Maak zelf een vuurwerkhouder

pyro-paultjuh

Registered User
Beste vuurwerkliefhebber,

Wellicht een leuk project om de tijd tot de jaarwisseling te doden..?

In mijn zoektocht naar een goede vuurwerkhouder voor o.a. cakes, fonteinen en vuurpijlen, vond ik maar weinig interessante producten. Hierdoor besloot ik er zelf een paar te maken. Het mooie van de houder die ik heb bedacht vind ik dat je eigenlijk alles van 1 tot 24 cm er stevig tussen kan klemmen en het muurvast staat. Daarnaast neemt de houder als hij ingeklapt is weinig plaats in beslag. Omdat ik veiligheid erg belangrijk vind en ik denk dat er misschien meer mensen iets aan mijn idee kunnen hebben, wil ik graag vertellen hoe ik deze houder heb gemaakt.

Je hebt nodig per houder :
Een multiplex plaat van 26 cm x 38 cm x 0,7 cm
4 slotbouten van 12 cm x 4 mm + vier vleugelmoeren 4 mm
4 slotbouten van 2 cm x 3 mm + vier vleugelmoeren van 3 mm en 4 ringetjes
Houtlijm of kleine schroefjes
Een lat (vuren) hout van 32 cm x 4 cm x 1,5 cm

Boormachine + houtboor
Decoupeerzaag of figuurzaag+handzaag
Schuurpapier
Winkelhaak
Rolmaat
Potlood

Stappenplan:

Stap 1: Zaag de multiplex plank volgens het zaagschema. Zaag vervolgens de (vuren)houten lat in delen. Je hebt nu alle houten onderdelen die je nodig hebt. Teken vervolgens een kruis op het grote houten vierkant met een diameter van 0,5 cm. Laat aan de randen 1,5 cm over. Boor in de hoekjes een gat en zet daar de zaag in. Zaag het kruis uit de plank.

Stap 2: Boor in de houten latjes van 8 cm x 4 cm x 1,5 cm door de gehele lengte een gat van 5 mm breed.

Stap 3: Boor in de dunne houten latjes van 13 cm lang, een cm vanaf een korte kant een gat van 4 mm breed.

Stap 4: Lijm of schroef de kleine dunne latjes op het einde tegenover het gat op de dunne latjes van 13 cm lang.

Stap 5: Steek de grote bouten door de gleuven in de plaat en steek deze vervolgens door de plankjes waar je in de lengte een gat door hebt geboord. Steek daarna de kleine boutjes door de stalen ringetjes, de gleuven en vervolgens door de dunne latjes. Draai alle vleugelmoeren op de latjes/plankjes.

Klaar.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben. Mocht je je nog wat afvragen of heb je een opmerking dan hoor ik het graag.

Foto-47UBXD4L-D.jpg
[/IMG]
(Grote foto)https://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-47UBXD4L.jpg

Foto-E8ALDCLA-D.jpg
[/IMG]
(Grote foto) https://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-E8ALDCLA.jpg

Foto-OYA4S8FW-D.jpg
[/IMG]
Foto-KJYWC6JE-D.jpg
[/IMG]
Foto-OFMUPUPR-D.jpg
[/IMG]
Foto-NG6JNQTH-D.jpg
[/IMG]
Foto-GZEC7844-D.jpg
[/IMG]
Foto-UILWBFLQ-D.jpg
[/IMG]

Laatst bewerkt:

deamonchild

Registered User
Super gaaf dinkie !! Kan je als het slecht weer is ook nog ff spannend kleurtje geven zodat hij goed opvalt in het donker !!

Alleen je zaagtekening is niet volledig.

De breedte van de blokken word wel genoemd de lengte maat niet.`Ik gok op 4 aangezien ze kwa maat exact lijken op de plankjes maarja gokken daar doen we niet aan he !!

GMP82

Zilveren Member
Erg netjes! 1 minpuntje.... hoop geschroef om em iedere keer aan te moeten passen, maar verder chapeaux!

Bovenaan