Ik hou van Holland, zonder vuurwerk

KoenL

Registered User
Nederland kent een boeiende oudejaarstraditie, waarbij we gewend zijn het jaar feestelijk af te sluiten met champagne, oliebollen, appelflappen en vuurwerk. Lekker knallen, mooie kleuren, pret voor het hele gezin, vrienden, familie en buren. Oud en Nieuw is een uitbundig en democratisch feest.
Heel mooi allemaal, maar meer positieve punten van deze Nederlandse traditie kan ik niet bedenken. Dat heeft overigens niets te maken met mijn buitenlandse afkomst. Al ruim 15 jaar lang ben ik onderdeel van de 16,5 miljoen mensen die in ons mooie land wonen en als er meer voordelen aan het jaarlijkse knalfeest waren geweest, dan had ik ze ongetwijfeld kunnen noemen. Wat ik wel paraat heb, is een groot aantal nadelen van het vuurwerk. Met de vraag hiernaar zou ik makkelijk een ronde van 'Ik hou van Holland' kunnen winnen. Hoeveel nadelen heeft ú paraat? Niet minder dan ik, vermoed ik. Kleine test?

Het afsteken van vuurwerk is schadelijk voor het milieu.

• Bij het afsteken van knalvuurwerk komt voornamelijk het broeikasgas kooldioxide vrij. Bij siervuurwerk komen daar ook zware metalen bij. Het bevat hoge concentraties koper, strontium, kalium, calcium, antimoon, ijzer, aluminium, titanium, lithium, natrium, magnesium, barium, zink, chloor, zwavel en fosfor, wat zorgt voor vervuiling van lucht, grond, en water. Voorbeelden:
    - niemand heeft vorig jaar de compacte grijze nevel gemist die er over heel Nederland hing;
    - ongeveer 18% van al het koper in het oppervlaktewater is afkomstig van vuurwerk;
    - het afsteken van vuurwerk zorgt voor veel afval. Direct na het afsteken blijft een deel van het omhulsel op de grond liggen, de rest komt even later naar beneden. Jaarlijks geeft vuurwerk ongeveer zes miljoen kilogram afval, hoofdzakelijk is dat karton en papier.
Het afsteken van vuurwerk is schadelijk voor dieren.

• Vuurwerk heeft een sterk verontrustende werking op (huis)dieren. Sommige dieren, bijvoorbeeld honden en katten, kunnen zo bang zijn voor het totaal onverwachtse geknal, dat ze helemaal wild worden. Veel eigenaren zien daarom vreselijk op tegen de oudejaarsavond en durven hun viervoeter niet alleen te laten. Of worden de huisdieren met allerlei chemische troep behandeld om die avond kalm te blijven.
  • De sterk verontrustende werking van vuurwerk op dieren geldt ook voor de vogels. Ons land is dichtbevolkt en tijdens Oud en Nieuw wordt vrijwel overal geknald. Op dat moment kunnen de vogels bijna nergens een veilige plek meer vinden, zeker niet in de steden. Ook professioneel afgestoken vuurwerk heeft een negatief effect op vogels, dit binnen een straal van 3 kilometer vanaf de afsteekplaats.
Het afsteken van vuurwerk is schadelijk voor mensen.

