Hilversum

heartworm

FPM Kalender Beheer
Medewerker
Wanneer: 5-Mei-2014
Plaats: Hilversum
Provincie: Noord-Holland
Wie: Bombers
Kaliber: Pyromusical (consumentenvuurwerk en Prof. t/m 2,5")
Tijd: 22.30
Waarom: Bevrijdingsdag
Extra Info:
Aankondiging

joszie

Zilveren Member
Zullen de jaarlijkse 5mei shows dit jaar wel doorgaan of gaat pvdd / GroenLinks weer moeilijk doen

smilli

FPM Filmer
Vorig jaar een kans gegeven en wezen kijken, dit jaar maar is ergens anders kijken want het was weer is inspiratieloos rammen.

heartworm

FPM Kalender Beheer
Medewerker
Als de mensen klappen, krijg ik kippenvel

Interview met 22-jarige Nancy Arler over de vuurwerkshow van 5 mei.

“Ik schiet vuurwerk en heb een eigen vuurwerkwinkel.” Dat antwoordt Nancy Arler (22) als je vraagt naar haar beroep. Hoe stoer is dat. Ze is in het vak gerold door haar ouders. Zij hebben een vuurwerkwinkel ‘Witte Vuurwerk’ in Eemnes en doneren voor een deel het consumentenvuurwerk voor de vuurwerkshow op 5 mei aan het Laapersveld in Hilversum. Van haar ouders kreeg ze alle ruimte om haar eigen weg te gaan in de vuurwerkbusiness. Ze is eigenaar van Bombers Vuurwerk en als twintiger de jongste binnen haar eigen bedrijf. Arler is een van de weinige vrouwelijke certificaathouders in Nederland. En Vanaf half mei zal zij samen gaan werken met Dick Kroone. samen werken wij aan alle voorbereidingen. Voor het vierde jaar verzorgt ze de vuurwerkshow aan het Laapersveld.

Best wel eng
Hoewel haar moeder het soms ´best wel´ eng vindt is ze zelf eigenlijk nooit bang. Hoewel… een brand in haar eigen vuurwerkbunker was, zoals ze zelf zegt: “Erg eng, maar iedereen zei gelijk na de brand: ´je moet door´. Dat heb ik ook direct gedaan. Na de brand in december 2013 hebben we met het hele team keihard gewerkt om alles voor eind december weer op orde te hebben. The show must go on!”
Maar voor iedereen die denkt dat Arler alleen het lontje aansteekt op 5 mei, heeft het mis. Er komt heel wat kijken bij het organiseren van een vuurwerkshow. Wij vragen deze gepassioneerde onderneemster wat er zoal vooraf gaat voordat wij allemaal oh en aah kunnen roepen op het Laapersveld.

Vergunningen
Arler: “We beginnen met het aanvragen van de vergunningen in januari via de provincie. De gemeente, politie en brandweer hebben dan zes weken de tijd om hun akkoord te geven. Ook Schiphol moet akkoord geven. Het is belangrijk dat de verkeerstoren weet dat er een vuurwerkshow is en de vliegtuigen niet te laag vliegen. Daarna komt het in de krant. Ook met het ontwerpen van de show begin ik al vroeg. Ik heb een computerprogramma waar ik de show op ontwerp. Op de computer zie ik hoe het er visueel uit ziet. Daar gaat heel veel tijd in zitten. Dit jaar heb ik wat ouderwetse muziek met moderne muziek gecombineerd. Dat vind ik wel passen bij de dag. Mensen kunnen stukken muziek herkennen uit de Pirates of the Caribbean, van Bach en van Michel Sardou. Een mooie mix van stijlen.

5000 producten
Vooraf moet natuurlijk het vuurwerk besteld worden. Ongeveer 5000 producten gaan er de lucht in op 5 mei. Al het vuurwerk ligt veilig opgeslagen in een bunker in het buitenland. Een week voor de show ga ik er naartoe om alles zelf te tellen onder het toeziend oog van de inspectie VROM. Op 4 mei begint een team van 25 man de basis met rekken en buizen van de show op te stellen.

Duizendklapper
Dan wordt het vanzelf 5 mei. “Ja,” vervolgt Arler enthousiast. Wij krijgen van deze duizendklapper aan enthousiasme nog net de tijd om een paar vragen te stellen. “Dan is het de dag. We vertrekken heel vroeg naar de bunker en vandaar uit gaat het vuurwerk in een speciale bus. Ook de inspectie is hierbij aanwezig om het vervoer te controleren. Ook voor het vervoer heb je vooraf het nodige papierwerk in te vullen. Wij moetenexact de tijd van vertrek aangeven en welke route wij rijden. Daar zijn we ‘s morgens om 8 uur. waar we beginnen we met het vuurwerk opbouwen. Om 18 uur zijn we klaar voor het klapstuk en gaan we alles nog en keer na kijken en testen.” En wanneer is je show geslaagd? “Als de mensen klappen, krijg ik kippenvel. Dat is echt geweldig en als de show gaat zo als wij hem hebben gemaakt op de computer...”

bron

vuurvent

Registered User
Ik ga dit jaar eens naar pijnacker, vorig jaar hilversum geweest, nu wil ik eens weer wat prof zien.

Moontan

Moderator
Medewerker
Idem aanwezig. Slechts 5 minuten van mijn huis vandaan.
Ben benieuwd hoe de show gaat worden morgen.

Laatst bewerkt:

kingmokum

Banned
Zijn jullie soms een beetje uitgekeken op het bombers gebeuren?

Normaliter hadden we 5 paginas vol met freaks die er zin in hadden.

stef

Member
Zijn jullie soms een beetje uitgekeken op het bombers gebeuren?

Normaliter hadden we 5 paginas vol met freaks die er zin in hadden.

HoHo. De show moet nog geschoten worden!
En daar zal menigeen een kritische analyse op los laten denk ik.
Ik laat mij verassen vanavond.
Gisteren (zondag) waren ze al om 9.55 aan het opbouwen. :hehe!:

Dim

Product Beheer
Medewerker
Dit wordt toch niet weer een slooptopic he?

Ik hoop dat ze gewoon een leuke show schieten met de mogelijkheden die ze hebben. De afgelopen jaren hebben we er niet veel meer van gehoord.

Steef-Kaboom

Registered User
Het is goedgekomen. Niet vuurwerk met muziek maar OP muziek. Soms wat schoonheidsfoutjes dat ze er een honderste seconde naast zaten oid, maar ik heb genoten en wat een dikke mines.

Hier mijn video. Aan de statieven te zien zullen er nog een honderttal videos komen verwacht ik zo.

DanielFPM

Registered User
Ik moet het toch zeggen, ik vind de show er gewoon best goed uitkomen. En natuurlijk fouten worden er altijd gemaakt, maar ervaring is zeker in dit vak super belangrijk! Dus daar hoort ook het leren schieten van een leuke show bij..

Ook heb ik wel het idee dat er dit keer echt wat met de punten van kritiek gedaan is.

Al met al er zaten zeker leuke dingen tussen en vooral dikke mines.

Ik zou zeggen gewoon doorgaan en blijven verbeteren!

hardcore0438

Registered User
Ik wacht nog even de andere video's af. Ik kan de muziek niet echt goed horen, maar er zitten leuke stukken tussen. Het probleem vind ik echter de shitload aan consumentenvuurwerk die word toegepast waardoor het wat rommelig oogt. Al met al volgens mij toch een flinke verbetering .

Bovenaan