Maken van vuurwerkbom veel zwaarder bestraft

KoenL

Registered User
LEEUWARDEN - Het vervaardigen van zwaar illegaal vuurwerk zal rond de komende jaarwisseling een stuk zwaarder bestraft worden dan gebruikelijk. Wie zelf gaat knutselen met vuurwerk riskeert gevangenisstraffen van zes tot negen maanden. Dat zei Annet Bronsvoort, hoofdofficier van justitie in Leeuwarden, gisteren bij de start van vuurwerkvoorlichting in Fryslân. ,,We willen een duidelijk signaal geven.”

Landelijk zal de vuurwerkcampagne zich richten op het gevaar van groot illegaal vuurwerk en zelfgemaakte explosieven. Het Openbaar Ministerie, de politie en Consument en Veiligheid beginnen op 22 november daar een campagne over.

Rond de jaarwisseling gaat justitie in Fryslân wederom snelrechtzittingen toepassen. Schade door vuurwerk zal verhaald worden, kondigde korpsbeheerder Ferd Crone aan. ,,Vroeger deden we dat als gemeenten niet altijd, omdat de kosten nogal eens groter waren dan de opbrengst. Maar nu moeten daders hoe dan ook betalen aan slachtoffers. Dat maakt indruk.”

Bron: http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=57222

Eric S

Registered User
Goede zet mijn inziens, dader laten betalen aan slachtoffer en ook materiele schade vergoeden.
Zwaardere gevangenisstraffen is mischien wat overdreven.

jetztgehtslos

Registered
Ja. En wat ga je krijgen als er straks geen goede knallers meer te krijgen zijn? Dat mensen vuurwerk uit elkaar gaan slopen om er "bommen" van te maken.

Walgelijke spierballentaal van een manwijf. Anders kan je het niet noemen denk ik. Niets vrouwelijks aan dit taalgebruik.
Hoe dan ook, 6 maanden celstraf gaat de staat 36.000 euro kosten. 9 maanden zelfs 54.000 euro En maar meer repressie joh. Goed hoor. Kost de staat alleen maar meer geld.

.

Laatst bewerkt:

Wekker

Registered User
@ Jetztgehtslos

Ik vind je reactie nogal ondoordacht. Allereerst wat heeft dit stukje met vrouwelijk taalgebruik te maken?
En waarom een walgelijk manwijf?

Daarnaast, het gaat de staat erom om het een te voorkomen, zodat het andere niet nodig is.
Dus preventief mensen waarschuwen zodat mensen zich bewust worden van wat er kan gebeuren wanneer ze toch de fout in
gaan. Dus je zorgt ervoor dat Wandaad A zich niet voordoet, zodat sanctie B niet opgelegd hoef te worden. Lijkt me logisch toch?

Anders dan dat, wanneer iemand het leven van een omstander verwoest, of zelfs beeindigd omdat men te infantiel is om risico's ergens in te onderkennen, dan mag je best een poosje zitten. Mijns inziens.

Maikel

KoenL

Registered User
Ja. En wat ga je krijgen als er straks geen goede knallers meer te krijgen zijn? Dat mensen vuurwerk uit elkaar gaan slopen om er "bommen" van te maken.

Walgelijke spierballentaal van een manwijf. Anders kan je het niet noemen denk ik. Niets vrouwelijks aan dit taalgebruik.
Hoe dan ook, 6 maanden celstraf gaat de staat 36.000 euro kosten. 9 maanden zelfs 54.000 euro En maar meer repressie joh. Goed hoor. Kost de staat alleen maar meer geld.

.

@Jetztgehtlos Prima dat je kritiek hebt op een artikel, maar houd het netjes. Je uitlatingen over deze mevrouw slaan nergens op.

Daarnaast, het is ook nooit goed hè? Eerst is iedereen voor het verhalen van de schade op de daders en het harder straffen van degene die vuurwerk misbruiken. Dan komt de overheid eens met deze aankondiging en guess what?! WEER NIET GOED. Ik word er moe van, heel moe.

