Krijgt Zeist vuurwerkvrije zones?

Moontan

Moderator
Medewerker
Krijgt Zeist vuurwerkvrije zones?

ZEIST - Begint Zeist het jaar 2016 met vuurwerkvrije zones? Als het aan Bart Stolk ligt wel. Met Wim Geluk, Elke Wisseborn en Martin Schoonderwoerd heeft deze Zeistenaar de fracties in de gemeenteraad benaderd met zijn ideeën hierover. Nu bent u aan de beurt.

Stolk pleit niet voor een totaal verbod op het afsteken van vuurwerk, maar vindt het hoog tijd dat Zeist zich schaart bij het groeiend aantal Nederlandse gemeenten dat plekken aanwijst waar het afsteken van vuurwerk is verboden, ook rond de jaarwisseling binnen de tijd dat het op andere plekken wel mag.

Toegegeven; als kind heeft hij meegedaan aan de vuurwerktraditie. ‘‘Toen ik op een zeker moment bijna een babypijl in mijn oog kreeg, was ik voorgoed genezen.’’ Het vuurwerk nu ziet hij ook heel anders dan het vuurwerk van vroeger. ‘‘Er is een veel egoïsme in de samenleving en er is veel illegaal vuurwerk. Dan is er de grote impact van vuurwerk afsteken op het milieu, en al het fijnstof dat in de lucht komt en tot gevolg heeft dat mensen met luchtwegproblemen niet naar buiten kunnen. We moeten kiezen voor de kwetsbaren in de samenleving, en uit medemenselijkheid vuurwerkvrije zones instellen.’’ Hij neemt het voortouw omdat ‘‘iemand het moet doen. En het is mooi om te kijken of je Zeist kunt mobiliseren.’’

Vul de enquête in
Om er achter te komen hoe de inwoners van Zeist denken over vuurwerk heeft hij met behulp van een onderzoeksinstituut een enquête opgesteld. Die kunt u bereiken via: vuurwerkvrijezonesinzeist.nl of Facebook-pagina vuurwerkvrijezones Hij rekent erop dat de raad met de resultaten van de enquête aan de slag gaat. ‘‘Als er voldoende medestanders zijn, kunnen deze vuurwerkvrije zones snel worden ingesteld.’’

http://www.deweekkrant.nl/print?printid=3186152

Moontan

Moderator
Medewerker
Ik vind deze actiegroep een enorm zielige vertoning. Het gaat er bij deze lieden niet om de overlast te bestrijden maar puur alleen om het vuurwerk aan banden te leggen. Een verbod om vuurwerk af te steken op oudejaarsavond is waar zij naar toe willen.
Ik kan er met mijn pet niet bij. Volgens de statistieken 2014 -2015 is en nauwelijks sprake van overlast.
En we spreken nog altijd over een volksvermaak van (nog maar) slechts een paar uurtjes per jaar.
Een actiegroep die het hele jaar bezig is met een verbod. BAH!!!

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1332922/enquete-over-vuurwerkvrije-zones-in-zeist.html

Baron van lunt zu sas

Registered User
Er is nog gelegenheid om de enquete in te vullen als je jezelf Zeistenaar voelt.
Als je het niet via de link doet die in dit topic staat dan is het niet te herleiden naar FPM, dacht ik.

Bovenaan