• Vuurwerk kost handen, voeten, trommelvliezen, ogen en mensenlevens. Het gaat veelal om jonge en gezonde mensen: tieners, kinderen en passanten, die in één klap worden geraakt in hun levensgeluk, beroepskansen en partnerkeuze. Bij de helft van de letselgevallen is het vuurwerk niet door het slachtoffer zelf aangestoken. Rond de jaarwisseling twee jaar geleden moesten 268 mensen worden behandeld met oogletsel. 24 ogen werden blind, meer dan er in de hele Irak-oorlog bij Nederlandse soldaten verloren gingen.
  • Vuurwerk maken blijft handwerk, voornamelijk in China maar ook in andere lagelonenlanden zoals Thailand. Tijdens de productie van vuurwerk komen op jaarbasis gemiddeld 250 mensen om het leven door explosies in vuurwerkfabrieken. Een groot deel daarvan zijn kinderen, omdat voor het maken van vuurwerk vaak gebruik wordt gemaakt van kinderarbeid. Bij het net genoemd getal zijn ongelukken met blijvend lichaamsletsel als resultaat niet meegerekend.
  • De verontreinigde lucht is hoogst onprettig voor astmapatiënten, en barium en strontium zijn giftige zware metalen.
  • Grote groepen burgers In Nederland zijn bang voor vuurwerk en de daarmee samenhangende agressie en vandalisme. In steden durven vele ouderen niet meer naar buiten. Daarnaast moeten we een maand lang met grotere enveloppen naar een TNT-afdeling omdat de openingen van de brievenbussen vuurwerkproof gemaakt zijn. Wie de jaarwisseling niet thuis doorbrengt, wordt geadviseerd ook zijn brievenbus dicht te timmeren. Als je de kans op vernieling verder wilt verkleinen, moet je ook je klikobak opbergen, konijnen binnenhalen en een aantal andere voorzorgmaatregelen in en om het huis nemen. Ook je auto is tijdens de oudejaarsavond niet veilig.
De schade door het afsteken van vuurwerk kost Nederland jaarlijks ongeveer 1 miljard euro.

• Op de eerste dag van januari 'mogen' gemeentelijke reinigingsdiensten uitrukken om het roodgekleurde tapijt weer op te vegen. De dagen daarna zijn de gemeenten bezig met wegwerken van beschadigingen, zoals kapotte bushaltes e.a. Dat wordt mede mogelijk gemaakt door ons, de belastingbetalers. Tegenover elke euro omzet aan vuurwerk staat 16 euro aan kosten voor de maatschappij. In totaal kost het jaarlijkse feestje ongeveer 960 miljoen aan nieuwe brievenbussen, bodemvervuiling, ziektekosten etc.
Ik zou nog meer nadelen kunnen noemen, bijvoorbeeld de handel in het illegale vuurwerk en allerlei problemen en kosten die daarmee gepaard gaan. Of de effecten van de vuurwerkramp in Enschede 10 jaar geleden. Toch laat ik het hierbij, want mijn punt is nu, geloof ik, duidelijk.

De ernstige zaken die ik hierboven heb opgesomd, worden door de knalliefhebbers als 'ongewenste bijeffecten van de vuurwerktraditie' genegeerd. Dit onder het motto: 'Gebruik je verstand, vuurwerk hoort bij Nederland!' Gezond verstand zullen deze mensen niet bedoelen, lijkt mij. Want het genieten van iets wat, direct en indirect, zo veel ellende veroorzaakt, is ver van verstandig. Ik heb ook mijn vraagtekens bij het verstandsniveau van fervente vuurwerkvoorstanders, bijvoorbeeld dat van de persoon die op een internetforum schreef: 'Het milieu is toch al slecht, dus vuurwerk kan er nog wel bij'…

