Levensgevaarlijk vuurwerk per post

Wolff_freak7

Registered User
Politie onderzoekt handel Poolse webshops

Politie en vuurwerkexperts maken zich grote zorgen over zwaar illegaal vuurwerk dat gewoon per post wordt verstuurd. De vuurwerkpakketten komen vooral uit Polen en bevatten soms knallers die de kracht hebben van een handgranaat. 'Dit zijn rijdende bompakketjes', zegt onderzoeksinstituut TNO vandaag in het AD.

Het is niet duidelijk hoeveel illegale vuurwerkpakketten op deze wijze het land zijn binnengesmokkeld, maar de signalen zijn zo verontrustend dat de politie Haaglanden een groot onderzoek naar deze praktijken is begonnen. Afgelopen weken zijn ook in Brabant, Zuid-Holland en Drenthe al mensen opgepakt die vuurwerk via de post hadden besteld of het zelf verstuurden.

Grenscontrole
Volgens de politie raken de bestellingen via internet in zwang nu het sinds enkele jaren moeilijker is illegaal vuurwerk via België het land binnen te smokkelen. De politie controleert strenger aan de grens en de regels in België zijn flink aangescherpt. Professioneel vuurwerk mag niet meer aan consumenten worden verkocht.

Discreet verstuurd
Vuurwerkfanaten zoeken daardoor hun heil bij Poolse webshops. Het vuurwerk is er goedkoper, online het hele jaar verkrijgbaar en de pakkans klein omdat pakketten discreet worden verstuurd.

Niet te overzien
Vuurwerkexpert Ed de Jong van TNO zegt vandaag in het AD dat de vuurwerkhandel via de post levensgevaarlijk is. 'Er hoeft in de distributiecentra van pakketdiensten maar iets fout te gaan met zo'n zending en de gevolgen zijn niet te overzien.'

Tentstok

Registered User
Jup, ik hoor er wel eens van. Ik vind het maar niets, die online winkels. Voor de pakketbezorgdienst pure zelfmoord als ze een keer brand in hun auto hebben. Laat staan dat er nu denk ik wel zo'n 100 pakketjes in het sorteerhuis(geval?) van TNT liggen.

GMP82

Zilveren Member
Uiteraard gaat dit 100x goed en lijkt het risico beperkt, maar ook ik ben van mening dat een nietsvermoedende postmedewerker hier niet aan blootgesteld dient te worden...

Poziloc

FPM Hangouderen
Dit bericht was zelfs op het journaal te horen op de radio.
Daar zeiden ze nog, dat er in Belgie amper vuurwerk te krijgen was.

KoenL

Registered User
REGIO - De politie in de regio Utrecht maakt zich grote zorgen over illegaal vuurwerk dat via postpakketten ons land binnenkomt.

Het speciale vuurwerkteam van de politieregio Utrecht stuitte de afgelopen weken op zeer zwaar vuurwerk dat relatief simpel online bij bedrijfjes in Polen en Italië besteld was.

Het Openbaar Ministerie gaat het bezit en de verspreiding van dit soort vuurwerk zwaarder bestraffen. Zo krijgen handelaren die betrapt worden te maken met de pluk-ze-wetgeving waarbij geld en goederen worden afgepakt.

Kort filmpje waarin vuurwerkdeskundige Anton van der Hart het één en ander zegt:
http://mediaplayer.rtvutrecht.nl/stream/25ba7b5f.wmv

ifeelfine

Registered User
hey daar hebben we Anton weer ( 15 jaar geleden mijn eerste 100k bij hem gekocht sinds dien kan ik hem niet meer serieus nemen als het over de handel in illigaal vuurwerk gaat)

maar ik vind in deze zaak dat we de pakjesbestellers het niet aan kunnen doen dat ze vuurwerk in hun huis hebben liggen, kijk als we het ons zelf aan willen doen dan is dat tot daar aan toe, maar betrek er geen derde bij die dat zelf helemaal niet wil

Moontan

Moderator
Medewerker
TNO waarschuwt voor vuurwerkpakketten

Nijmegen, 7 november - Ga je als Nijmegenaar nog vuurwerk bestellen uit Polen? Wees dan gewaarschuwd! Onderzoeksinstituut TNO waarschuwt voor vuurwerkpakketjes die uit onder meer Polen kunnen worden besteld. Vuurwerkexpert bij TNO Ed de Jong spreekt van rijdende bompakketten.

Nu het moeilijker is om via België illegaal vuurwerk naar Nederland te smokkelen, wordt langzaamaan meer via internet besteld en dan vooral uit Polen. "Twee jaar geleden had nog niemand hiervan gehoord", zegt De Jong.

Het vuurwerk dat wordt besteld kan volgens hem al ontploffen door een harde klap of als het pakket in een distributiecentrum op een lopende band klem komt te zitten tussen andere pakketjes. Hij wijst erop dat sommige knallers net zo sterk zijn als een handgranaat.

Het vuurwerk waar het om gaat is ook in Polen voor consumenten illegaal. "De verkopers stellen altijd dat ze het voor de professionele markt maken. Maar zoveel professionals zijn er niet. Ik denk dat het percentage dat daadwerkelijk bij een professional terechtkomt dicht bij de nul ligt."

Door de waarschuwing komen gelijk meer mensen te weten dat het mogelijk is vuurwerk via internet te bestellen, realiseert ook De Jong zich. "Maar deze ontwikkeling is al gaande. Je kunt het niet meer doodzwijgen, dus dan lijkt het ons beter hiervoor te waarschuwen."

http://nijmegen.nieuws.nl/nieuws/45039

Bovenaan