Jongen (17) raakt hand kwijt door vuurwerk

Roeland FPM

FPM Filmer
VLAARDINGEN - Een jongen van 17 uit Vlaardingen is in de nacht van zaterdag op zondag zijn hand kwijtgeraakt na het afsteken van vuurwerk. Dat meldt de regionale omroep Rijnmond.
De jongen werd na het ongeval lopend in een Vlaardingse straat aangetroffen. Hij werd rond kwart voor drie meegenomen door een ambulance naar het Erasmus MC.

De hand was dermate beschadigd, dat hij niet meer opnieuw aangehecht kon worden.

De jongen heeft verklaard dat hij het vuurwerk heeft gekocht in Duitsland. De politie gaat er van uit dat het gaat om illegaal vuurwerk. (CBR)

Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterd...ongen-17-raakt-hand-kwijt-door-vuurwerk.dhtml

Vinnie

FPM Kalender Beheer
Medewerker
Zeer zielig voor deze 17jarige kerel.
dit is al de 2e X in korte tijd dat er een ernstige ongeluk gebeurd met vuurwerk in Vlaardingen.
Je zou het maar als handelaar aan hen verkocht hebben !!!!!

mrwhoopee

Registered User
eigen schuld het is natuurlijk voor die jongen niet leuk moet ie maar ten eerste niet een week of wat voor de jaarwiseling afsteken en ten tweede moet ie maar geen zwaar ilegaal vuurwerk gaan afsteken zo wel een cobra6 of zo zijn geweest

ifeelfine

Registered User
de politie gaat er van uit dat het illigaal vuurwerk is, ook gelezen de politie denkt dat het om illigaal vuurwerk gaat.......

zucht

mrwhoopee

Registered User
Als die het het de jaarwisseling had afgestoken, was het wel goed?

niet echt nee maar ilegaal vuurwerk is zowiezo een must voor jongeren dan want als je iets heb t wat niet harder knalt dan een handgranaat ben je niet stoer genoeg ik heb zelf ook chooet bangers maar ik ga er zeer verandtwoord mee om :D

Jeff

Registered User
niet echt nee maar ilegaal vuurwerk is zowiezo een must voor jongeren dan want als je iets heb t wat niet harder knalt dan een handgranaat ben je niet stoer genoeg ik heb zelf ook chooet bangers maar ik ga er zeer verandtwoord mee om :D

@Poziloc: Zou je aub niet willen doen alsof je zelf zo heilig was op die leeftijd.
Op jullie O&N DVD's zie ik ook genoeg zwaar illegaal vuurwerk voorbij komen...

Terugkomend op het bericht. Erg zonde. Reacties als eigen schuld moeten jullie eens mee kappen. Daar heeft niemand wat aan.

Tony

Administrator
Medewerker
@Poziloc: Zou je aub niet willen doen alsof je zelf zo heilig was op die leeftijd.
Op jullie O&N DVD's zie ik ook genoeg zwaar illegaal vuurwerk voorbij komen...

Terugkomend op het bericht. Erg zonde. Reacties als eigen schuld moeten jullie eens mee kappen. Daar heeft niemand wat aan.

Volgens mij doet hij dat niet. Hij reageert alleen op het rare antwoord van mrwhoopee.

Poziloc

FPM Hangouderen
Ik was zeker niet heilig...laten we dat voorop stellen!!!
Maar die zin kwam over alsof het dan niet gebeurd was!

eigen schuld het is natuurlijk voor die jongen niet leuk moet ie maar ten eerste niet een week of wat voor de jaarwiseling afsteken

Dreek

Registered User
hoezo raar? als je ilegaal vuurwerk aanschaft de risico's zijn bekent dus het is idd een beetje zijn eigen schuld ( een beetje erg) ff een vraag waarom raar?

Als jij een stuk vuurwerk afsteekt, illegaal of legaal, en het ontploft meteen, wat heb jij er dan voor schuld aan?

Of ga jij er bij ieder stuk vuurwerk altijd vanuit dat het meteen ontploft?

bridge

Bronzen Member
Nou zag ik gisteren een paar stoere grapjassen bij een of ander programma op sbs een vlinder in de hand van een pop binden en afsteken. belachelijk dat dit op TV komt.

Diezelfde malloten staken zelfs een drie inch shell af zonder mortierbuis maar gewoon los in een slaapkamerkast!!!!!!

Zo lang dit soort ongein op tv blijft verschijnen worden de daar aangedragen ideeen toch altijd wel door een of twee gekken overgenomen. Zeker jongeren denken dat t zo moet.

WimRacing

Registered User
Als een soldaat in Afghan gedood wordt door een bermbom, is het dan ook 'eigen schuld'?
Had ie dan maar niet naar Afghanstan moeten gaan, want 'dat is nou eenmaal het risico'?

