Hongerig dier heeft minder aandacht voor vuurwerk

Moontan

Moderator
Medewerker
Hongerig dier heeft minder aandacht voor vuurwerk

Zo vlak voor de jaarwisseling vraagt Dierenbescherming OverGelder aandacht voor de situatie van huisdieren bij het afsteken van vuurwerk. ,,Voor veel dieren betekent vuurwerk immers veel angst en stress”, meldt een woordvoerder. De Dierenbescherming komt dan ook met tips om de jaarwisseling voor dieren prettig te houden. ,,Vuurwerk is mooi voor mensen, maar is voor veel dieren angstaanjagend. Ze horen de knallen niet alleen dubbel zo hard als mensen, ze begrijpen het lawaai, de kruitgeur en het felle licht niet.”
Enkele adviezen: ,,Laat je huisdier langzaam en tijdig wennen aan vuurwerk. Er zijn cd’s met vuurwerkgeluiden te koop. Het gebruik van kalmerende medicijnen is niet ideaal. Het dier wordt wel verdoofd, maar het gehoor blijft hetzelfde. Soms wordt het dier zelfs gevoeliger voor geluid. Zo is het dier wel degelijk angstig, maar kan daar door de verdoving niet op reageren. Wat ook helpt is om het avondeten uit te stellen tot later op de avond. Als dieren hongerig zijn, hebben ze minder aandacht voor het vuurwerk. En laat je dier zelf een plekje in huis opzoeken waar het zich prettig voelt, sluit de gordijnen, laat het licht aan en zet radio of tv aan. De prikkels van buiten vallen dan iets minder op. Troost voorts je dier niet overdreven. Het krijgt daardoor bevestigd dat er iets mis is en dat de angst terecht is. Gedraag je zo normaal mogelijk. En straf je dier niet bij een bange reactie.”

http://www.deweekkrant.nl/pages.php?page=2489397

GMP82

Zilveren Member
Troost voorts je dier niet overdreven. Het krijgt daardoor bevestigd dat er iets mis is en dat de angst terecht is. Gedraag je zo normaal mogelijk. En straf je dier niet bij een bange reactie.

Dit blijft de gouden regel, maar de meeste baasjes kùnnen dit gewoon zelf niet. Als je zelf vuurwerkfoob bent, ga je je huisdier never nooit rustig krijgen.

Shenanigan

Registered User
Ik ben dit jaar met mijn hond op vuurwerktraining geweest bij een Martin Gaus hondenschool. Ben heel tevreden. Ik vroeg me ook af hoe het zit met troosten, want het klopte voor mijn gevoel niet om te doen of er niets was als hij in paniek was. Het antwoord is genuanceerd. Je mag je hond wel steunen (even hand op zijn rug of zij leggen) en erkennen dat er wat was, maar niet troosten en bevestigen dat angst terecht is.

De oplossing is langzaam laten wennen en steeds (dik) belonen als hij rustig blijft bij een knal. Ik ben nu bij de trektouwtjes. Knalerwten vindt hij goed nieuws, want dan komt er worst!

Ik had dit nooi zonder begeleiding gekund. Het gaat beter, maar hij blijft bang voor knallen in de verte als we buiten zijn. Daar vanaf komen wordt een meerjarenplan.

nismo

Registered User
Het is net hoe je er zelf mee om gaat,ik heb 4 honden gehad waarvan ik er nu nog twee heb.En die zijn niet bang voor vuurwerk,sterker nog ze vinden het leuk,achter de tollen aan rennen.om potjes heen rennen.
Heb een jack russel gehad die moest ik vast zetten als ik buiten iets wilden afsteken,die werd helemaal gek als hij er niet bij mocht zijn.elke jaar geen snor haren meer van het vuur waar hij in hapten.
Gewoon zorgen dat vuurwerk niet alleen de laatsten dag van het jaar is,als je in het bos gaat wandelen steek een paar rotjes in je zakken en gooi die als ze niet kijken.En nu met cat 1 vuurwerk is het nog makkelijker af en toe even iets afsteken en de hond erbij laten.Maak hem ook verslaaft aan vuurwerk.:happy:

Shenanigan

Registered User
Ik weet niet waardoor mijn hond bang geworden is. Er is geen specifiek 'incident' geweest. Toch heeft hij angst ontwikkeld. Hij is vier en heeft drie Oud & Nieuws meegemaakt. Misschien is hij juist angstig geworden door veel aandacht tijdens O&N van bezoek. In ieder geval weet ik nu wat de weg is om ervan af te komen. Ik zie soms mensen met honden bij vuurwerkdemo's, hopelijk kom ik met hem ook zo ver.

Bovenaan