Hilversum : Realiseren vrijwillige vuurwerkvrije zones veel lastiger dan was gedacht

Moontan

Moderator
Medewerker
Hilversum: Realiseren vrijwillige vuurwerkvrije zones veel lastiger dan was gedacht.

HILVERSUM - Het realiseren van vrijwillige vuurwerkvrije zones in Hilversum blijkt een veel lastigere klus dan de gemeente vooraf had bedacht. "Bewoners zijn terughoudend, omdat de vrijwillige vuurwerkvrije zones tot weerstand zouden kunnen leiden bij andere buurtbewoners", meldt een woordvoerder.

Zoals bekend zijn er tijdens de komende jaarwisseling opnieuw twee vuurwerkvrije zones in het centrum. Daar mag dus geen knal- en siervuurwerk worden afgestoken. Acht buitengewoon opsporingsambtenaren zullen rond de feestdagen hierop controleren.

Daarnaast presenteerde Hilversum afgelopen zomer ook het voorstel voor vrijwillig vuurwerkvrije zones. In Den Haag bleek dit namelijk best succesvol. Bewoners kunnen hun straat, plein of wijk zelf vuurwerkvrij verklaren. Wel moeten zij hier zelf op toezien. Zij krijgen dus geen hulp van bijvoorbeeld de politie.

In totaal hebben zes bewoners/bewonersgroepen zich bij de gemeente gemeld. Het gaat om bewoners aan de Vaartweg, Utrechtseweg, het Jac. P. Thijsseplein, in Kerkelanden, omwonenden van de Beatrixtunnel en mensen van kinderboerderij het Hertenkamp. "Helaas heeft dat nog niet geleid tot concrete afspraken over vuurwerkvrije zones", aldus een woordvoerder. "Een deel van de bewoners had vooral een hulpvraag, namelijk aandacht van de buurtcoördinatoren en (jeugd)boa's voor vuurwerkoverlast in hun buurt (Vaartweg, Beatrixtunnel). Die verzoeken pakt de gemeente uiteraard op."

Maar nu de gesprekken met de buurten gaande zijn, blijkt wel dat het niet eenvoudig is om op buurtniveau afspraken te maken over vuurwerkvrije zones. Bewoners vrezen namelijk gedoe met buren die wel graag vuurwerk willen afsteken, is de verklaring. "Ook zijn er bewoners, zoals in Kerkelanden, die het dit jaar nog te vroeg vinden en meer tijd nodig hebben om draagvlak te krijgen voor hun idee. De gesprekken met het Hertenkamp, aan de Utrechtseweg en het Jac. P. Thijsseplein lopen nog. Daarvan volgen de uitkomsten later. We evalueren begin volgend jaar de pilot en kijken dan welk vervolg we eraan geven.

https://www.gooieneembode.nl/nieuws...werkvrije-zones-veel-lastiger-dan-was-gedacht

htevents

Registered User
Heel simpel, waar het vooral misgaat is richtlijnen voor een zelfverklaarde vuurwerkvrije zone. Stel, in mijn straat is het hele jaar door lekker vertoeven, geen gezeik met de buren, van niemand overlast en ineens zijn er 1 of 2 overijverige buurtjes die "voor hun rust" de straat vuurwerkvrij willen verklaren. 1: dat zal erg moeilijk gaan i.v.m. het draagvlak van de rest en 2: kan de gemeente niet gewoon zeggen: indien er geen maatschappelijk belang is bij het vuurwerkvrij verklaren van die zone, komt ie er per definitie niet door. Dan filter je vaak vrij snel de echt noodzakelijke zone's eruit. Stel er is ieder jaar gezeik in onze straat met oud en nieuw. Veel vernielingen, zware knallers (zal natuurlijk eerder melding van gedaan moeten worden, want je weet vaak wel wie dat is, desnoods anoniem), etc. Dan is het veel aannemelijker dat er een maatschappelijk belang aan vast zit. Ik vind dat dan een gegronde reden, ondanks dat ik een liefhebber ben. Juist omdat ik een liefhebber ben zal ik mijn hobby des te meer beschermen, door de daders er op aan te spreken en desnoods aan te pakken. Dit heb ik ooit al eens gedaan: Een paar jaar geleden woonden er nog een paar opgeschoten jochies bij mij in de straat. Hun tuin had een schutting en vanuit de tuin gooiden ze aangestoken thunderkings, over de schutting op straat. Op nog geen 10 meter afstand stonden mijn andere buurkindjes (jongen van 10 en meisje van 7) samen vuurwerk af te steken, op straat. Je kunt je wel voorstellen dat dat een hele gevaarlijke situatie was. Ik ben dan ook bij die jochies naar binnen "gestormd" en heb ze heel duidelijk gemaakt dat ze daar direct mee moeten stoppen, op een manier die dat soort jochies goed begrijpen (nee geen fysiek geweld). Dat heeft er voor gezorgd dat ze ook de paar jaarwisselingen daarop (tot ze verhuisden), zich erg netjes hebben gedragen. Ik begrijp heel goed dat in een straat waar dit vaak gebeurt en daardoor veel overlast en gevaar is, men daar een vuurwerkvrije zone wil hebben. Wat ik wel vindt is dat, wanneer er een gegronde reden is en een maatschappelijk belang is, er best gehandhaafd mag worden, ook al is dat door de bewoners zelf. Zou iemand betrapt worden, vooral met gevaarlijke situaties en de bewoners weten wie het is, mag de politie die personen daar best voor aanpakken. Vaak zijn er 2 soorten aanvragen voor die vrije zone's. 1: azijnzeikerds, die het gewoon voor een ander willen verpesten voor hun "rust", dan zie je vaak ook maar een draagvlak/aanvraag van 1 of 2, maximaal 3 bewoners. Dit zijn aanvragen die per definitie afgewezen zouden moeten worden. 2: door meerdere bewoners van die straat, met redelijk tot veel draagvlak, omdat er aanzienlijk veel overlast en/of schade is ieder jaar. Deze moeten gewoon worden toegewezen en worden gehandhaafd. Juist, zodat dit soort mensen voldoende hebben aan die maatregel en dus vaak niet verder zullen zeiken om een algeheel verbod. Als dat soort maatregelen werken, is een verbod veel minder "noodzakelijk" en blijft onze hobby gewoon bestaan. Zo zie ik het.

KruitFreak

Registered User
Het is gewoon een lastig verhaal want overal heb je voor- en tegenstanders en het verschilt ook hoe een jaarwisseling verloopt. Bij veel ellende volgt meer tegenstand. Een jaarwisseling zonder vuurwerk in de straat kan ik me niet meer voorstellen en hoop dat het nooit zover zal komen.

petertje23

Registered User
@htevents mooi verwoord!
Vrijwillige vuurwerkvrije zones geeft imo altijd een tweedeling,
uit dit stukje de kinderboerderij, als blijkt dat daar rekening mee gehouden moet worden, dan zou in de buurt van de kinderboerderij natuurlijk ook een verplichte vuurwerkvrije zone kunnen komen, voor dat soort plaatsen is het imo logisch dat in te stellen.

Bovenaan