Je hebt overlast en overlast

KoenL

Registered User
Gemeenten nemen maatregelen om 'de vuurwerkoverlast' tegen te gaan. De media speelt daarop in door met dikke chocoladeletters te koppen dat gemeenten een vuurwerkverbod instellen. Dat het slechts gaat om delen van die gemeenten, wordt tussen de regels door pas duidelijk. Jammer, maar wellicht wordt het ook eens tijd om verschillende problemen uit elkaar te gaan halen. Veel mensen spreken van overlast, maar wat bedoelen ze nou precies?

Mijns inziens kan je de overlast in een aantal categorieën indelen. Voor de ene categorie kan je een ander oplossing bedenken dan voor de ander. In plaats van het zwart-wit denken waarmee een enkele politicus zich graag profileert zijn hier op het forum genoeg goede ideeën over wat wél de juiste oplossing is...ik zou zeggen, brand los!

Categorie A
  • (Harde) knallen in de maanden voor Oudejaarsdag

Categorie B
  • Vuurwerkvandalisme; het vernielen van verkeersborden, prullenbakken, brievenbussen, etc.

Categorie C (veroorzaker wijziging afsteektijden)
  • Op Oudejaarsdag in groepen over straat slenteren met (zwaar) vuurwerk

Categorie D (veroorzaker van het verbieden van vuurwerk in bepaalde gebieden)
  • Op Oudejaarsdag vuurwerk afsteken op plekken waar mensen er niet op zitten te wachten (winkelcentra, bejaardentehuizen)

Categorie E
  • Opslag van grote hoeveelheden (illegaal) vuurwerk die tot gevaarlijke situaties leiden

Volgens mij zijn dit de vijf meest gehoorde dingen in de discussie omtrent het vuurwerk. Ik kan me er niet in vinden, maar ik vind het wel belangrijk dat de problemen niet op één hoop worden gegooid.

Driessen010

Registered User
Mooi omschreven.

Categorie D snap ik enig sinds nog wel dat dit niet echt relax is, maar ga dat maar aan sommige mensen proberen uit te leggen.

Galaxis

Registered User
Je slaat de spijker op zijn kop, echter is de media erg generaliserend als het om vuurwerk gaat. Kortzichtig noemen ze dat ook wel. Helaas gaat het gros van het volk met de media mee omdat te horen krijgen wat ze willen horen.

Dit zal altijd in de maanden voor de 31dec en de maanden er na te horen zijn. De voorstanders van vuurwerk bestaat slechts uit een kleine achterban.Wat het ook weer moeilijk maakt om onze stem te laten horen.

Ik heb mijzelf er al bij neergelegd. Ik geniet van de tijd die we hebben :)

Bubble Gum

Registered User
Het is erg jammer dat ze de regels hebben aangepast (jaja nog niet haha eigenlijk wel dus). Het zal niet werken aangezien de mensen die de overlast veroorzaken niet de mensen zijn die zich aan deze regel gaan houden. Zij die normaal in winkelcentra thunderkings alle kanten op schieten zijn ook de mensen die dit al 3 dagen lang aan het doen zijn. Alleen de echte liefhebbers die normaal met vuurwerk omgaan en even wachten als er een fietser oid voorbijkomt worden gepest.

Ik ben het overigens helemaal eens met vuurwerkvrije zones, het is namelijk totaal geen probleem om niet in een winkelcentrum/bij een bejaardentehuis te stoken en je elimineert daarmee de meeste vuurwerkoverlast (op de 31e). Het is alleen jammer dat wij hen wel gunnen door weg te gaan als ze vragen of we daar niet willen afsteken, maar zij ondertussen onze afsteektijden inkorten :S

Bovenaan