Hoe kan vuurwerk zoveel lijken op ‘vergiftigde hondenbrokken’?

Moontan

Moderator
Medewerker
Hoe kan vuurwerk zoveel lijken op ‘vergiftigde hondenbrokken’?

DEN BOSCH - Uit heel Brabant kwamen de afgelopen weken foto's van kleine witte ronde brokjes binnen. Meerdere mensen dachten giftige hondenbrokken te hebben gevonden, maar nu blijkt volgens de politie dat het bij negen van de tien meldingen om vuurwerkrestanten gaat. De gelijkenis tussen vuurwerkrestanten en hondenbrokken lijkt echter vaag. Hoe zit dat nou precies?

De_kleipluggen.jpg

Tommy Ruiterman verkoopt vuurwerk bij een ijzerwarenzaak in Den Bosch. Volgens Ruiterman is er na het zien van de foto’s van de gevonden ‘giftige hondenbrokken’ geen twijfel over mogelijk. “Het gaat absoluut om vuurwerk. Onomstotelijk”, aldus de verkoper.

Boosdoeners
Ruiterman laat op een grondvuurwerkdummy (een exemplaar zonder kruit) zien om welk gedeelte van het vuurwerk het gaat. Het vuurwerk bestaat uit pijpjes, zogeheten schietkokers, die zijn gevuld met kruit.

De onderkant van de pijpjes wordt dichtgestopt met 'kleipluggen'. Op die manier valt het kruit niet uit de onderkant als je het vuurwerk optilt. “Er zijn diverse kleipluggen. Ik heb witte en bruine gezien. Ze komen eigenlijk in alle kleuren voor.”

“De kleipluggen zijn vaak het restant dat overblijft op het moment dat het vuurwerk wordt verbrand", legt Ruiterman uit. "Het is nu eind februari. Vaak is het karton inmiddels weggeregend en blijft enkel de kleiplug over.

Beruchte verdachte hondenbrokken
Bij de politie, Omroep Brabant en op social media wordt vanuit een steeds groter gebied melding gemaakt van verdachte brokken. De meldingen kwamen onlangs onder meer binnen uit Breda, Vught, Den Bosch, Rijen, Sint Willebrord, Roosendaal, Udenhout en Dongen.

Hond overleden in Kaatsheuvel
Overigens betekent dat niet dat alle gevonden brokken daadwerkelijk vuurwerkresten zijn. In Kaatsheuvel overleed een hond en werd een andere hond ziek, mogelijk na het eten van de brokken. Het NFI onderzoekt de brokken die in Kaatsheuvel zijn gevonden. Die uitslag laat nog even op zich wachten.

http://www.omroepbrabant.nl/?news/2...el+lijken+op+‘vergiftigde+hondenbrokken’.aspx

RedBaron

Registered User
er is er 1 die in die klei\beton proppen\pluggen iets verdachts ziet en dan ga je dat typische Nederlandse angstige kudde gedrag krijgen. En in eens is dan half Brabant bedolven onder de "giftige hondenbrokken"... Nuchter en normaal nadenken is moeilijk blijkbaar tegenwoordig.

tronetti

Registered User
" Vaak is het karton inmiddels weggeregend en blijft enkel de kleiplug over."

Je zou toch zeggen dat de klei eerder oplost in water dan de kartonnen kokers.
Weer een raar verhaal dit, wat weer positief uitpakt voor Groen Links.

Ben blij dat ik er geen verstand van heb. Straks krijgen we diervriendelijke vuurwerkpotten van Royal Canin. :surprised:

DioR

Registered User
Ik voel dat dit eind dit jaar weer door de linkse rakkers word meegenomen in hun petitie voor een verbod. Het maakt hun niet uit of de brokken nou wel of niet giftig zijn en of de honden daadwerkelijk de brokken hebben gegeten. Vind het wel vreemd dat ik dit verhaal voor het eerst hoor terwijl wij volgens mij al een tijdje vuurwerk afsteken...

Z@P

Registered User
Volgens mij het zoveelste verzinsel van de anti vuurwerklobby. Dat mensen hierin meegaan kan ik niet begrijpen.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

KoenL

Registered User
Jammer dat deze onzin onder een vergrootglas wordt gelegd. Zitten deze kleidoppen alleen in de cakes of worden ze ook verwerkt in de bombettes?

GMP82

Zilveren Member
Toch wel weer "toevallig" dat op 2 plekken tegelijk mensen de vergelijking met hondenbrokken maken....