Vorig jaar is het door een onderzoek duidelijk geworden dat de helft van Nederlanders geen geknal met de jaarwisseling meer wil. Als ik dit bij alle eerder genoemde negatieve argumenten optel, dan begrijp ik echt niet hoe het kan dat de Nederlandse gemeenten geen stappen durven te nemen om het jaarlijkse vuurwerkfeest te beperken. Bijvoorbeeld door te beginnen met het organiseren van een professionele vuurwerkshow op een centrale plek of, nog beter, een feest met een (bekende) DJ en een enorme lasershow. Het feesten op een manier die minder schadelijk is voor mens, dier, milieu en portemonnee, hoeft toch niet minder leuk te zijn? De techniek is zo ontzettend vooruitgegaan, er zijn vast wel alternatieven te bedenken. Maar we blijven hangen in oude denkwijzen. Het argument dat het om een traditie gaat waarmee men liever niet wil breken, vergelijk ik met de stierengevechtentraditie in Spanje. We mogen ons niet eeuwenlang achter een traditie blijven verschuilen. We leven in de tijd van groeiende maatschappelijke bewustwording op allerlei fronten, waaronder klimaatverandering en duurzaamheid. Als individuen dragen wij gezamenlijke maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Toch zijn de argumenten tegen vuurwerk nog steeds minder belangrijk dan de egoïstische behoefte aan schadelijke pret van (de minderheid van) de Nederlandse bevolking. Naar mijn beleving klopt er iets niet. Lieve mensen, waar zijn wij mee bezig? Is het individualisme in ons land zo ver doorgeschoten en houden wij zo veel van onszelf en van onze eigen pleziertjes dat het welzijn van een ander ons niet kan schelen? Welke rampen moeten er nog gebeuren om ons wakker te schudden, zodat we eindelijk in een collectieve beweging komen en orde maken met zaken die niet deugen?

Ik hou van mezelf, maar ik hou ook van deze wereld, de dieren en de natuur. En ik hou van Holland, maar dan zonder vuurwerk.

Agnieszka van Ruijven-Rojek
http://duurzaamdorpdiemen.blogspot.com/2010/12/ik-hou-van-holland-zonder-vuurwerk.html

Poziloc

FPM Hangouderen
Ik hou van Holland zonder zeikerds die niemand een pleziertje gunnen!
Dat is hier te gast in dit land en komt dan ff zeiken over onze traditie!

Jean Cross

Registered User
Blablablaaaaaaaaaaaaa.... wat een geblaat van Agnete van Duiven-Roth. Nergens op gebaseerd, geen research gedaan (behalve: Google'en op NADELEN VUURWERK) en complete nonsens...

Achja, zo blijven we bezig en kunnen we weer ff gal spuien op "onze" haters :p

mickeyzegtboem

Registered User
Het afsteken van vuurwerk is schadelijk voor het milieu.

• Bij het afsteken van knalvuurwerk komt voornamelijk het broeikasgas kooldioxide vrij. Bij siervuurwerk komen daar ook zware metalen bij. Het bevat hoge concentraties koper, strontium, kalium, calcium, antimoon, ijzer, aluminium, titanium, lithium, natrium, magnesium, barium, zink, chloor, zwavel en fosfor, wat zorgt voor vervuiling van lucht, grond, en water. Voorbeelden:
    - niemand heeft vorig jaar de compacte grijze nevel gemist die er over heel Nederland hing;
    - ongeveer 18% van al het koper in het oppervlaktewater is afkomstig van vuurwerk;
    - het afsteken van vuurwerk zorgt voor veel afval. Direct na het afsteken blijft een deel van het omhulsel op de grond liggen, de rest komt even later naar beneden. Jaarlijks geeft vuurwerk ongeveer zes miljoen kilogram afval, hoofdzakelijk is dat karton en papier.
Veel van de genoemde metalen zijn tegenwoordig verboden om nog in nederlands consumentenvuurwerk toe te passen, Daarnaast is het punt van de CO2 uitstoot natuurlijk totale kolder, dit is te verwaarlozen in vergelijking met de CO2 uitstoot van auto's en verwarmingsunits (die ook veelvuldig gebruikt worden met de jaarwisseling)

De nevel die vorig jaar (denk dat deze persoon 2 jaar geleden bedoeld) over nederland hing, word ook wel eens benoemd als "mist", welkom in nederland, dat hebben we hier wel eens vaker!

Ongeveer 18% van het koper in het grondwater is afkomstig van vuurwerk, daartegen is ongeveer 90% van de amoniak die in het grondwater zit afkomstig van veehouderijen.
Dit is totaal loos als argument, aangezien de concentratie koper in het grondwater nergens in de buurt van critische grenzen loopt.
18% van een minimale concentratie blijft een minimale concentratie.

