Hilversum wil algeheel verbod op vuurwerk

Moontan

Moderator
Medewerker
HILVERSUM WIL ALGEHEEL VERBOD OP VUURWERK

Burgemeester Pieter Broertjes van Hilversum gaat in landelijke overlegorganen pleiten voor aanpassing van het vuurwerkbesluit. Broertjes wil onder andere de mogelijkheid om als gemeente een algeheel vuurwerkverbod af te kondigen. Ook moet de tijd waarbinnen tijdens de jaarwisseling vuurwerk mag worden afgestoken, worden beperkt.

Aan ramp ontsnapt
Dat antwoordt het college van B en W van Hilversum op vragen van raadsfracties. Tijdens de jaarwisseling ontplofte een enorme vuurwerkbom in het centrum van Hilversum. Volgens Broertjes was dat 'waanzin' en 'ontsnapte Hilversum ternauwernood aan een ramp'. Het gemeentebestuur roept de raadsleden op om binnen hun partij landelijk de aandacht te vragen voor nieuwe vuurwerkregels. 'Bijvoorbeeld door Kamervragen te stellen of moties in te dienen', aldus het college.

Evenement
Hilversum voelt er ook veel voor om in navolging van verscheidene andere landen op 31 december een groot evenement met vuurwerk te organiseren, bijvoorbeeld op het Mediapark. Dat zou in de plaats kunnen komen van het afsteken van vuurwerk door particulieren. Het college gaat met hulpdiensten en horeca-ondernemers overleggen over zo'n grootschalig nieuwjaarsfeest.

http://www.binnenlandsbestuur.nl/op...wil-algeheel-verbod-op-vuurwerk.4087332.lynkx

Moontan

Moderator
Medewerker
Ik woon zelf in Hilversum en een algeheel verbod in Hilversum gaat het hem natuurlijk niet worden.
Ze hebben nu al geen voldoende mankracht om de golf criminaliteiten tegen te houden.

Over het ongeluk waar de burgervader over spreekt gaan twee geruchten de ronde:

1. Productiefout flowerbed met als gevolg explosie
2. Een omstander gooide een cobra op het flowerbed met als gevolg explosie.

Pyromaniac 1975

Registered User
Volgens mij is het tijd dat de vuurwerkbranche en/of de liefhebbers eens een vuistslag moeten gaan maken.
Ik lig er zelf niet wakker van en maak me ook totaal geen zorgen over een vuurwerkverbod.
Echter ben ik wel van mening dat het nu maar eens een keer afgelopen moet zijn met die hetsche tegen het vuurwerk.
Het is gewoon van de zotte hoe men hier elk jaar weer op duikt met dit jaar echt het toppunt.

Ten 1e hebben al die halvegare ambtenaren die als een dolle haan lopen te kukelen totaal geen benul van zaken omtrend de materie.
Dat er wat moet worden gedaan snap ik ook wel maar doe dit dan op een normale verstandige manier waarbij de consument die normaal omgaat met vuurwerk niet de dupe word van de groep asociale hersenloze gasten die slopen,bommen maken en de boel lopen te verstieren!!!

Als ik de tijd en kennis zou hebben om iets op te zetten had ik geen moment getwijfeld maar de gezins en privesituatie laten dat gewoonweg nog niet toe.

Wat wel duidelijk is dat en een POSITIEF TEGEN SIGNAAL moet komen van uit ons de oppositie.

gr

Tony

Administrator
Medewerker
Ik maak me er eerlijk gezegd wel druk om.
Op een gegeven moment gaat de knop om en dan is het er ineens! Die 65 miljoen euro waar iedereen het over heeft stelt echt niks voor. De staat krijgt die 65 miljoen namelijk niet, die krijgen alleen het bedrag aan belastingen. En zo makkelijk als ze nu de miljarden over tafel gooien zo makkelijk vegen ze hun kont af met 65 miljoen euro.

Het enige probleem wat ze hebben is dat ze de winkeliers moeten gaan compenseren inclusief de importeurs. Maar als ze echt willen dan is dat verbod er zo! Vergis je niet.

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Laat die burgemeester(s) eens hun huiswerk eens goed doen zeg.
Ik vind het allemaal nogal dom klinken, de kreten zwaar vuurwerk.
Het zijn geen gewichten om je spieren mee te pijnigen.

KoenL

Registered User
Wat wel duidelijk is dat en een POSITIEF TEGEN SIGNAAL moet komen van uit ons de oppositie.

Helemaal mee eens. Spreek je uit...ideeën zijn altijd handig!

Maar als ze echt willen dan is dat verbod er zo! Vergis je niet.

Ik betwijfel het...ze kunnen alles willen, maar tussen de wil van de overheid en de praktijk kan een groot gat zitten. Dan bedoel ik vooral qua handhaving, ingeburgerde vuurwerktraditie en de vuurwerkverkoop in omliggende landen. Drie punten die je niet zomaar hebt opgelost of vervaagd.

