Kay is woest om streng vuurwerkbeleid

Moontan

Moderator
Medewerker
Kay is woest om streng vuurwerkbeleid

DEN HAAG - Kay (26) uit Leidschenveen is pisnijdig over het aanscherpen van het vuurwerkbeleid door het Kabinet. Vanaf dit jaar mag je pas na 18.00 uur vuurwerk afsteken op Oudjaarsavond en kan er slechts twee in plaats van drie dagen legaal vuurwerk worden gekocht. “Alle tradities worden weggewuifd”, verzucht Kay.

“Vuurwerk - of het nou een show is, kermis of op Oudjaarsavond- is voor mij heilig”, vertelt Kay, die ieder jaar zo’n 350 euro uitgeeft aan knal- en siervuurwerk voor de jaarwisseling. Niet zo gek, want voor hem is Oud en Nieuw één van de hoogtepunten van het jaar. Daarom vindt hij het jammer dat het afsteken van vuurwerk steeds meer aan banden wordt gelegd. “Ze moeten de mensen met de bommen pakken, niet die één minuut voor tijd een rotje afsteken.” Om die reden was hij woensdag bij de Tweede Kamer, waar het onderwerp op de agenda stond. “Helaas is het debat uitgesteld. Ik was de enige daar, een beetje jammer. Den Haag is toch echt dé vuurwerkstad.” Kay is al sinds zijn twaalfde gek op vuurwerk, maar merkt dat hij steeds meer met de nek wordt aangekeken als hij vuurwerk afsteekt. “Elk jaar is het geouwehoer. Buren die de politie bellen, terwijl ik niets illegaals afsteek.” Hij snapt niet dat mensen vaak negatieve opmerkingen maken. “De één houdt van André Hazes, ik van vuurwerk afsteken. Van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat met Oud en Nieuw. Maar ik ruim mijn spullen altijd keurig op en steek geen zwaar vuurwerk af.” Bovendien mag je veel vuurwerk, zoals de Gillende Keukenmeid, het hele jaar door afsteken, mits het de omgeving geen overlast bezorgt”, voegt Kay toe. “Veel mensen weten dit niet en denken dat alles illegaal is.” De Hagenaar vindt dat tegenwoordig teveel de focus ligt op de raddraaier of het gevaar en dat de mensen die plezier beleven aan het afsteken van vuurwerk daar de dupe van worden. “Er vallen nog altijd meer verkeersdoden dan vuurwerkslachtoffers.” Kay vindt dat de burgemeester zich eens moeten uitspreken over het afsteken van vuurwerk. “Benadruk het plezier in plaats van de overlast.”

http://www.deweekkrant.nl/artikel/2014/juni/03/kay_is_woest_om_streng_vuurwerkbeleid

Bovenaan