Tony

Administrator
Medewerker
@ Jetztgehtslos

Ik vind je reactie nogal ondoordacht. Allereerst wat heeft dit stukje met vrouwelijk taalgebruik te maken?
En waarom een walgelijk manwijf?

Daarnaast, het gaat de staat erom om het een te voorkomen, zodat het andere niet nodig is.
Dus preventief mensen waarschuwen zodat mensen zich bewust worden van wat er kan gebeuren wanneer ze toch de fout in
gaan. Dus je zorgt ervoor dat Wandaad A zich niet voordoet, zodat sanctie B niet opgelegd hoef te worden. Lijkt me logisch toch?

Anders dan dat, wanneer iemand het leven van een omstander verwoest, of zelfs beeindigd omdat men te infantiel is om risico's ergens in te onderkennen, dan mag je best een poosje zitten. Mijns inziens.

Maikel

@Jetztgehtlos Prima dat je kritiek hebt op een artikel, maar houd het netjes. Je uitlatingen over deze mevrouw slaan nergens op.

Daarnaast, het is ook nooit goed hè? Eerst is iedereen voor het verhalen van de schade op de daders en het harder straffen van degene die vuurwerk misbruiken. Dan komt de overheid eens met deze aankondiging en guess what?! WEER NIET GOED. Ik word er moe van, heel moe.

Mee eens!

Red Eagle

Registered User
En als je heel veel mazzel hebt mag je gratis en voor niets een nieuwe auto kopen omdat deze in de poeier ligt...

Ja daar doelde ik ook op.
Door rood rijden is ook gevaarlijk voor jou en je omstanders en kost je dus in verhouding veel minder.
Je hoeft er in ieder geval niet voor te zitten?
Blijft daarom Nederland een raar land vinden als het om strafrecht gaat!
Neemt niet weg dat het maken van een vuurwerkbom goed bestraft moet worden maar vind dit wel weer erg overdreven.

T is misschien een raar voorbeeld maar de gemiddelde amerikaan ( al dan niet zwart) krijgt in de meeste staten de doodstraf voor moord door schuld enz
Ben je toevallig de arts van Wako Jacko dan kom je er af met waarschijnlijk 2 jaar een enkel bandje dragen.
En zo zijn er tal van voorbeelden waarin het rechtsystheem echt van geen kanten deugt

Pancake77

Registered User
Goede zaak! zou best nog wat langer mogen zijn, moedwillig een ander in gevaar brengen.(met evt. lichamelijk letsel of dood tot gevolg)
Moet je ook niet janken als je het verkloot, weg met dat soort hersenloze egoïsten.

Dit soort figuren verklooien het ook nog eens voor de 99% goedwillige vuurwerkliefhebbers.

Get a life!

Pancake77

Registered User
Ja daar doelde ik ook op.
Door rood rijden is ook gevaarlijk voor jou en je omstanders en kost je dus in verhouding veel minder.
Je hoeft er in ieder geval niet voor te zitten?
Blijft daarom Nederland een raar land vinden als het om strafrecht gaat!
Neemt niet weg dat het maken van een vuurwerkbom goed bestraft moet worden maar vind dit wel weer erg overdreven.

T is misschien een raar voorbeeld maar de gemiddelde amerikaan ( al dan niet zwart) krijgt in de meeste staten de doodstraf voor moord door schuld enz
Ben je toevallig de arts van Wako Jacko dan kom je er af met waarschijnlijk 2 jaar een enkel bandje dragen.
En zo zijn er tal van voorbeelden waarin het rechtsystheem echt van geen kanten deugt

Snap je wel, door rood rijden is ook niet goed te praten, maar is soms snel gebeurd.

Een bom fabriceren is met voorbedachte rade gepland, dus valt imo niet met elkaar te vergelijken.
Oké, je brengt je medeweggebruiker in gevaar, maar of dit altijd moedwillig gebeurd?
Het gebeurd me wel eens dat ik niet meer bijtijds kan stoppen en dan net rood meeneem, dit gebeurd al snel, maar dat is natuurlijk niet met voorbedachte rade.

