Hoe overtuig jij iemand tot het dragen van een vuurwerkbril?

KoenL

Registered User
Je hoeft mij niet meer uit te leggen waarom een vuurwerkbril nodig is. Ik loop nu echter tegen een ander probleem aan, waar ik zelf mee zit. Met de jaarwisseling komen hier aardig wat mensen over de vloer. Ik heb aangeboden om voor iedereen een bril aan te schaffen, maar de reacties daarop waren niet bepaald positief. Bijvoorbeeld:

• Ik vier al 40 jaar oud en nieuw en het is nog nooit fout gegaan
  • Als iemand mij een gelukkig nieuwjaar wil wensen moet ik zeker die bril op en af doen
  • Wij lopen als enige met zo'n ding, dus de hele buurt lacht ons uit.
  • Dan steek JIJ (ik dus) maar geen vuurwerk af
  • Dan ga jij (ik dus) maar ergens anders staan met je vuurwerk
En op het moment dat ik de discussie wil aangaan, wordt er gezegd 'ajoh maak je niet druk om een paar uur in het jaar'.

Ik wil het er niet bij laten zitten, die vuurwerkbrillen komen er, maar hoe kan ik iemand overtuigen om hem ook echt te dragen?

De eerste stap die ik ga zetten is het laten lezen van een aantal korte, maar krachtige artikelen van oogartsen. Misschien dat er dan al een lampje bij ze gaat branden.

Hoe zou jij dit aanpakken?

boozebelly

Registered User
...Hoe zou jij dit aanpakken?

Ik schotel de mensen gewoon privé verhalen voor van voorgaande jaren, waarbij gebleken is dat het met vuurwerk wel degelijk mis kan gaan, OOK wanneer je het gewoon volgens de regels afsteekt. Je hebt gewoon vrijwel geen tijd hebt om je ogen af te dekken als het mis gaat.
Dan doel ik op de Fusion & Inner Laugh cakes die bij mij vorig jaar ontploften en alle effecten lukraak over de straat vlogen, maar ook op bijvoorbeeld de Sniper van Wolff, waarvan de effecten zo laag vlogen dat ze tussen de mensenmassa verdwenen. Zulke cakes kunnen ook oogletsel veroorzaken.

Als mensen dan alsnog besluiten om geen vuurwerkbril te willen dragen, dan is dat hun eigen keuze maar ze kunnen niet zeggen dat ik ze niet heb gewaarschuwd. Ik draag er dit jaar wel eentje om middernacht. Zo enorm voor lul loop je niet vind ik, want lelijke dingen vind ik het niet en je went er zo aan. Bovendien, als je een ongeluk krijgt met vuurwerk en je krijgt oogletsel, dan loop je 365 dagen per jaar, voor de rest van je leven voor lul.

joszie

Zilveren Member
...Hoe zou jij dit aanpakken?

Ik zou ze het huis niet meer uit laten komen, gewoon deur op slot... WHAHA (nee, grapje)

Zoals genoemd, vestig de aandacht op ongelukken die er de laatste jaren gebeurd zijn. Benadruk ook dat het vaak de omstanders zijn die gewond raken. Verder natuurlijk altijd zorgen mbt je eigen showtje dat je genoeg afstand e.d. hebt, alles goed vaststaat.

Aangezien het vrije keuze is om zo'n brilletje wel of niet te dragen kan jij ze niet verplichten. Mocht er iets gebeuren weet je in ieder geval dat jij er alles aan gedaan hebt om het te voorkomen.

Ik moet zeggen dat je alle lof verdiend omdat jij je visite ook zo'n brilletje wil geven en bewust wil maken. Thumbs up!

Bovenaan