Tony

Administrator
Medewerker

Ik betwijfel het...ze kunnen alles willen, maar tussen de wil van de overheid en de praktijk kan een groot gat zitten. Dan bedoel ik vooral qua handhaving, ingeburgerde vuurwerktraditie en de vuurwerkverkoop in omliggende landen. Drie punten die je niet zomaar hebt opgelost of vervaagd.

Je moet niet vergeten dat als er een verbod zou zijn dat 90% van de mensen zich hier gewoon aan houd. Ik weet zeker dat er bij mij in de buurt niemand meer wat zal afsteken of uberhaupt naar Belgie of Duitsland zouden rijden. Dus ik ben in zo een stille wijk dan wel erg makkelijk op te sporen.

Die 5000 mensen die er schijt hebben denken het jaar erna ook wel na als ze een boete van 500€ of 1000€ hebben betaald!

Zomaar wat voorbeelden. Niks is onmogelijk zeker niet omdat het maar een probleem van 1 dag is.

Vuurwerk023

Registered User
Ik woon zelf ook in Hilversum en zal dit heel erg triest vinden maar ben ik van mening dat dit voorlopig nog niet zou gaan gebeuren want die explosie bij theater Gooiland was door een zelfgemaakte bom en dat heeft dus niks met het legale vuurwerk te maken.
Laat die burgemeesters eens goede dingen verrichten dan alleen dit soort onzin te verspreiden!

KoenL

Registered User
Zomaar wat voorbeelden. Niks is onmogelijk zeker niet omdat het maar een probleem van 1 dag is.

Een probleem van 1 dag? Dus de overlast die vanaf oktober wordt veroorzaakt, de vernielingen, de malloten die niet normaal met (illegaal) vuurwerk om kunnen gaan zijn met een vuurwerkverbod ook opgelost? Ik mag hopen dat hierover wordt nagedacht voordat ze en knoop doorhakken, want een probleem van één dag is het al jaren niet meer. De echte overlast pak je niet aan met een vuurwerkverbod, hopelijk ziet de politiek dat op tijd in.

PyroPlop32

Registered User
laat ze het eens in de praktijk ondervinden dat een vuurwerkverbod het probleem niet oplost.
dan zijn we ook gelijk van al dat gezeik af, laat ze het maar eens in een paar grote steden doorvoeren.

De liefhebbers kunnen dan wel ergens anders terecht.

Tony

Administrator
Medewerker
@Koen, Ik denk namelijk dat een geheel verbod wel de problemen oplost.
En jah, die mensen die nu een knaller afsteken in Oktober steken er maar 1 af en zijn ze dus moeilijker te pakken maar steek jij met oud en nieuw ook maar 1 potje af?

Pyromaniac 1975

Registered User

Om maar wat op te noemen.

Een stichting opzetten met alle betrokkene zoals importeurs,verkooppunten,fora en consumenten.

En soort van contributie van leden om zo een reclame campagne op te zetten om alle negativiteit tegen te gaan.
Heb geen idee wat het zou kosten hoor maar stel onderstaan in een bedrag?
Importeurs > xxxx
Winkels > xxx
fora+leden > xx

Ik wil er best wat tijd aan besteden maar zit erg krap door mijn prive situatie qua tijd.

Laatst bewerkt:

sprinkhaan

Registered User
Niet om te kontkussen maar zoals tony het afschildert is heel erg reeél.
Kijk wij wilden geen e.u. en euro , stemden met meerderheid tegen en de regering draait de zaken gewoon naar hun wil.
Als men een vuurwerk verbod afkondigt en dit in een wetsvoorstel giet is het 2012 -2013 een heel erg stil oud en nieuw in Nederland. Het gebeurt voordat je het in de gaten hebt. Kijk maar eens even hoe men de boetes tussen neus en lippen in de hoogte hebben gegooid. En wat kan je eraan doen......helemaal niks.

mickeyzegtboem

Registered User
Misschien vinden sommigen het verhaal van toon reëel, maar ik blijf er toch maar op hameren dat de kosten van het afschaffen van consumenten vuurwerk veel hoger liggen dan het bedrag wat bespaard word.
Tenslotte helpt het afschaffen van vuurwerk enkel tegen vernielingen met vuurwerk, maar het grootste probleem (en de hoogste kosten) liggen voornamelijk in gebieden waar niet het vuurwerk, maar de bevolking het probleem is.

Hier doel ik dus op wijken waar op enkele plekken grote vreugdevuren zijn, en het groepsgedrag tegen hulpverleners/de omgeving dusdanig associaal is, dat geen enkele brievenbus./verkeersbord/auto/enz meer veilig is.
Op het moment dat je vuurwerk in dit soort situaties afschaft, helpt dit nog steeds niet tegen een grote groep etterbakken wat je op straat het rond dwarrelen.

Pyromaniac 1975

Registered User
Misschien vinden sommigen het verhaal van toon reëel, maar ik blijf er toch maar op hameren dat de kosten van het afschaffen van consumenten vuurwerk veel hoger liggen dan het bedrag wat bespaard word.
Tenslotte helpt het afschaffen van vuurwerk enkel tegen vernielingen met vuurwerk, maar het grootste probleem (en de hoogste kosten) liggen voornamelijk in gebieden waar niet het vuurwerk, maar de bevolking het probleem is.