Red Eagle

Registered User
Snap je wel, door rood rijden is ook niet goed te praten, maar is soms snel gebeurd.

Een bom fabriceren is met voorbedachte rade gepland, dus valt imo niet met elkaar te vergelijken.
Oké, je brengt je medeweggebruiker in gevaar, maar of dit altijd moedwillig gebeurd?
Het gebeurd me wel eens dat ik niet meer bijtijds kan stoppen en dan net rood meeneem, dit gebeurd al snel, maar dat is natuurlijk niet met voorbedachte rade.

Het ging mij eigenlijk meer om de bezopen straf die wordt opgelegd.
Die staat zo scheef in verhouding met andere ook gevaarlijke dingen die met minder bestraf worden.
Maar goed we dwalen af!

mickeyzegtboem

Registered User
En om er even een beetje duidelijkheid in te geven, het zelf maken van vuurwerk valt inderdaad onder het strafrecht.
Om precies te zijn is het een milieu delict, waar je dus een strafblad voor kan krijgen.

De gevaarzetting is precies hetgene waaraan de strafmaat word vastgesteld.
Maak jij een enkel stuk vuurwerk, zal het grapje waarschijnlijk met een kleine sanctie aflopen.
Blaas je je pui uit het huis omdat je met kilo's flash loopt te rommelen, zal je er echt dik dik aangaan qua straf.
Dit vooral door het gevaar voor de omgeving wat je veroorzaakt hebt.

Door rood rijden is een zgn. mulder overtreding, wat dus niet via een officier van justitie loopt maar direct word geincasseerd door het CJIB.
Echter op het moment dat je een ongeval veroorzaakt doordat je door rood rijdt, zal er een strafrechtelijk onderzoek worden ingesteld door de verkeerspolitie, waarbij de straffen veel hoger kunnen oplopen (ontzegging van de rijbevoegdheid, geldboetes tot in de duizenden euro's en/of vervangende hechtenis)
Dit word door de OVJ dan opgehangen aan het artikel 5 van de wegenverkeerswet (kapstokartikel),
Je word dan bestraft voor, daar heb je het weer, het in gevaar brengen van het overige wegverkeer.

Aan de hand van deze 2 voorbeelden kan je dus zien dat de strafmaat veel genuanceerder in elkaar steekt als dat velen denken.
Of je nu uit een overtreding komt, of uit een delict (strafrecht), het balletje kan altijd sterk naar de andere kant doorslaan afhankelijk van de hoeveelheid gevaar die je voor de omgeving hebt veroorzaakt.

ifeelfine

Registered User
is een meldplicht tijdens oudjaar (ieder oudjaar op bureau van politie verschijnen) niet een deel van de oplossing (zoals voetbal hoelies hun club ook niet meer kunnen bezoeken)

GMP82

Zilveren Member
Ik ben ook fel tegen zelfmaak, zeker als het knalknutselwerk is.

Alleen nou hoop ik, dat ze wel onderscheid kunnen maken tussen iemand die kruit loopt te mengen en iemand die lontjes verbindt. Want dat is mijns inziens niet te vergelijken, maar valt officieel allebei onder modificatie / "knutselen".

Pancake77

Registered User
Ik ben ook fel tegen zelfmaak, zeker als het knalknutselwerk is.

Alleen nou hoop ik, dat ze wel onderscheid kunnen maken tussen iemand die kruit loopt te mengen en iemand die lontjes verbindt. Want dat is mijns inziens niet te vergelijken, maar valt officieel allebei onder modificatie / "knutselen".

Het gaat om het maken van een vuurwerkbom toch?
Een lontje verlengen tussen A en B modificeer je het vuurwerk toch niet inhoudelijk mee? Het product blijft gewoon intact zoals het voor consumenten veilig wordt geacht.

GMP82

Zilveren Member
dat weet jij, dat weet ik, maar......

toen indertijd een koppelblok verkocht werd (fris me ff op, proline?) werden de grammen bij elkaar opgeteld en werd het automatisch verboden. Om maar een voorbeeld te noemen.

Bovenaan