Beetje kromme vergelijking maar de strekking is denk ik gelijk.
Voor deze jongen is het HEEL zuur dat hij zijn hand kwijt is, je bent getekend voor je leven ook al is hij zelf verkeerd bezig geweest. Dat is inderdaad het risico van verkeerd omgaan met gevaarlijk illegaal vuurwerk. Zodra je daarmee aan de slag gaat weet je dat dit tot de gevolgen kan behoren.

Iedereen denkt alleen 'ah, dat overkomt alleen anderen, mij niet'.....

Heel erg voor deze 17-jarige gozer in ieder geval maar zoals ik zei: that's part of the job.
Dingen die verder gaan als strijkers (Cobra 6, shell's etc.) dienen nu eenmaal met de grootste zorgvuldigheid behandeld te worden. Een klein foutje heeft hier echt GROTE gevolgen.
Vooral dat laatste is denk ik waar het vaak mis gaat: de manier waarop men met zwaar illegaal vuurwerk omgaat. Zie menig filmpje op YouTube waarop Cobra 6's etc. gewoon uit de hand weggegooid worden, niet te geloven!

Ieder slachoffer is dan denk ik ook een les voor alle 'anderen', including myself.
Voordat je het weet ga je toch weer snel achteloos om met wel degelijk hele gevaarlijke vuurwerkobjecten.

Ik kan maar 1 ding zeggen: stay focused!

Laatst bewerkt:

mrwhoopee

Registered User
Als jij een stuk vuurwerk afsteekt, illegaal of legaal, en het ontploft meteen, wat heb jij er dan voor schuld aan?

Of ga jij er bij ieder stuk vuurwerk altijd vanuit dat het meteen ontploft?

maar toch ik denk dat gevolgen van bijv: een vlinder of een cobra een stuk groter zijn dan bijvoorbeeld een kannonslag de gevolgen zijn bekend en dat ie meteen afgaat ik denk dat dit een betonstrijker of zo is geweest en dan ze die schaafkop eraf hebben gekrapt en em met een aansteker hebben aangestoken

mrwhoopee

Registered User
Ik was zeker niet heilig...laten we dat voorop stellen!!!
Maar die zin kwam over alsof het dan niet gebeurd was!

eigen schuld het is natuurlijk voor die jongen niet leuk moet ie maar ten eerste niet een week of wat voor de jaarwiseling afsteken

sorry maar ik heb er maar ook bij vermeld dat de gevolgen bekend zijn en dat als je ilegaal vuurwerk aanschaft dat je niet goed bezig bent

Gertjanberg

Registered User
ok het is erg voor hem maar aan de ene kant is het wel zijn eigen schuld.
de politie vermeld niet of hij aan het experimenteren was of niet

Jeff

Registered User
sorry maar ik heb er maar ook bij vermeld dat de gevolgen bekend zijn en dat als je ilegaal vuurwerk aanschaft dat je niet goed bezig bent

Omdat het in Nederland illegaal is ben je gelijk slecht bezig?
Dus ik moet volgens jou 100+ euro nerleggen voor een 500grams potje dat niks voorsteld? Denk je nu echt dat ik ze dit gun? Met mij vele anderen.

Dat is het probleem van de overheid. het gaat hen niet om het gevaar van illegaal vuurwerk. Het gaat ze om de inkomsten die ze mislopen als mensen het dure NL consumenten vuurwerk mijden en voor veel minder iets veel mooiers kopen.

Tevens brengt de speurtocht naar illegaal vuurwerk de overheid ook miljoenen op. Ze verkopen bepaalde producten gewoon terug aan de desbetreffende importeur. Denk je nu werkelijk dat ze al die miljoenen zomaar vernietigen??

Als je dat denkt heb je een dikke stalen plaat voor je kop!

Jeff

Registered User
Kun je dit hard maken? Volgens mij een broodje aap verhaal.

Ik kan dit zeker niet hard maken. Heb deze info van een Belgische legale handelaar.

Maar bekijk het eens zo: Denk je nu echt dat onze overheid zoveel moeite doet om illegaal vuurwerk/vuurwerkhandelaars op te sporen voor die enkele (voor de overheid is 100 enkele) vuurwerkgewonden die er elk jaar vallen?

In mijn ogen is er voor de overheid 2 redenen om illegaal vuurwerk op te sporen:
1: Om zo hun eigen omzet van NL-vuurwerk tijdens de laatste dagen van het jaar omhoog te brengen
2: Om het illegale in beslag genomen vuurwerk terug te verkopen aan de desbetreffende importeur. En dan praat ik niet over een doosje strijkers.

Dit jaar is er al voor ruim 190.000 kilo aan vuurwerk in beslag genomen. Een groot gedeelte hiervan is gewoon verkoopbaar aan de grotere importeurs omdat je praat over kartons. Dit brengt de overheid tientallen dan al niet meer dan 100 miljoen euro per jaar op aan alleen al de terugverkoop. Reken daar eens al de hoge boetes bij. De kosten van het opsporen vallen in het niets bij de opbrengst van dit alles.

Het gaat de overheid niet om het welzijn van onze samenleving. Het gaat ze, zoals altijd, gewoon weer om $$$

Laatst bewerkt:
Bovenaan