Hoeveel gram per schot in belgisch vuurwerk?

vonk

FPM Moderator
Medewerker
Verder vind ik de siercakes vaak niet zo bijzonder. Vaak één effect per cake, meestal standaardeffecten in niet erg opvallende kleuren of kleurcombinaties.
Naar mijn mening moet je in België zijn voor pijl en knal(rollen), en in Nederland voor siercakes. Mijn mening.

Ben dit wel met je eens, er zijn in nederland tegenwoordig genoeg cake,s die qwa effect hetzelfde zijn zoniet een stuk beter zijn!

Ik hoop persoonlijk dat de ontwikkeling van cake,s in belgie door zal blijven gaan.

Zeker als je kijkt naar bv wolff wat die met 15 gram sas kan doen, (bv panter)
dan blijft belgie toch hier en daar een stuk achter ondanks dat hier 25 gram per schot in mag zitten.

Begrijp me niet verkeerd, in belgie is zat leuk spul te koop maar ook hier kan er nog het een en ander stukken verbeterd worden.

spitfire

Registered User
Re: Aanraders Original Fireworks Olen

@ vonk, hoe kom je er bij dat in Belgie 25 gram per schot gebruikt mag worden?? dat is niet waar!

Ronaaron

Registered User

Voor zover ik weet is het in België ook 15 gram, maar kan ook 20 zijn...in ieder geval geen 25 gram!

vonk

FPM Moderator
Medewerker

@ vonk, hoe kom je er bij dat in Belgie 25 gram per schot gebruikt mag worden?? dat is niet waar!

Tja hoe kom ik daarbij, ik heb dit ooit eens ergens gelezen en er is al eens een discussie over gevoerd hier op het forum, het kan ook 20 zijn hoor dan heb ik mij gewoon vergist maar 15 is het zeker niet.

Maar jij bent zo stellig ervan overtuigd dat het niet zo is kom maar met bewijs dat ik ongelijk heb.:nuts:

Laatst bewerkt:

spitfire

Registered User

@ vonk, hahaha oke, komt ie!

Ik ben zelf pyrotechnicus, en werk veel met Belgisch vuurwerk. En ik weet dus heel erg zeker dat ook in Belgie de cakes maximaal 15 gram per tube mogen bevatten.. als ik links vindt naar de wet, dan plaats ik die hier maar tot zover heb ik weinig gevonden.

elmo

FPM Moderator

@ vonk, hahaha oke, komt ie!

Ik ben zelf pyrotechnicus, en werk veel met Belgisch vuurwerk. En ik weet dus heel erg zeker dat ook in Belgie de cakes maximaal 15 gram per tube mogen bevatten.. als ik links vindt naar de wet, dan plaats ik die hier maar tot zover heb ik weinig gevonden.

Oke maar hoe verklaar je dit dan?

Nico powerhouse
10 shots batterij met maar liefst 20gr per shot, zeer zwaar, prachtige crossette met blinkereffect

Te koop bij Loots

spitfire

Registered User

ik heb inmiddels gezien wat voor product het is, en daar kan ik een aantal conclusies uit trekken: of loots verkoopt dit ding illegaal, of de Belgische overheid heeft een fout gemaakt bij de keuring en loots heeft mazzel gehad, of de reclame is een leugen. Als het belgische vuurwerk 20 g per tube zou mogen hebben, dan hadden alle importeurs dat ZEKER allang gehad, want 5g is veel verschil in een cake. In elk geval mag het niet. Elke importeur zoekt het uiterste, en die ligt op 15 gram, en geen 20. Dus loots heeft geluk of het is een leugen.

jaspertjuh

Registered User

Even om te boel op te helderen rondom de Belgische wetgeving.
Dit is bepaald in het ministerieel besluit van 3 februari 2000;

C-18. Vuurpijlen en vuur- of zwermpotten die een sterke knal veroorzaken (en daarom ingedeeld zijn bij ontploffend vuurwerk) waarvan de individuele globale lading pyrotechnische sas niet meer dan 50 g (vijftig gram) weegt, en waarvan de totale ontploffende lading die het geluid veroorzaakt, beperkt is tot 15 g (vijftien gram); de individuele ladingen mogen evenwel de limieten vermeld in het randnummer C-20 niet overschrijden;

Het volledige document is hier te vinden: http://mineco.fgov.be/PROTECTION_CONSUMER/security/Fireworks/law_fireworks_nl_002.pdf

