van Valecia niet te realiseren is.
Er komt veel meer werk bij kijken dan alleen trueno's vlechten, mine's klaarzetten, rekken met daarin salute's opstellen.

Meeste mensen noemen een knalshow als term een mascleta, aangezien het bij veel mensen ietwat deftiger en interessanter overkomt als dat men zegt show met knallers.

Maargoed de hulpmiddelen die men hoofdzakelijk gebruikt bij een mascleta zoals grote vlinders, Ti salute's, mine's, enz. zijn allemaal alleen via de illegale cirquit te verkrijgen.

Zorg eerst maar dat je fatsoenlijke knallers kunt verkrijgen, de ruimte ervoor hebt, kunt vlechten, en een beetje weet van een goede opstelling van een show met de bijbehorende finale etc.
Want een show met alleen matten en wat losse knallers kan iedereen opstellen.

Daarnaast kan je tussen 2 ontstekingen kiezen, je show met de hand schieten of electronisch, aangezien het hier niet om een traditionele mascleta gaat is handwerk niet echt nodig en kom je al een heel eind met een schietsysteem.

Alvast veel sterkte met de voorbereidingen mocht je het willen realiseren.

Luuk

Registered User
het hoeft toch niet perse trueno's te zijn, je kan toch ook van spanish crackers of noem maar op er toch ook 1 maken. Het is dan niet een '' echte '' mascleta maar dan nog. Het idee is leuk als je met O/N zelf een soort van mascleta maakt.

Laatst bewerkt:

Tony

Administrator
Medewerker
het hoeft toch niet perse trueno's te zijn, je kan toch ook van spanish crackers of noem maar op er toch ook 1 maken. Het is dan niet een '' echte '' mascleta maar dan nog. Het idee is leuk als je met O/N zelf een soort van mascleta maakt.

Treuno zijjn knallers dus een spanish cracker is eigenlijk een een Treuno.
Het is leuk als je zoiets wilt doen maar vergeet het maar om een mascleta te maken want dat gaat gewoon niet lukken al kan je met een hoop diverse knallers en cakes leuke dingen doen..

jasonkoevoet

Registered User
jij je zin dan wil ik graag info over een knalshow

wat is de beste manier om te vlechten dan? ik kan electronisch schieten en ik heb de ruimte. en die knallers is ook helemaal geen probleem: KVK en illegaal.

zuen

Registered User
Maar wat is nou precies het verschil tussen een knalshow met mines, ti-salutes, finale enz. en een mascleta? Is dat vanwege de grootte of wat? want als je precies zoiets maakt(met salutes,mines enz.), kan daar toch nooit zo veel anders aan zijn of begrijp ik het verkeerd.

jasonkoevoet

Registered User
heeft iemand nog tips voor mij knalshow? want het blijkt uit de bovenstaande link dat een mascleta echt een kunst en een vak appart is.

Daarom deze thread.

Brand maar los

Nou ik kan daar heel kort over zijn. Het zal je nooit lukken om een mascleta te schieten zoals deze geschoten worden bijv op "LA PLaza Ayuntamiewnto"
Om een promille aan kennis te vergaren zal al een heel groot probleem zijn, laat staan om deze "MAscleta"werkelijk uit te voeren.
Dus bespaar je de illussie om een mascleta te kunnen schieten.

harrieboem

Registered User
Ik heb in het verleden ( Vorig jaar )al eens gereageerd op een mascleta die eigenlijk geen mascleta genoemd mag worden.
Wat ik hiermee zeggen wil is dat als je de kennis en de componenten niet hebt, je beter niets kunt doen .
Doe je toch wat om het een en het ander op een mascleta te laten lijken , doe het dan niet of noem het dan in iedergeval geen mascleta.
Veel FPM leden weten dat ik met vele anderen in 2004 de eerste mascleta in NL neergezet hebben.
Dit hebben we laten doen door de FA. Tomas uit Spanje.
Waarom ?? Omdat je niet zomaar zelf een mascleta kan bouwen.

Ik ben vanaf 2004 2x 2 weken per jaar in de leer bij Tomas en weet nu anno 2007 de kleine maar o zo belangrijke kneepjes in het bouwen van een mascleta te vinden. Verder hebben we alle artikelen voor het zetten van 4 complete mascleta's op voorraad liggen.
Dus er komt nog wel ff het een en het ander bij kijken.

Voor de liefhebbers dit jaar,: VR. 27 en ZON.29 juli 2007

Zwarte cross Lichtenvoorde
Kleine mascleta + tronada ( orgineel op kruitbaan )

Ik snap zo ie zo niet dat mensen uberhaupt denken even een mascleta te kunnen schieten. De Valenciaanse pirotecnia, die zoveel jaren aan kennis hebben vergaard, stuiten hedentendage nog weleens op problemen. Anyway ik gaat niet verder in discussie, degene die werkelijk denkt een mascleta te kunnen schieten, is naief, en arrogant en is ook zonder respect naar de Valenciaanse pirotecnias.

GMP82

Zilveren Member
Ik snap de commotie en deze is op een bepaalde manier ook terecht. ALS de persoon in kwestie daadwerkelijk een mascleta zou willen EVENAREN. Dit is volgens mij bij lange na niet het geval.

Het is toch een volkomen natuurlijke reactie, dat je je laat inspireren door iets dat je helemaal geweldig vindt? OK, er vallen mensen over dat het woord mascleta gebruikt wordt, maar dit is in mijn ogen enkel en alleen een verwijzing naar waar je je inspiratie en motivatie vandaan hebt. Het wil dus NIET zeggen dat wat je zelf probeert te organiseren/fabriceren een mascleta (volgens Valenciaanse maatstaven) genoemd kan/mag worden. Een echte mascleta is een kunst. Ter vergelijking: Een echte picasso is kunst, maar wie verbied je om 'te schilderen als picasso'. Zolang je jouw schilderij maar geen picasso noemt... is er geen vuiltje aan de lucht.

Ik zou het daarom ook niet willen zien als respectloos naar de Valencianen, maar juist respectvol. Je laten inspireren door iets of iemand is toch de mooiste waardering die je iemand kan geven?
Ik heb namelijk niemand horen zeggen: "dat wat die Valencianen doen, dat is een eitje, dat doe ik ook wel even". DÁT zou pas respectloos zijn. En zo wordt het volgens mij niet gezegd, maar door sommigen wel geinterpreteerd.

Laatst bewerkt:

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Het is toch een volkomen natuurlijke reactie, dat je je laat inspireren door iets dat je helemaal geweldig vindt? OK, er vallen mensen over dat het woord mascleta gebruikt wordt.

Misschien moeten we er een andere naam er voor verzinnen, de self made Mascleta's.
Bijvoorbeeld: Knalvuurwerk kettingreactie.

Bovenaan