Het afval waarover gesproken word, is inderdaad hoofdzakeliojk papier en karton.
Nu heb redelijk goed opgelet op de basisschool, en heb geleerd dat deze afvalstoffen afbreekbaar, reciclebaar, en dus niet milieubelastend zijn (Zeker omdat het geen gebleekt papier is waarbij dus geen cloor word gebruikt in de productie)

Het afsteken van vuurwerk is schadelijk voor dieren.

• Vuurwerk heeft een sterk verontrustende werking op (huis)dieren. Sommige dieren, bijvoorbeeld honden en katten, kunnen zo bang zijn voor het totaal onverwachtse geknal, dat ze helemaal wild worden. Veel eigenaren zien daarom vreselijk op tegen de oudejaarsavond en durven hun viervoeter niet alleen te laten. Of worden de huisdieren met allerlei chemische troep behandeld om die avond kalm te blijven.
  • De sterk verontrustende werking van vuurwerk op dieren geldt ook voor de vogels. Ons land is dichtbevolkt en tijdens Oud en Nieuw wordt vrijwel overal geknald. Op dat moment kunnen de vogels bijna nergens een veilige plek meer vinden, zeker niet in de steden. Ook professioneel afgestoken vuurwerk heeft een negatief effect op vogels, dit binnen een straal van 3 kilometer vanaf de afsteekplaats.
Doordat veel baasjes van huisdieren, hun huisdier ziekelijk genoeg als mens gaan zien, hebben zij dit gedrag zelf in de hand gewerkt.
Een dier wil van nature vluchten voor harde knallen en vuur, zolang wij dit toestaan en ervoor zorgen dat de hond of kat lekker onder een bed of op een donkere kamer kan wegkruipen, zal de stress hierdoor minimaal zijn.
Echter word dit gedag door veel mensen als "zielig" ervaren, waardoor er verkeerde aandacht gegeven word (troosten van dieren)
Hierdoor (het dier voelt zich opgesloten) raken veel honden en katten in paniek.
Vogels die zich van de wijs laten brengen door vuurwerk is ook humor, bij schiphol moeten ze zo'n beetje een 100 ponder afsteken om de vogels nog bij de landingsbanan wegkrijgen.
Ook dit is door gewenning zo gekomen dat de vogels daar niet meer weggaan voor lawaai.

Het afsteken van vuurwerk is schadelijk voor mensen.

• Vuurwerk kost handen, voeten, trommelvliezen, ogen en mensenlevens. Het gaat veelal om jonge en gezonde mensen: tieners, kinderen en passanten, die in één klap worden geraakt in hun levensgeluk, beroepskansen en partnerkeuze. Bij de helft van de letselgevallen is het vuurwerk niet door het slachtoffer zelf aangestoken. Rond de jaarwisseling twee jaar geleden moesten 268 mensen worden behandeld met oogletsel. 24 ogen werden blind, meer dan er in de hele Irak-oorlog bij Nederlandse soldaten verloren gingen.
  • Vuurwerk maken blijft handwerk, voornamelijk in China maar ook in andere lagelonenlanden zoals Thailand. Tijdens de productie van vuurwerk komen op jaarbasis gemiddeld 250 mensen om het leven door explosies in vuurwerkfabrieken. Een groot deel daarvan zijn kinderen, omdat voor het maken van vuurwerk vaak gebruik wordt gemaakt van kinderarbeid. Bij het net genoemd getal zijn ongelukken met blijvend lichaamsletsel als resultaat niet meegerekend.
  • De verontreinigde lucht is hoogst onprettig voor astmapatiënten, en barium en strontium zijn giftige zware metalen.
  • Grote groepen burgers In Nederland zijn bang voor vuurwerk en de daarmee samenhangende agressie en vandalisme. In steden durven vele ouderen niet meer naar buiten. Daarnaast moeten we een maand lang met grotere enveloppen naar een TNT-afdeling omdat de openingen van de brievenbussen vuurwerkproof gemaakt zijn. Wie de jaarwisseling niet thuis doorbrengt, wordt geadviseerd ook zijn brievenbus dicht te timmeren. Als je de kans op vernieling verder wilt verkleinen, moet je ook je klikobak opbergen, konijnen binnenhalen en een aantal andere voorzorgmaatregelen in en om het huis nemen. Ook je auto is tijdens de oudejaarsavond niet veilig.