Groetjes,

Jasper

Laatst bewerkt:

spitfire

Registered User

Ik heb het stuk gelezen, maar ik vindt het een beetje onduidelijk. Er wordt gezegd ''De
totale lading die het geluidseffect veroorzaakt is beperkt tot 15 g; de individuele ontploffende ladingen
mogen de in het randnummer C-20-b vermelde maximumwaarden evenwel niet overschrijden.''

de totale lading die het geluidseffect veroorzaakt.. dat slaat nergens op, wat is een geluidseffect..? ik vind dat de uitstootlading ook geluid maakt, crackling sterren ook.
Ik ga er vanuit dat er gemakshalve 15 gram max. gehanteerd word, iig geen 20 gram.

spitfire

Registered User

deze thread word interessant! vonk, elmo en jaspertjuh bedankt voor de info. Ik ben heel benieuwd hoe het nu zit, want 20 gram per tube dat mag gewoon niet, net als nederland. Althans, dat is de regel die aangehouden wordt.

Tony

Administrator
Medewerker

@Tjark, ik heb vorig jaar of het jaar ervoor van 1 van de mannen waar jij voor werkt gehoord dat er geen limiet was. Dus ik moest even moeilijk kijken toen ik jou antwoord zag ik deze thread. Ik weet er verder niks vanaf maar het zal 15 gram zijn zoals hier nu vermeld.

??Zitten we nu alleen niet in de verkeerde thread?? Hij heet aanraders OR Fireworks!

spitfire

Registered User

...als er geen limiet aan zat, dan hadden we wel cakes met 20 of meer gram per tube he... maar dat is niet

jaspertjuh

Registered User

Misschien is het inderdaad erg handig om een nieuw topic te openen, en daarin verder te gaan zodat iedereen hier verder ontopic kan gaan over de aanraders van Original Fireworks :cheesy:.

vonk

FPM Moderator
Medewerker
Ik maak maar even en nieuwe thread aan naar aanleiding van de discussie die gevoerd werd bij aanraders/afraders original fireworks.

Ik zal wat post verplaatsten uit dat topic naar deze.

De vraag is dus hoeveel gram is er per schot toegelaten volgens de belgische wetgeving.

PatjuH

Registered User
Neptune C
Effect: 12 schots
Golden tail to golden willow with crackling
Kruitinhoud: 195 gram

Alle Neptune 2008 cakes hebben meer als 15 gr. met Neptune C zelfs 16.25

Ook de oude Neptune cakes hebben meer als 15gr met shot. Dus lijkt me niet dat er een fout word gemaakt bij de keuringen?

Laatst bewerkt:

Bonbridge

Registered User
Er zijn 13 schots potten gevuld met 250 g. pts; je komt dan op 19 gram per tube.

C-19 : waarvan de lading pyrotechnische sas per
voorwerp niet meer mag wegen dan 250 g (tweehonderdvijftig gram) voor de batterijen.

vonk

FPM Moderator
Medewerker
Neptune C
Effect: 12 schots
Golden tail to golden willow with crackling
Kruitinhoud: 195 gram

Alle Neptune 2008 cakes hebben meer als 15 gr. met Neptune C zelfs 16.25

Ook de oude Neptune cakes hebben meer als 15gr met shot. Dus lijkt me niet dat er een fout word gemaakt bij de keuringen?

Ik ben wel erg benieuwd wat Spitfire hierover te melden heeft, valt dit ook onder een oude keuring dan?

We wachten op antwoord:cheesy:

spitfire

Registered User
....Ik ben er druk mee bezig om dit uit te zoeken, want volgens mij zien we allemaal wat over het hoofd in de mistige wereld van toegestane zaken. Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet alles weet van de Belgische wetgeving, maar ben nu wel benieuwd...

Laatst bewerkt:

dominique

Registered User
Wettelijk gezien is er geen beperking qua kaliber of hoeveelheid sas per tube. Maar praktisch is het zo dat alle batterijen waarvoor een keuringsnummer aangevraagd wordt een maximum kaliber van 25 mm mogen hebben en anders worden ze afgekeurd. Dit is blijkbaar zo'n interne richtlijn die de keurders zelf vooropgesteld hebben zonder dat hierover een wet gestemd is.

Knalbatterijen mogen maximaal 150 gram sas bevatten, hiervan mag de hoeveelheid flash voor de knal maximum 50 gr zijn en de individuele lading per knal mag niet meer dan 2 gr zijn.

Sierbatterijen mogen maximaal 250 gr sas bevatten en mogen maximaal 25 mm zijn. Misschien dat er intern ook weer zo'n maximaal kruitgewicht per tube is afgesproken, dat weet ik niet, maar het heeft gewoon ook weinig zin om meer dan 20 gr in een tube van 25 mm te gaan stoppen.

Bovenaan