Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Ik ben wel benieuwd hoe het gevoel bij de mensen nu is.
Jaren geleden was ik persoonlijk helemaal gek van de avondshows in Valencia. Hoewel ik ze nog steeds erg gaaf vind staat de mascleta met al zijn aspecten op nummer 1.
Allebei onmisbaar voor Fallas maar ga denk ik toch voor de Mascletas, orgy van geweld die je op niet veel andere plekken zo hevig kan meemaken als op het plein. Castillos in Valencia zijn van hoog niveau en prachtig om te zien maar wat minder bijzonder omdat er op een hoop plekken in europa ook zulke gigantische avondshows worden geschoten.
Mascleta zeker weten. Is toch een stuk origineler dan de Castillo's. En dan bedoel ik een beetje wat Smilli zegt, Castillo's kan je ook met gemak ergens anders in Spanje/Europa zien.
Ik ga voor beide, alhoewel de Mascleta's wel speciaal zijn en eigenlijk nergens anders in Europa ziet.
Maar als je mij vraagt wat ik leuker vind...de shows in Italie of de shows in Spanje, ga ik ook voor beide.
De Mascletas hebben mijn voorkeur,zeker afgelopen jaar heb ik zeer genoten van de mascletas op het plein.
Bij de Castillos was dit jaar wel een beetje teleur gesteld bij bepaalde shows.
Ik heb toch de voorkeur voor de avondshows. De mascleta,s, zijn uniek in de wereld en ik sta te springen om ze volgend jaar weer live mee te maken. Maar puur om persoonlijke smaak kan ik toch nog net iets meer genieten van de avondshows.
Wie weet dat mijn smaak ooit nog verandert?
Het eerste jaar ging ik voor de castillos omdat ik nog niet wist wat het was om een mascleta mee te maken. Nu zijn we een paar jaar verder en diverse Spaanse en Italiaanse festivals zijn de revue gepasseerd. Ik kan nu zeggen dat ik niet meer voor de castillos naar Valencia ga omdat er veel mooiere shows in Europa te zien zijn. Het geweld van een mascleta wordt maar zelden overtroffen. Dit los staand van de kunst van de mascletas om ze op te laten lopen in intensiteit.
Ik heb op de mascleta gestemd. Hoe vaker ik ze zie en voel zowel op het plein als in de straten merk je dat het veel meer is dan een stukje (knal)vuurwerk. Daarbuiten is het natuurlijk machtig om de slagen dwars door je heen te voelen gaan. Dat maakt voor mij een mascleta mooier en unieker dan een castillo. Een mooie siershow is ook op vele andere plekken te zien wat het voor mij niet veel specialer maakt. Uiteraard zitten er shows bij van een hoge kwaliteit maar die kun je elders in de wereld ook zien.
Hoewel ik niet vies ben van een knalletje hou ik persoonlijk toch meer van de avondshows.
Een mascleta is natuurlijk heel indrukwekkend maar op 1 of andere manier ben ik toch meer een siernerd
Vooral de brede beelden en de beelden die opgebouwd zijn als "toren" zeg maar mines, tails en diverse calibers shells tegelijk boven elkaar met dezelfde sterrencompositie doen het hem bij mij.
Stja..........................................................de ongelooflijke en soms onnavolgbare en soms en niet te bevatten ritmes van geluid en de samenhangende, zeer melodieuze klanken, daarbij de schitterende tempowisselingen, de ongelooflijke climax maakt het voor mij dat La Mascleta het ultieme stuk vuurwerk is.
Mascleta's zijn bijzonder in de ruimste zin van het woord. Ik kan er helemaal los gaan en enthousiast worden op het plein, 5 minuten lang.
's Avonds kan ik nog lang verhalen over de opbouw van sommige beelden. Ideeen voor 1 januari opdoen (31 dec). Meer in de lijn waar ikzelf nog wat mee kan. Dan toch de avondshows.
Ik vind een mascleta moeilijk te vergelijken met een Castillo. Net zoiets als een Ferrari vergelijken met een Rolls-Royce. Beiden uniek en imposant, maar een totaal andere ervaring. Ik stond 3 jaar geleden bij mijn eerste mascleta met tranen in mijn ogen, wist echt niet wat me overkwam. Gelukkig was ik niet de enige De intensiteit, het ritme, de climax... Mijn broekspijpen stonden te klapperen van de luchtdruk, stond erg dichtbij. Door de uitleg van Mr_Mascleta realiseerde ik me dat het een hele kunst is om een goede mascleta neer te zetten. De Castillo's vind ik vooral erg mooi en de finale's fantastisch. Ik lees hierboven o.a. van Tony en Dennis010 dat er in Europa meer shows zijn van dezelfde kwaliteit of beter, dus blijkbaar niet zo uniek als de mascleta in Valencia. Toch maar eens naar Rotello? Uiteindelijk dus gekozen voor de mascleta.
Ga het volgend jaar voor het eerst in het eggie meemaken .... En ga dan toch ook echt voor de mascleta :-D
In Doetinchem al 2 x ietwat wapperende broekspijpen meegemaakt en dat is niets vergeleken met Valencia denk ik zo haha
Ga het volgend jaar voor het eerst in het eggie meemaken .... En ga dan toch ook echt voor de mascleta :-D
In Doetinchem al 2 x ietwat wapperende broekspijpen meegemaakt en dat is niets vergeleken met Valencia denk ik zo haha