Dom gedrag met vuurwerk, kost helaas, net zoals Dom gedrag met alle voorwerpen (auto's, honkbalknuppels, keukenapparatuur)
slachtoffers, misschien is het een idee om geen verbod op vuurwerk, maar op dom gedrag in te voeren?
Zou tienduizenden levens per jaar schelen....

Vuurwerkproductie kinderarbeid? Ik weet niet uit welke grot deze persoon komt, maar kinderarbeid in china moet je al flink voor zoeken, en kom je alleen nog tegen bij productie voor de lokale markten (bijvoorbeeld de rijstproductie)

Het genoemde gedrag voorkom je niet door vuurwerk te verbieden, alleen door de straatklootzakjes nou een keihard aan te pakken.
Vuurwerk vernield niets, het is de debiel die het vuurwerk misbruikt voor dit doel!

Nou, ik heb aardig wat puntjes van deze persoon kunnen ontkrachten, iemand nog meer dingen kunnen vinden in dit verhaal wat totaal onwaar is?

Jean Cross

Registered User
Lol, je neemt het wel heeel serieus.! haha, ik lach er gewoon om, het is echt weer om te lachuh.!

Krijg meteen weer flashbacks van die ene linke knakker, hoe heet ie nou ook alweer... nouja, kan je zien, zo onbelangrijk is die gast... Owjah, Samson ofzo, wist dat het een Belgische hondennaam was ;)

Maargoed, zoals met alles heb je voor- en tegenstanders en dat is prima, maar als iemand ongefundeerde uitspraken het web op slingert, dan verdienen ze geen respect.! Mijns inziens ;)

mickeyzegtboem

Registered User
Respect krijgt deze persoon ook niet van me, maar daarom vind ik het nog wel belangrijk dat klinklare leugens van zo'n groen-links geitenwollensokkenfiguur even rechtgezet worden.

painkiller

Registered User
Ik hou van Holland zonder zeikerds die niemand een pleziertje gunnen!
Dat is hier te gast in dit land en komt dan ff zeiken over onze traditie!

Amen!

Sorry dat ik het zeg maar als het vuurwerk in Nederland haar niet bevalt dan gaat ze toch lekker terug naar waar ze vandaan komt?
Wat een bullshit zeg.
Het ergste is nog dat mensen hierin mee gaan en het gaan beamen.

Michel_G

Zilveren Member
Die ene linkse knakker? Niet in de war met Arno Bonte?

Vervelende is dat er echter een hele hoop mensen zijn die dit ook allemaal net zo serieus nemen! Die lachen er helaas ook niet om en nemen alles direct voor waar aan, omdat dat hun eigen mening en gevoelens bevestigd. Juist daarom is het zinvol dit soort uitspraken feitelijk onderuit te halen, door waarheden en feiten er tegenover te zetten!

Jean Cross

Registered User
Owjah, Arno Bagger.!

Klopt ook helemaal en ontkracht wordt het zeker en moet het ook worden, maar het is ieder jaar hetzelfde kattengejank... Ik ben er onderhand imuun voor geworden.

GMP82

Zilveren Member
"Nederland kent een boeiende oudejaarstraditie, waarbij we gewend zijn het jaar feestelijk af te sluiten met champagne, oliebollen, appelflappen en vuurwerk."

dat stukje komt mij ernstig bekend voor...

zie www.vuurwerktraditie.nl (gele kader)

En ik heb nog een bijzonder goede tip voor haar probleem met Co2
"•Bij het afsteken van knalvuurwerk komt voornamelijk het broeikasgas kooldioxide "

Stop met ademhalen... want daarmee draag je ook bij aan uitstoot van C02

Laatst bewerkt:

Quadriffis

Registered User
Zelfs na een totaal verbod op vuurwerk zal het illegale vuurwerk (knal) nog steeds in de omloop zijn en misschien nog wel veel meer ook als mensen in "Holland" niks meer kunnen kopen. En zou dus misschien nog wel veel meer slachtoffers kunnen maken.

