Keurmerk "FPM OKE!!!"

Kobajo

FPM Filmer
In dat geval denk ik dat je geen "FPM Keurmerk" hoeft te verwachten. Als je zoiets wilt, moet je dat in een keer (goed) regelen. Als je dan rustig aan wilt doen weet ik niet of je er komt...
Want zoals je zegt, je hebt geen zin in de organisatie en rompslom eromheen, maar wie gaat zoiets dan regelen? Niet ik, ik neem aan dat het wel een project van jezelf blijft.

Hij heeft het hier over het oraniseren/uitnodigen van geïnteresseerde members en niet over het keurmerk zelf.

Het heeft trouwens ook geen nut om met 100 man een product te reviewen.
Sinasappelsap wordt toch ook niet door een testpanel van 100 man beoordeeld op kwaliteit, waarom zou je het dan met vuurwerk wel doen.

GMP82

Zilveren Member
Een onderneming die trouwens wel veel effect geeft op de consument is de consumentenbond. Maar zij doen eerlijke testen met onpartijdige mensen. Die de producten op een aantal punten beoordelen. En ja, sinasappelsap testen gaat nou eenmaal iets gemakkelijker als vuurwerk.

Hier wil ik toch op reageren. Wellicht enigszins offtopic. De consumentenbond heeft in het programma Kassa ooit daadwerkelijk vuurwerk beoordeeld. Wie kwam daar als beste uit de bus? Schuurmans / De Diamond Collectie. Om het zwak uit te drukken: daar ben ik het dus absoluut niet mee eens. (Ik meen ook te herinneren dat ze toen veel te weinig verschillende collecties vergeleken hadden... geen eerlijk onderzoek dus, wél gratis reclame voor Diamond.) Dus ja, die zijn ook niet altijd representatief, blijkt.

Laatst bewerkt:

Tony

Administrator
Medewerker
Hier wil ik toch op reageren. Wellicht enigszins offtopic. De consumentenbond heeft in het programma Kassa ooit daadwerkelijk vuurwerk beoordeeld. Wie kwam daar als beste uit de bus? Schuurmans / De Diamond Collectie. Om het zwak uit te drukken: daar ben ik het dus absoluut niet mee eens. (Ik meen ook te herinneren dat ze toen veel te weinig verschillende collecties vergeleken hadden... geen eerlijk onderzoek dus, wél gratis reclame voor Diamond.) Dus ja, die zijn ook niet altijd representatief, blijkt.

Maar dit was in de tijd dat er volgens mijn nog niet zoveel collecties waren als nu. Ik denk als ze het opnieuw zouden doen er toch een heel ander oordeel geveld wordt.

GMP82

Zilveren Member
Daar heb je gelijk in, de markt was niet hetzelfde als nu. Maar ook toen al vond ik diamond qua kwaliteit absoluut geen marktleider.

JeKo

Registered User
Hij heeft het hier over het oraniseren/uitnodigen van geïnteresseerde members en niet over het keurmerk zelf.

Het heeft trouwens ook geen nut om met 100 man een product te reviewen.
Sinasappelsap wordt toch ook niet door een testpanel van 100 man beoordeeld op kwaliteit, waarom zou je het dan met vuurwerk wel doen.

Dat is ook zo. En het hoeft ook niet met 100 man. Maar je zou verschillende mensen moeten hebben. Iemand die er verstand van heeft, en iemand die er totaal niks van af weet. Maar ik bedoelde het organiseren in het geheel, ik snap ook wel dat je uiteraart niet 100 man kan uitnodigen voor een keurmerk test.

Arjan

Registered User
Vuurwerk is en blijft een periodiek iets als het een "keurmerk" betreft. We spreken neem ik aan over consumentenvuurwerk. Waar velen (voornamelijk de echte freaks) niet altijd bij nadenken is dat de "gewone" consument helemaal niet zit te wachten op allerlei info en samenstellingen van vuurwerk met keuringen en stempels. Die willen gewoon voor een mooi bedrag wat leuk vuurwerk bij de lokale vuurwerkboer kopen en afsteken op Oudjaarsavond met familie en vrienden.

Een keurmerk doet er alleen toe als dat ook landelijk ingezet word en je daarmee een groot publiek bereikt of kunt bereiken. Dat wij FPM/AVP e.d. kennen is natuurlijk niet vreemd, maar stel dat 95% van Nederland ons niet kent en geven daarom ook niets om zoiets. Een keurmerk roept ook wat over zich af en de reactie zal zijn "goh, dus nu wordt die vuurpijl weer een euro duurder daardoor?"

Ik begrijp Tony heel goed, zoiets is moeilijk op een objectieve manier te doen. Denk je dat importeurs hun eigen geïmporteerde vuurwerk als flut bestempeld willen zien? En wat zal het een leek interesseren dat die ene pijl een andere uitwerking heeft dan de andere... Dus dat zal moeilijk worden om alles en iedereen dezelfde kant op te laten kijken, zelfs niet met de invloed van de welbekende vuurwerkportals ;)

Beekje

Registered User
Daarom denk ik dat het niet haalbaar zal zijn een keurmerk.

