Hyper

Registered User
Onlangs heb ik een tweedehands verzameling Nederlandse vuurwerkcommunity DVD's aangeschaft. Het gaat om gebrande maar vaak zeer netjes geproduceerde DVD's van Nederlandse vuurwerkliefhebbers die in kleine oplages zijn uitgebracht. Deze DVD's geven een mooi beeld van de vuurwerktraditie beleefd door de ogen van de liefhebbers.

Het zijn allemaal DVD-R's en het probleem hiervan is dat ze niet eeuwig houdbaar zijn. De verwachting is dat ze tussen de 10 en 30 jaar meegaan dus te tijd tikt. Ik vind het zonde om ze verloren te zien gaan dus ik ben druk bezig geweest om van al deze DVD's een .ISO (computerbestand met de volledige inhoud van de DVD inclusief menu's) te maken en de covers te scannen. Met een .iso bestand kun je ze naar een DVD-R branden of je kunt ze op de computer spelen. (Mount .iso en speel met elk afspeelprogramma of gebruik VLC Player die direct een DVD .iso kan afspelen)

Ik vind het ook leuk om ze te delen door ze beschikbaar te maken op Archive.org. Dan hebben we een backup op een veilige locatie. Het kan echter zijn dat sommige makers van de DVD's bezwaar hebben hiertegen vanwege hun copyright. Ik weet dat in ieder geval de mensen van het Vuurwerkmuseum geen bezwaar hebben tegen delen maar mogelijk is dit voor andere mensen anders. Als er bezwaren zijn zal ik die eruit halen.

Graag hoor ik of er animo is voor zo'n archief en of er bezwaren zijn.

Dit zijn de DVD's die ik heb

• Dieptebom - New Year's Eve 2003 - 2004
• Dieptebom - New Year's Eve 2004 - 2005
• Dieptebom - New Year's Eve 2005 - 2006
• Dieptebom - New Year's Eve 2006 - 2007
• Dieptebom - New Year's Eve 2007 - 2008
• *kevin* - Oud & Nieuw 2008 - 2009
• Nederlands Vuurwerk Museum - DVD 2008
• Nederlands Vuurwerk Museum - DVD 2009 "Tonight's gonna be a GOOD night"
• Nederlands Vuurwerk Museum - DVD 2010 "We moeten een Mat!"
• Nederlands Vuurwerk Museum - DVD 2011 "De dudes nemen een snipperdag"
• Pieters Vuurwerk DVD 2006 - 2007
• Pieters Vuurwerk DVD 2007 - 2008
• Pieters Vuurwerk DVD 2008 - 2009
• Pieters Vuurwerk DVD 2009 - 2010
• Pieters Vuurwerk DVD 2010 - 2011
• Pigi Vuurwerk - Oud & Nieuw 2008 - 2009
• Pigi Vuurwerk - Oud & Nieuw 2009 - 2010
• Roy Vuurwerk - Oud & Nieuw 2007 - 2008
• Roy Vuurwerk - Oud & Nieuw 2008 - 2009
• Roy Vuurwerk - Oud & Nieuw 2009 - 2010
• Vuurwerkcrew - Oud & Nieuw 2006 - 2007
• Vuurwerkcrew - Stoken met VWC: Fallas 2007
• Vuurwerkcrew - Stoken met VWC: Fallas 2008
• Vuurwerkcrew - Tarragona 2008
• Vuurwerkfan - Oud en Nieuw 2007 - 2008
• Vuurwerkfan - Oud en Nieuw 2008 - 2009

Laatst bewerkt:

Z@P

Registered User
Ik heb zeker animo!
Ook niet idee om ze als besloten youtube video online te zetten en de link hier delen?
Als ik met mij goed herinner was dieptebom van member Rob alias Blue lagoon. Kan ernaast zitten.

Schuim

Moderator
Medewerker
Held!
Allereerst ben ik echt dol gelukkig dat je dit project op pakt. Super!