Hier doel ik dus op wijken waar op enkele plekken grote vreugdevuren zijn, en het groepsgedrag tegen hulpverleners/de omgeving dusdanig associaal is, dat geen enkele brievenbus./verkeersbord/auto/enz meer veilig is.
Op het moment dat je vuurwerk in dit soort situaties afschaft, helpt dit nog steeds niet tegen een grote groep etterbakken wat je op straat het rond dwarrelen.

Klopt helemaal.
En wat denk je van wat de meeste stokers gaan doen als er geen vuurwerk meer is.
Ik denk dat de kosten door vandalisme de pan uit gaan rijzen.
Ook ik zou me op een andere manier moeten vermaken,Al zal een verbod mij nooit tegen houden om vuurwerk af te steken.
Ik zie het als mijn recht en dat pakt niemand mij af!!!
Men heeft het gezegde...Er leiden meer wegen naar Rome........Vul de rest zelf maar in.
Ik kan voor 100% zekerheid zeggen dat als er een verbod zou komen dit na een jaar terug gedraaid word omdat de kosten door netjes verwoord maatschappelijke ongehoorzaamheid vele malen hoger zal zijn dan nu.

Poziloc

FPM Hangouderen
HILVERSUM - Hinder, overlast en onveiligheid door vuurwerk sterk verminderen. Met dat doel gaat burgemeester Broertjes in landelijke overlegorganen pleiten voor aanpassing van het vuurwerkbesluit. Hij wil de mogelijkheid om als gemeente een algeheel vuurwerkverbod af te kondigen.

Het college van burgemeester en wethouders roept daarbij de Hilversumse fracties in de gemeenteraad op dit idee te ondersteunen door contact te zoeken met de landelijke politieke partijen, die dan kamervragen kunnen stellen of moties indienen.

Ook wil B&W plaatsen aanwijzen waar het afsteken van vuurwerk verboden is. Een compleet vuurwerkverbod in de gehele gemeente, iets waar GroenLinks enkele weken terug voor pleitte, is juridisch gezien niet mogelijk. 'Dit is namelijk een onevenredige maatregel (disproportioneel) en we moeten kunnen aantonen dat er in alle buurten en wijken ernstige problemen zijn of dreigen.'

GroenLinks stelde in januari vragen, met name door de vuurwerkbom die op het Gooilandplein (foto) voor een enorme ravage zorgde en de vervolgens 'stevige uitspraken' van Broertjes in de media. Volgens de partij is een vuurwerkverbod noodzakelijk, omdat de inzet van hulpdiensten ieder jaar enorm is en de schade aan gemeentelijke eigendommen groot.

Naast de mogelijkheid om vuurwerk te kunnen verbieden, wilde de partij weten of Hilversum het recht heeft om vergunningen voor de opslag en verkoop van vuurwerk te weigeren. Als antwoord meldt B&W dat het met de huidige regelgeving niet mogelijk is de vijf ondernemers die nu een vergunning hebben, zo'n vergunning te weigeren.

Wel is Hilversum bereid om samen met (horeca)ondernemers tijdens de jaarwisseling een centraal evenement te organiseren. De kosten daarvan komen dan grotendeels op last van andere organisaties en niet van de gemeente. Aan de andere kant levert dit ook geen kostenbesparing op. Ook bij zo'n nieuwjaarsfeest zijn de hulpdiensten en toezichthouders nodig.

http://www.dichtbij.nl/t-gooi/regio...31/broertjes-wil-compleet-vuurwerkverbod.aspx

Laatst bewerkt:

Mr_Mascleta

Registered User
Wat een absolute giller als het weer eens gaat om politiek! Een verbod omdat men denkt dit uit te kunnen bannen; no way! Het is uitermate treurig dat dit land wordt geregeerd door een stelletje onbenullen van heb ik jou daar! Keer op keer laten zien waar ze niet toe in staat zijn; namelijk het probleem aanpakken in de kern van de zaak! Er zijn tientallen voorbeelden te noemen waar onze aller overheid er niet in slaagt om een samenleving te creëren waarbij geloofwaardigheid voorop staat. Als ik zie op bijv AT5 dat men een wietpas wil introduceren met alle gevolgen van dien en waar de gezondheid in het geding komt en men niet kan optreden en het dus maar gedoogd;is een vorm van pure incompetentie en het nu over vuurwerk gaat en een negatieve klank als een zweem erover hangt over wil gaan tot een totaal verbod! Waanzin die zijn weerga niet kent. Ook hieruit blijkt dat men net zoals bij het misdaadcijfer niet er in slaagt die onverlaten te kunnen oppakken en het dus maar gooit op de totale groep.
Gevaarlijk roept men maar in koor! Weet je wat gevaarlijk is; de Linkse rakkers dit land laten besturen met als gevolg een totale ontwrichting op onze samenleving waarbij men de oogkleppen sluit voor de werkelijkheid en realiteit!

Bovenaan