Gemeenten nemen maatregelen om 'de vuurwerkoverlast' tegen te gaan. De media speelt daarop in door met dikke chocoladeletters te koppen dat gemeenten een vuurwerkverbod instellen. Dat het slechts gaat om delen van die gemeenten, wordt tussen de regels door pas duidelijk. Jammer, maar wellicht wordt het ook eens tijd om verschillende problemen uit elkaar te gaan halen. Veel mensen spreken van overlast, maar wat bedoelen ze nou precies?
Mijns inziens kan je de overlast in een aantal categorieën indelen. Voor de ene categorie kan je een ander oplossing bedenken dan voor de ander. In plaats van het zwart-wit denken waarmee een enkele politicus zich graag profileert zijn hier op het forum genoeg goede ideeën over wat wél de juiste oplossing is...ik zou zeggen, brand los!
Categorie A
Categorie B
Categorie C (veroorzaker wijziging afsteektijden)
Categorie D (veroorzaker van het verbieden van vuurwerk in bepaalde gebieden)
Categorie E
Volgens mij zijn dit de vijf meest gehoorde dingen in de discussie omtrent het vuurwerk. Ik kan me er niet in vinden, maar ik vind het wel belangrijk dat de problemen niet op één hoop worden gegooid.
Mijns inziens kan je de overlast in een aantal categorieën indelen. Voor de ene categorie kan je een ander oplossing bedenken dan voor de ander. In plaats van het zwart-wit denken waarmee een enkele politicus zich graag profileert zijn hier op het forum genoeg goede ideeën over wat wél de juiste oplossing is...ik zou zeggen, brand los!
Categorie A
- (Harde) knallen in de maanden voor Oudejaarsdag
Categorie B
- Vuurwerkvandalisme; het vernielen van verkeersborden, prullenbakken, brievenbussen, etc.
Categorie C (veroorzaker wijziging afsteektijden)
- Op Oudejaarsdag in groepen over straat slenteren met (zwaar) vuurwerk
Categorie D (veroorzaker van het verbieden van vuurwerk in bepaalde gebieden)
- Op Oudejaarsdag vuurwerk afsteken op plekken waar mensen er niet op zitten te wachten (winkelcentra, bejaardentehuizen)
Categorie E
- Opslag van grote hoeveelheden (illegaal) vuurwerk die tot gevaarlijke situaties leiden
Volgens mij zijn dit de vijf meest gehoorde dingen in de discussie omtrent het vuurwerk. Ik kan me er niet in vinden, maar ik vind het wel belangrijk dat de problemen niet op één hoop worden gegooid.