Hoe de liefde voor vuurwerk verdwijnt

Moontan

Moderator
Medewerker
Hoe de liefde voor vuurwerk verdwijnt

Als de eerste reclamefolder zo ergens begin december op de deurmat viel was het gedaan met de rust. Het krantje werd van voor tot achter gespeld. De ogen werden steeds groter, de wangen steeds roder.

Verlekkerd keken mijn zonen urenlang naar de plaatjes van romeinse kaarsen, flash rockets, space flyers en cracker bombs. Een vader die er net zo opgewonden van raakte, wakkerde het vuurtje stevig aan. Spaarpotten werden geleegd, er werd gebedeld om voorschotjes op zakgeld. De bestellijst werd met heel veel aandacht en precisie ingevuld. Rekenmachines bij de hand om de optelsom te maken. Iedere cent ging op. Het V-woord zong dag en nacht rond in huis. Zelfs de bekeuring van vijftig euro voor het te vroeg afsteken nam mijn jongste zoon vorig jaar voor lief.

Maandag start de verkoop van vuurwerk weer, maar tot mijn grote verrassing is de liefde ineens helemaal over. De folders gingen dit jaar ongelezen de papierbak in. Ze hebben ze geen blik waardig gekeurd. Er was niets eens enige twijfel. Het woord vuurwerk is volgens mij nog niet één keer gevallen. Als ik verbaasd over de grote ommezwaai aan mijn jongste vraag waarom hij geen vuurwerk meer koopt, kijkt hij me heel serieus aan. ‘Ik besteed mijn geld liever aan zinvollere dingen. Ik ga chillen met vrienden, ik koop dit jaar bier en wodka

http://www.gooieneemlander.nl/regio...73.ece/Hoe-de-liefde-voor-vuurwerk-verdwijnt_

Sweet Laker

Registered User
Haha het is maar waar je prioriteiten liggen. Zinvollere dingen, ach ja, de media heeft gelijk. Ze verdienen meer aan comazuipers en alcoholverslaafden op jaarbasis als aan vuurwerk.

Bovenaan