Als ik de foto zo zie, dan kan ik me de vergelijking met een hondenbrok nog ergens voorstellen. Echter riekt het aan alle kanten naar lobby-activiteit.
Of anders gewoon een iets te hysterisch figuur die als een malle is gaan delen op een of ander sociaal netwerk. Dan ziet namelijk iedereen ze opeens!

Nu hebben ze weliswaar maar 1 terecht argument; die cakes hadden gewoon opgeruimd moeten zijn. Maar daar lees ik dan niks van terug.

DioR

Registered User
Wij hebben op dit moment in Duiven en Westervoort overlast van mensen die gebakken spons op straat gooien. Levensgevaarlijk die sponsen!

tronetti

Registered User
Jammer dat deze onzin onder een vergrootglas wordt gelegd. Zitten deze kleidoppen alleen in de cakes of worden ze ook verwerkt in de bombettes?

Ja, zowel bruine als witte proppen.

Het gevaar van de witte proppen is, dat ze dan weer worden aangezien voor 'vergiftigde suikerklontjes van Suiker Unie'...

HocusPocus.Pyro

Registered User
Zitten deze kleidoppen alleen in de cakes of worden ze ook verwerkt in de bombettes?

Volgens mij zitten dit soort proppen zelfs in de bodem van veel fonteintjes... Ik heb redelijk wat Cat 1 in de achtertuin afgestoken en daarna veel in de vuurkorf gegooid. Die proppen liggen er nu nog. Het lijkt op een soort cement, niet die rode klei van "Vroegah". Die auwerwetse rode klei was niet gehard, zoals bakstenen in een hele hete oven, waardoor ze inderdaad weer na wat regen tot pulp vergingen. Dit cement/beton is hardnekkiger... Jammer, want dit is geen vooruitgang. Wel goedkoper om te maken, maar verder niet beter. Dus, Chinezen, stop daar maar mee SVP. :)

Baron van lunt zu sas

Registered User
Als je ze in de vuurkorf gedaan hebt is de klei gebakken, dus hard geworden, in de as van mijn vuurkorf wemelde het ook van de gebakken pluggen. Op straat zie ik soms nog wel kartonnen pijpjes liggen van vuurwerk,deze zijn platgereden en de klei is verdwenen maar het karton is er nog.

HocusPocus.Pyro

Registered User
Goeie Baron, dank.
Maar mijn vuurkorf fikte middelmatig, niet echt super, dus volgens mij was het niet voldoende lang een hoge temperatuur om klei te 'sinteren'. Desalniettemin, in principe heb je je wel een puntje te pakken.

Echter, ik vermoed dat die ouderwetse pluggen van die rode klei niet het probleem vormen. Die zijn zo weg, zoals jij al aangeeft. Een paar keer er over zo'n tube heen lopen de klei loopt er zo uit. Maar de moderne pluggen lijken niet eens op klei. Het doet meer denken aan cement/beton. Nu weet ik niet of je cement/beton ook nog zou kunnen sinteren, maar goed dan dwaal ik echt af (heb ik zelfs door)...

Plum Bloom

Registered User
Bron: huis-aan-huisblad Ede Stad

EDE In Ede, Losser en Wijchen zijn op verschillende plaatsen verdachte 'brokjes' aangetroffen waarvan vermoed wordt dat het om vergiftigde
hondenbrokken gaat. De politie kan dit nog niet uitsluiten, maar een eerste onderzoek leert dat het mogelijk om vuurwerkresten gaat.

Bij de politie waren de afgelopen dagen verschillende meldingen binnen gekomen van het aantreffen van de brokken. Uit voorzorg zijn door de politie
verschillende brokjes veiliggesteld. Concrete gevallen van vergiftiging zijn bij de politie in Oost-Nederland nog niet bekend.

Intussen is nader onderzoek gedaan waarbij het vermoeden rees dat het om vuurwerkresten gaat. De brokken die in Brabant aangetroffen zijn, ruiken naar kruit. Deze brokken komen overeen met de resten die in Gelderland zijn aangetroffen. Na analyse van die brokken kwam een match met een stof genaamd DOLOMITIC LIMESTONE. Dat is een ongevaarlijke stof die klei/kalkachtig is. Deze stof heeft bij huidcontact en inname geen effecten, ook bij oogcontact en inademen zijn de effecten alsof het normaal stof is. De politie adviseert bij aantreffen van de brokken deze op te ruimen.

Bovenaan