Youtube:
Ik ben in het bezit van de handle @VuurwerkArchief.
Ben in het verleden bezig geweest met scrapen van alle NL importeurs en wat ik aan oud materiaal kon vinden.
Dit omdat die langzaam verdwijnt. (Het internet onthoud echt niet alles, weel veel)

Ik ben voornemens hier al die filmpjes als archief bij uploaden. Netjes gelabeld zodat ze goed terg te vinden zijn.
Maar het leven kwam om de hoek en heb het hierdoor op een laag pitje gezet.

Ik zou ze met liefde hier ook bij op gooien.
Als je de .iso's wil delen wil ik ze ook graag hier thuis in de opslag gooien. Ben nog al een hoarder met dit soort dingen :)

Archive.org is ook een uitstekende extra backup plek.

Zoals met alle data de 1,2, 3 regel:
1 is geen back up, met 2 begin je te praten, 3 is een backup mits die op een andere plek zit :)

adgertic

Registered User
Ik heb nog een paar oude fpm dvd's. Het onderdeel freaken by freaks van de Valencia dvd staat nog regelmatig op. Dus ja. Absoluut interesse in een dergelijk archief. Zelf heb ik verder niet zo veel in mijn bezit.

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Ik heb een x aantal jaren geleden mijn vuurwerk dvd collectie ook weggedaan.
Ik heb van een paar dvd's een kopie gemaakt.
Je mag ze van mij wel hebben, welke weet ik niet, want ik ben tot en met morgen nog bij mijn ouders.

-------------
Als ik toch even van de smerige gelegenheid gebruik wil maken.
Ik heb een aantal vuurwerk presentatie dvd's van vroegah die ik op mijn Youtube kanaal wil zetten.
Maar hoe zet je dat die dvd bestanden om naar een video bestand die geupload kan worden op Youtube?
En weten jullie toevallig een handig programma daarvoor?

roelz

Registered User
Leuk initiatief! Hier ook animo, een flink aantal van het lijstje heb ik zelf (ook omgezet naar VLC bestendige files) maar ook een aantal niet, zelf alleen interesse in oudjaar beelden. Ik zou FPM dinosaurus ( 😉 ) Vinnie ook vragen, die heeft ook 1, maar misschien meer, oudjaar dvd's gemaakt.

Ik heb ook een aantal product dvd's van diverse importeurs, daar wil ik 'ooit' wat mee gaan doen maar als ze deel kunnen uitmaken van een groter archief zou ik dat ook prima vinden; delen = lief zeg maar. Het leuke van die dvd's is dat je echt de verandering in het consu vuurwerk door de jaren heen kan zien. Deze zijn het:

Katan 2007
Evuco 2006
Wolff 2007, 2011
Mercurius 2010, 2011, 2008
Hardix 2007, 2008
Bonbridge 2005
Lesli 2005, 2010
GBV 2012
Vuurwerkland 2007
BKV 2004, 1998

Laatst bewerkt:

Z@P

Registered User
Ik heb ook nog een berg tapes van begin 2006 tot 2010 alleen geen dv speler meer, moet daar toch ook eens wat mee doen, beginnen inmiddels ook klassieke beelden te worden

Hyper

Registered User
165 GB inmiddels. Alles is geconverteerd en alle covers gescand als .jpg en .pdf. Archive.org zou tot 500GB moeten toestaan. Als ik alles upload gaat dit lang duren. Zowel mijn internet als dat van Archive.org is niet heel snel.

Het enige wat nu nog een vraag is is toestemming of bezwaar: Wat ik heb:
Toestemming: Vuurwerkmuseum.nl, Vuurwerkcrew.nl
Bezwaar: (tot nu toe geen)
Gevraagd via DM (Privébericht) (FPM): Vuurwerkfan.nl, Roy-vuurwerk.nl, Pigi, Pietersvuurwerk
Geen contactgegevens gevonden: *Kevin*, dieptebom.com.

Bovenaan