Ik zou mijn mond houden

Moontan

Moderator
Medewerker
LUNTEREN - Het is een lange weg in Lunteren waar geen einde aan lijkt te komen. Een straat waar verschillende huizen staan, groot en klein. Boerderijen met lange opritten, auto’s rijden met een harde snelheid over de weg en weilanden zijn overal te zien. Vorig jaar in december reden er in deze straat, de Meulunterse weg, naast de gewone auto’s ook politiewagens in hoog tempo voorbij. Er werd namelijk een vondst gedaan van illegaal vuurwerk. Veel illegaal vuurwerk, naar schatting 8000 kilo.

In de ochtend op de negende dag van december heeft de politie de grote partij illegaal vuurwerk in een zeecontainer in een loods gevonden. Er werden drie mensen aangehouden, waarvan één afkomstig uit Lunteren. De vrouw van het drietal is na het verhoor weer vrijgelaten, de twee mannen verbleven nog twee weken in de cel. Het Openbaar Ministerie vermoedt dat er meer verdachten zijn dan alleen het drietal, namelijk ten minste zeven. Door de omvang van deze strafzaak, kan hij pas in het begin van het nieuwe jaar worden behandeld. Het is een van de grootste partijen illegaal vuurwerk die de politie in Oost-Nederland heeft aangetroffen.

Het illegale vuurwerk kon opgespoord worden door langdurig onderzoek van de politie. Echter, de gouden tip kan ook van een bewoner komen. Dat is hier bij de Meulunterseweg niet het geval, maar in Barneveld wel. Daar is vorig jaar in een schuur aan de Achterveldseweg ruim 6000 kilo illegaal vuurwerk gevonden dankzij een anonieme tip die is doorgegeven aan Meld Misdaad Anoniem. Als bewoners van de Meulunterseweg van de opslag van het illegale vuurwerk af wisten, hadden zij dan ook een tip doorgegeven aan Meld Misdaad Anoniem?

Een paar huizen verderop woont een vader met zijn gezin. De man van middelbare leeftijd is van mening dat hij geen tip zou indienen, mocht hij iets weten over de opslag van illegaal vuurwerk. “Ik zou mijn mond houden. Waarom? Gewoon, ik heb er geen problemen mee”, vertelt hij. Dat er vorig jaar de ontdekking van het illegale vuurwerk in de zeecontainer is gedaan, wist hij niet. Als hij het wel wist, had hij geen tip ingediend. Ook niet bij andere gebeurtenissen. “Als degene het illegale vuurwerk heeft, dat is zijn eigen risico toch?” eindigt hij.

Wel een tip indienen
De weg doorsnijdt het landschap gevuld met bomen en vele slootjes. Rijdend over de Meulunterseweg begroeten verschillende dieren je. Lama’s die uit metalen hooibal eten, ezels die genieten van het weer en het gras en paarden loslopend in de wei. Net zo verschillend als de dieren, zijn ook de bewoners. Een paar huizen verderop woont een alleenstaande vrouw op leeftijd. Zij zou een tip indienen als zij iets over illegaal vuurwerk af zou weten. “Dat denk ik wel ja. Het is niet alleen gevaarlijk voor henzelf, maar ook voor de omgeving. Als het zou exploderen, dan ben je een eind zoek”, zegt ze.

Als ze hoort dat er 8000 kilo illegaal vuurwerk in beslag is genomen, valt haar mond open. Vanuit het raam in de woonkamer praat de bewoonster over de vondst van vorig jaar. “Dat heb ik wel gehoord ja, maar dat is een heel eind hiervandaan, richting Wekerom.” Ze heeft een vrolijk gekleurde trui aan en praat met een zachte stem. “Ik woon alleen, maar er zijn ook gezinnen en daar moet je ook rekening mee houden, toch? Ik hoop dat het helpt, als er meer tips binnenkomen. Dat is in het eigenbelang maar ook van anderen. Vooral van kinderen, al dat vuurwerk vind ik zo riskant. Er gebeuren zoveel ongelukken mee."

De rust wat betreft illegaal vuurwerk is wedergekeerd in de Meulunterseweg. Nadat de drie verdachten zijn opgepakt, is het afgelopen. "Na die tijd zijn er eigenlijk geen arrestaties meer gedaan", eindigt de vrouw haar verhaal, waarna zij het raam in de woonkamer dicht doet en weer aan de slag gaat.

Zou jij een tip over illegaal doorgeven aan de politie of anoniem aan Meld Misdaad Anoniem? Waarom wel/niet? Laat het weten in de reacties hieronder, via Facebook of Twitter of mail naar redactie@nieuwsvallei.nl

http://www.nieuwsvallei.nl/regionieuws/"ik-zou-mijn-mond-houden"/911

Bovenaan