Waar ik eerder wel in geloof zijn dus colletcie's gemaakt door mensen die er verstand van hebben, dus colletcie gemaakt door experts van fora's. Arjan is hier een voorbeld in maar het moeten dan ook echt producten worden die ze zelf hebben bedacht en ontwikkeld. Dus niet pushen bij de eerste de beste importeur en een artiekel inkopen met etiket erop.

We moeten niet vergeten dat we in de loop der jaren al heel wat bereikt hebben wat betreft info over vuurwerk. Kijk naar de shows, bedrijven kijken op de fora's mee etc.

Het zal een moeilijke stap zijn maar ik weet zeker dat als er een of twee groothandels erin in meegaan dan komt de rest ook. Er zullen altijd wel een paar koppige tussen blijven:blink1:

Tony

Administrator
Medewerker
Daarom denk ik dat het niet haalbaar zal zijn een keurmerk.

Waar ik eerder wel in geloof zijn dus colletcie's gemaakt door mensen die er verstand van hebben, dus colletcie gemaakt door experts van fora's. Arjan is hier een voorbeld in maar het moeten dan ook echt producten worden die ze zelf hebben bedacht en ontwikkeld. Dus niet pushen bij de eerste de beste importeur en een artiekel inkopen met etiket erop.

We moeten niet vergeten dat we in de loop der jaren al heel wat bereikt hebben wat betreft info over vuurwerk. Kijk naar de shows, bedrijven kijken op de fora's mee etc.

Het zal een moeilijke stap zijn maar ik weet zeker dat als er een of twee groothandels erin in meegaan dan komt de rest ook. Er zullen altijd wel een paar koppige tussen blijven:blink1:

In mijn verhaal praat ik ook heel even over het keurmerk op labels van de potten maar wat ik eigenlijk zelf wil is voor onze 18.000 leden potten keuren. Een keurmerk hoeft niet perse op de pot zelf te staan. Wij kunnen van hier uit de potten een Stempel FPM OKE geven zodat de mensen weten dat ze in ieder geval iets goeds kopen.

Dit is meer mijn bedoeling dan daadwerkelijk een FPM OKe stempel op de potten te zetten.

ze broc ski²

Registered User
ik denk dat dat ook beter is, want als je op iedere pot die oke is een keurmerk moet zetten... ik weet ook niet of de bedrijven het zo goed vinden? je kan inderdaad beter gewoon via de site een keurmerk neerzeten. de normale klant heeft er toch niet veel aan als ze dat keurmerk zien... diamond heeft ook zoiets, ik denk niet egt dat er veel mensen zijn die er naar kijken?(ik bedoel die special class ofzoiets? ik weet niet meer precies wat het was, maar hun hadden ook zoiets)

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Ik ben bang dat een FPM keurmerk weinig zal uitmaken.

Wat Arjan ook zei, iemand die geen freak is, kiest in de winkel zijn spul uit en luisterd naar het advies van de verkoper.
Natuurlijk kan een verkoper zeggen, deze cake heeft een 9 gekregen, van FPM oke!
Maar of die desbetreffende cake dan gekocht wordt....
Meestal kopen de normale consumenten het vuurwerk wat vorig oud en neiuw mooi was en ze kopen er wat nieuws spul bij.

En dan is er nog een tweede ding.
Er zijn in Nederland zoveel keurmerken.
Dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
En er zijn bedrijven die zelf een keurmerk bedenken, zonder dat een consumenten bond het gegeven heeft.
Voorbeeld: kijk maar eens op een blik tonijn, dat staat op: Dolfin save.
Maar dat Dolfin save keurmerk, is wel gemaakt door de vis fabrieken en er is geen dolfijn minder om gestorven...

En het schijnt zo te zijn, dat veel consumenten keurmerk moe zijn.

Ik denk niet dat alle consumenten blind de met FPM oke gekeurd vuurwerk zal gaan kopen.
Maar het zal wel wat uit maken.

Maar dan denk ik, dat FPM wel wat bekender moet worden, onder de nops.

Ik vind het wel een goed initatief.

Tony

Administrator
Medewerker
Nogmaals, het gaat erom dat we hier op de site goede artikelen een FPM OKE stempel geven. Zodat de mensen die het produkt nog nooit gehad hebben weten dat ze in ieder geval geen slecht artikel kopen. Vergeet een keurmerk op de potten zelf via de importeurs. Gaat puur om de leden die wij hier hebben.

KoenL

Registered User
Toen ik net bij google intikte "Magnum Series splendid fireworks", kwam ik ook iets anders tegen op de site van vuurwerk-hol, wat ik persoonlijk erg goed vind om te zien. Namelijk:

"We willen graag weten welke artikelen goed zijn en welke niet., en wat voor artikelen er eventuweel nog bij moet komen of laten vervallen. "

Of het werkt weet ik niet, eigenlijk denk ik dat dat niet zo is omdat er nu niemand op die site komt (op enkele freaks na dan). Als mensen dat eind van het jaar pas lezen als ze hun vuurwerk willen gaan bestellen, is het alweer te laat. Los van dat vind ik het wel een goede actie.

Bovenaan