Hulp bij betoog Nederlands gevraagd!

Gertjanberg

Registered User
Beste medefreaks,

Komende donderdag moet ik een betoog houden voor de klas (4havo) nu is mijn vraag of jullie nog stevige argumenten hebben die VOOR vuurwerk zijn, niet ertegen want die zijn er genoeg.

Jullie zullen mij er erg mee helpen, alvast bedankt!

Moontan

Moderator
Medewerker
Vuurwerk hoort bij de jaarwisseling (traditie), veel mensen beleven plezier aan het zelf mogen afsteken en anderen beleven plezier naar het kijken daarvan.

Vuurwerk is goed voor de werkgelegenheid. (groothandel en detailhandel). ook een belangrijke inkomstenbron voor detaillisten.

Overheid verdient ook een centje mee. (BTW)

Verder zou ik het niet weten. Volgens mij zijn er niet zoveel pro-vuurwerk argumenten.

Succes met je opdracht.

GMP82

Zilveren Member
:p lekker op tijd begonnen ;-)

Ik denk dat moontan de kern wel heeft. Het "voor" zijn, is hoofdzakelijk smaak- dan wel doelgroepgebonden.
Iemand die het mooi vindt, is voor vuurwerk. Iemand die er geld aan verdient (importeur, verkoper, [overheid?]) is voor vuurwerk.

Vuurwerk geeft festiviteiten een extra feestelijk tintje en zorgt meestal voor een mooie, knallende afsluiter. Het is een uiting van "vreugde" (in Nederland). Men beleeft er plezier aan.

Een tegenstander zal dit weliswaar weer heel anders interpreteren.

@Myrmidon; je hebt helemaal gelijk, maar in een betoog zal dat vermoedelijk weinig bijdragen. Het is namelijk geen voor-argument maar een "tegen-tegenargument". Die kan je hooguit gebruiken, nadat de tegenpartij een foutief tegenargument heeft geuit.

Gertjanberg

Registered User
oké bedankt, als ik het even op een rijtje zet heb ik nu dit:

Argumenten TEGEN het verbieden van vuurwerk
- een mega grote omzet en daarbij veel werkgelegenheid en veel belastinginkomsten
- traditie moet blijven bestaan
- een verbod werkt illegaal vuurwerk in de hand

argumenten voor een vuurwerkverbod:
- ongelukken die er gebeuren
- slecht voor het millieu
- overlast

ik weet niet of jullie er nog een paar bij kunnen vinden?

Bovenaan