1 autovrije dag en we hebben de milieuschade weer ruimschoots gecompensserd!!!

KruitFreak

Registered User
Wat bloodveins zegt, allemaal stemmen! Laat je horen dat vuurwerk bij Holland hoort!
Status: Nee, ik ben het niet eens met deze stelling. (69,4%, 25 stemmen)

quexx

Registered User

Zoals Bloodveins al zei, Stemmen!!!

Wat ik wel apart vindt is dat wij Nederlanders continu worden gewezen op c02 gassen, zorgen voor een beter milieu, enz,enz
Maar weinig mensen weten dat elke koe 100 tot 200 liter methaan per dag produceert , wat gelijkstaat aan de CO2-uitstoot van een forse Landrover die elke dag 50 km rijdt. Dus moeten we binnenkort ook de koeien gaan verbieden ??

En als je kijkt naar oosterlijke landen, die nemen het allemaal niet zo serrieus wat betreft het milieu. Als daar een bus langsrijdt is het 5 minuten mistig in die straat. En wij maar ons best doen om alles zo"schoon"mogelijk te maken.

boozebelly

Registered User
Guttegut komen ze weer aan met die zweverige prietpraat. Gelukkig blijft die partij altijd maar zwalken rond de 10 kamerzetels en neemt niemand die plantenpraters al te serieus.

Zoals Bloodveins al zei, Stemmen!!!

Tot nu toe liggen wij voor :hehe!:

Wat ik wel apart vindt is dat wij Nederlanders continu worden gewezen op c02 gassen, zorgen voor een beter milieu, enz,enz

En kijk voor de gein eens naar die kolencentrales die erbij gebouwd worden. Dat is pas iets om je als politieke partij druk om te maken. Die primitieve krengen zorgen samen voor een co2 uitstoot die gelijk staat aan +/- 9 miljoen meer auto's in Nederland. Dat een politieke partij zich daar druk om maakt kan ik begrijpen, maar dat gezwets over dat beetje vuurwerk eens in het jaar waar zovelen plezier aan beleven...hou toch op man. Mag er ook nog een beetje geleefd worden hiero?!

GMP82

Zilveren Member
Wat dacht je van "internet". Internet is hard op weg om de grootste vervuiler te worden (door alle servers die continu moeten draaien en gekoeld moeten worden). Dus als de groenen echt iets willen bijdragen, moeten ze hun websites offline gooien en hun computer de deur uit doen ;-)

goofygrunn

Registered User
Wat te denken van de Nederlandse detailhandel? Die maken in december een mega omzet om positief het jaar af te sluiten. Door alle regels etc al flink moeten investeren in preventie en dan door een verbod het geld door de neus laten boren. Leuk voor de economie zo'n voorstel

joszie

Zilveren Member
Dat heeft de overheid zelf gelukkig ook door. Tja, ieder jaar is het weer hetzelfde gel*l van die azijnzeikerds. Van mij hoef je echt niet pro vuurwerk te zijn, wat mij betreft mag je er zelfs een hekel aan hebben.

Maar laat zulke mensen alsjeblieft eens normaal doen zonder gelijk met allerlei gezwets aan te komen om het te verbieden.
Meestal zijn het toch groenlinks stemmers. Als ze nu al die moeite die ze doen voor vuurwerk zouden gebruiken voor zaken die er wel toe doen in de wereld....

En er zijn misschien niet veel directe voordelen voor vuurwerk te noemen. Daarvan hebben we zo veel producten. Dan kunnen we wel blijven verbieden en is dus een gebed zonder eind.

Bovenaan